چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۱۳
۰
در جمع اصحاب رسانه عنوان شد:

حاشیه نشینی تهدیدی برای سلامت جامعه/ 420 هزار حاشیه نشین سهم جنوب شرق کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیماری سل را یکی از معضلات مردم استان دانست و گفت: گرد و غبار و سوء تغذیه از دلایل بروز این بیماری در استان هستند.
حاشیه نشینی تهدیدی برای سلامت جامعه/ 420 هزار حاشیه نشین سهم جنوب شرق کشور
حاشیه نشینی تهدیدی برای سلامت جامعه/ 420 هزار حاشیه نشین سهم جنوب شرق کشور
به گزارش پهره؛ خبرنگار بهداشت و سلامت عصرهامون، محمود رضا میری در جمع اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار داشت: سال گذشته در پی شیوع بیماری آنفولانزا و اطلاع رسانی رسانه های استان آمار مرگ و میر در استان افزایش نیافت. وی نقش رسانه های استان در بخش بهداشت و درمان را بسیار مهم دانست و افزود: پیشرفت های نظام بهداشت و درمان در زمینه های مختلف مدیون همراهی رسانه ها و خبرنگاران است که اطلاع رسانی و آگاهی دادن به جامعه در زمینه بیماری های مختلف و پیشگیری از وقوع آن بدون همکاری رسانه ها محقق نمی شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه در خصوص پیشرفت های نظام سلامت در استان تصریح کرد: 393 پروژه بزرگ و متوسط در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زیربنای 250 هزار متر مربع در حال اجرا است که با بهره برداری از این پروژه ها 295 هزار متر مربع به مجموع زیر بناهای آموزشی درمانی این دانشگاه اضافه می شود. میری با بیان اینکه 99 درصد بیمارستان چشم پزشکی استان پیشرفت فیزیکی داشته و در حال تجهیز آن هستیم، ادامه داد: پروژه های مهم این دانشگاه 2 بیمارستان 200 تختخوابی، اورژانس ها و پلی کلینیک ها است که برای استان بسیار ضروری می باشد.
  تحت پوشش 540 هزار نفر به بیمه سلامت ایرانیان وی بیان کرد: بیمه سلامت ایرانیان 540 هزار نفر را که فاقد دفترچه بیمه بودند، تحت پوشش قرار داده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه زیر ساخت های شمال استان نسبت به جنوب بیشتر است، گفت: نیروهای بهداشت و درمان برای خدمت رسانی در منطقه سیستان و در مرکز استان بیشتر رغبت دارند که این موضوع با توسعه، تجهیز و تامین امکانات در جنوب استان ارتقاء یافته است. میری کمبود ماما در جنوب استان را یکی از مشکلات دانست و اظهار داشت: بر خلاف افزایش پرداخت‌ها گرایش زیادی برای فعالیت در جنوب استان نیست.
  بیماری سل یکی از معضلات مردم سیستان و بلوچستان است رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه بیماری سل مقاوم به درمان یکی از معضلات در استان است، خاطر نشان کرد: گرد و غبار و سوء تغذیه دلایل بروز این بیماری در این منطقه می باشد. وی با اشاره به سفر وزیر بهداشت و درمان به جنوب استان بیان کرد: تامین زیر ساخت ها یکی از دستاورد های سفر ایشان بود تا سطح توزیع امکانات در کل استان متوازن باشد. وی افزود: در شهرستان زاهدان یک ساختمان  در خیابان خیام تجهیز شده و 25 نفر متخصص و هشت نفر فوق تخصص با تعرفه دولتی به ویزیت بیماران می‌پردازند و بخش قلب دانشگاه علوم پزشکی نیز از نظر آموزشی مورد تایید قرار گرفته و بخش قلب استان متخصص پرورش می‌دهد.
  پراکندگی جمعیت استان مانع ارائه خدمات ایده آل به مردم شده است مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در ادامه این جلسه با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان که پراکندگی جمعیت بالا است، هزینه تمام شده خدمات زیاد بوده، گفت: طبیعی است که ارائه خدمات ایده‌آل با مشکل مواجه شود. وی با بیان اینکه 50 درصد مردم استان روستا نشین هستند، افزود: تنها 17 درصد این روستاها بالای 50 هزار خانوار جمعیت دارند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از مجوز جذب ماما و سایر نیروهای بهداشتی در برنامه پزشک خانواده روستایی خبر داد و اظهار داشت: این طرح در ارائه خدمات بهتر به مردم بسیار موثر است.
   واکسیناسیون 450 هزار کودک در مقابل بیماری فلج اطفال طی 2 سال طباطبایی با بیان اینکه در سال گذشته مجوز جذب 67 دانش آموز بهورزی را در جنوب استان گرفته‌ایم خاطر نشان کرد: این نیروها اکنون در حال آموزش هستند. وی با بیان اینکه  تحول نظام سلامت فقط ساخت و ساز نیست و یک بخش آن پروژه‌های عمرانی است، تصریح کرد: بسته‌های خدمتی بسیار ارزشمند در جریان نظام تحول ارائه شده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: یکی از مسائلی که سلامت جامعه را تهدید می‌کند حاشیه نشینی است که در استان 420 هزار نفر حاشیه‌نشین داریم و آماده نبودن زیرساخت‌ها در آن مناطق سلامت ساکنان را در معرض خطر قرار داده است. وی با بیان اینکه در استان هر 2  سال 450 هزار کودک زیر پنج سال در مقابل بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شوند ادامه داد: فعال سازی پایگاه‌های سلامت در نقاط حاشیه شهرها سبب ارتقاء خدمات بهداشت و درمان در این مناطق شده است.
  20 درصد علت مرگ و میر در استان بیماری های قلبی و عروقی است وی گفت: در قالب طرح تحول سلامت برنامه ای برای اقشار مختلف داریم که این برنامه از حاشیه شهرها آغاز شده و به زودی به تمام نقاط تعمیم می‌یابد. طباطبایی با بیان اینکه  ارائه خدمات اولیه بهداشت و درمان در روستاها در شهرها نیز در حال انجام است و معطوف به بیماری‌های واگیر فقط نیست، اضافه کرد: در استان 20 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی، 6 درصد سرطان و 11 درصد سوانح و حوادث است که در برنامه تحول سلامت برای کاهش مرگ و میر و عوامل خطر این موارد کار می‎شود. گفتنی است، در پایان این نشست از خبرنگار پایگاه خبری عصرهامون به عنوان " سلامت نگار برتر" در حوزه بهداشت و درمان استان تجلیل شد. انتهای پیام/
کد مطلب: 2054
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *