چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۲۵
۰
کارشناس مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

آغاز فصل تازه ای از روابط عراق و ایران/ عراق می توان مشترک اقتصادی خوبی برای ایران باشد

سید جعفر قنادباشی با تأکید بر اینکه رفت و آمد مقامات این دو کشور از جمله ضرورت های روابط بین ایران و عراق است، گفت: روابط بسیار دوستانه و بی بدیلی که میان ملت های دو کشور برقرار است؛ نشان از آغاز فصل تازه ای در روابط دو کشور است.
آغاز فصل تازه ای از روابط عراق و ایران/ عراق می توان مشترک اقتصادی خوبی برای ایران باشد
به گزارش پهره سید جعفر قنادباشی در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه ایران و عراق از نظر تاریخی روابط بسیار طولانی دارند، گفت:  رفت و آمد مقامات این دو کشور از جمله ضرورت های روابط بین ایران و عراق است؛ چرا که تحولات درونی دو کشور می تواند بر یکدیگر اثرات بسیار زیادی داشته باشد.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه ایران و عراق از نظر فرهنگی و تاریخی اشتراکات بسیار زیادی دارند، عنوان کرد: شاید بتوان گفت روابط این دو کشور در مقایسه با روابطی که با سایر کشورها دارند، بی بدیل و استثنایی است.
وی بیان کرد: ایران و عراق، مورد طمع کشورهای بزرگ هستند و از مدت زمانی که استعمار کار خود را آغاز کرده است، هیچگاه علاقمند نبوده که این دو کشور به عنوان همسایه در کنار یکدیگر قرار گیرند تا ایران و عراق یک موضع گیری مشترک نسبت به سیاست های بیگانه در منطقه داشته باشند.
قنادباشی ابراز کرد: انگلستان سیاست تفرقه بیانداز را از ابتدا کلید زد و آمریکایی ها امروز این سیاست را دنبال می کنند که مصداق روشن این سیاست را می توان در ایران و عراق مشاهده کنیم.
این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: این سیاست مبتنی بر اختلافات زبانی، مذهبی، ملی و مرزی است که در مراحل مختلف از سوی کشورهای خارجی به آن دامن زده شده است؛ بنابراین ضروری است که ایران با عراق و مقامات آن پیوسته ارتباط نزدیک داشته باشد تا از مواهب روابطی که می تواند برای دو کشور بسیار سود بخش و مفید باشد، استفاده کنند.
وی با بیان اینکه امروز عراق، پس از پایان جنگ داخلی برافروخته شده توسط داعش، مراحل تازه ای را در تاریخ طی می کند، تصریح کرد: عراق در حال تکمیل ساختار سیاسی پس از فروپاشی حزب بعث است.
قنادباشی افزود: کشورهای غربی، ارتجاع منطقه و برخی از همسایگان عراق تمایل ندارند که در این کشور، دولتی مستقل و قدرتمند سرکار باشد؛ بنابراین مشاهده می کنیم که عراق محل تلاقی سیاست هایی است که به جد خواستار تفرقه میان ایران وعراق هستند؛ چرا که قدرت های خارجی می دانند که نزدیک شدن روابط ایران به معنی پیدایش زمینه های برقراری امنیت است که هر دو کشور از آن بهره می برند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: دولت کنونی عراق در حال فراهم کردن انتخابات سراسری است تا ساختار کنونی این کشور در مسیر درست قرار گیرد و در این شرایط آمریکایی ها نیز تلاش می کنند که دولت سازی عراق با توجه به دیدگاه و منافع آنها تنظیم شود.
وی با بیان اینکه ارتجاع منطقه و رژیم صهیونیسیتی مخالف ادامه روند دولت سازی در عراق و ایران و عراق به این دلیل همبستگی های زیادی دارند، اظهار کرد: اعتمادی که در سالیان اخیر بین دو کشور ایجاد شده و روابط بسیار دوستانه و بی بدیلی که میان ملت های دو کشور برقرار است؛ نشان از آغاز فصل تازه ای در روابط دو کشور است.
قنادباشی با تأکید بر اینکه صادرات خوبی از سوی ایران به عراق انجام می شود و ملت عراق از کالاهای صادراتی ما استقبال می کنند، گفت: عراق کشور بسیار ثروتمندی است و بسیاری از کشورها سعی دارند که با دادن وام و کمک های مالی، از بازارهای آینده عراق بهره برداری کنند و طبیعی است که در این راستا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه عراق می تواند در عرصه اقتصادی این کشور وارد شود؛ چرا که این امر به سود دو کشور است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه  مسئله ای که عراق را تهدید می کند، حضور آمریکایی ها در این کشور است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که پارلمان عراق، به مصوبه خروج آمریکایی ها رأی داده است و در این زمینه ملت عراق نیازمند دوستان متحد همچون ایران است تا این کشور را به سمت استقلال پیش ببرد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 426007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *