يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۸
۰

حجاب یا مانتویی برای آتش

به راستی استفاده از لباس‌هایی که نه تنها دور کننده نگاه نامحرمان نیست؛ بلکه چشم‌ها را خیره کرده و نگاه را در جستجوی لذایذ جنسی بدن زن به چراگاه شیطان می‌برد! چنین لباسی آیا حجاب است؟
حجاب یا مانتویی برای آتش
حجاب یا مانتویی برای آتش
به گزارش پهره؛ برگرفته از وبلاگ رهروان ولایت: پوشش هر فرد در اجتماع قسمتی از مهم‌ترین انتخاب‌های ارزشی و شخصیّتی اوست. دین اسلام به عنوان کامل‌ترین دین برای تمام جنبه‌های مؤثّر فردی و اجتماعی، قوانین و مقررات دقیقی قرار داده است که رعایت هر چه کامل‌تر آن‌ها باعث در امان ماندن فرد و جامعه از خطرات معلوم و یا ناشناخته‌ای است که ممکن است ضربات مهلکی را متوجّه فرد و جامعه کند. در این نوشتار به نتایج عدم رعایت پوشش مناسب در آخرت می‌پردازیم. گناه بی‌حجابی و بدحجابی
باید قبول کنیم که در دنیای امروز ما هر چیز حق و درستی آن‌قدر مشابهات تقلّبی پیدا کرده است که گاهی باعث به وجود آمدن شک و تردید در اصل آن کار حق می‌شود. حجاب نیز یکی از این موارد درست و حق است. عدم رعایت پوشش مناسب اسلامی در اجتماع، گناه بزرگی است که مقدّمه انجام گناهان فراوان دیگر در جامعه و نیز باعث از بین رفتن فضای امن و ایمان، سلامت و اسلام در اجتماع می‌شود. دنیای امروز دنیای مُدپرستی و ظاهر آرایی است در حالی‌که کمتر به خطرات این ظاهرگرایی دقّت می‌شود.

از امام علی (علیه السلام)روایت شده که فرمودند:

« یَظْهَرُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ وَ اقْتِرَابِ السَّاعَهِ وَ هُوَ شَرُّ الْأَزْمِنَهِ نِسْوَهٌ کَاشِفَاتٌ عَارِیَاتٌ مُتَبَرِّجَاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلَاتٌ فِی الْفِتَنِ مَائِلَاتٌ إِلَى الشَّهَوَاتِ مُسْرِعَاتٌ إِلَى اللَّذَّاتِ مُسْتَحِلَّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِدَات‏ [۱]
در آخر الزّمان نزدیک به قیامت زنانى ظاهر می‌شوند: بى‏‌حجابان برهنگان، خود آراستگان‏ براى غیر شوهران، رها کردگان آئین، داخل‏‌شدگان در آشوب‌ها، قائلان به شهوات و مسائل جنسى، شتاب‏‌کنندگان به سوى لذّات و خوش‌گذرانى‏‌ها، حلال شمارندگان محرّمات الهى، و واردشوندگان در دوزخ».خالد در جهنّم هستند؛ یعنی کسانی که وارد جهنّم می‌شوند و از آن خارج نخواهند شد! گاهی حجاب به شکلی هست که انگار نیست و این از گناهانی است که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) اشاره شده است.

پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله فرمودند:

« صِنْفانِ مِن أَهْلِ النارِ لم أَرَهُما بعدُ، قومٌ معهم سِیاطٌ کأَذْنابِ البَقَرِ یَضْرِبُون بها الناسَ، و نساءٌ کاسِیاتٌ عارِیاتٌ مائِلاتٌ مُمِیلاتٌ، رُؤُوسُهنَّ کأَسْنِمهِ البُخْتِ‏ المائِلَهِ، لا یَدْخُلَن الجنَّه و لا یَجِدْن رِیحَها، و إنَّ رِیحَها لَتُوجدُ من مَسِیرَهِ کذا و کذا؛ و هنَّ‏ اللَّاتی‏ یَمِلْنَ‏ خُیَلاءَ و یُصْبِینَ قلوبَ الرِّجالِ [۲]
دو گروه از دوزخیان هستند که [همچون‏] آنها ندیده‌‏ام، گروهى که تازیانه‌‏هایى چون دم گاو با خود دارند و با آن مردم را مى‏‌زنند و زنانى نیمه عریان،که خود بى‏‌راهند و دیگران را هم از راه بى‏‌راه مى‏‌کنند، سرهایشان مانند کوهان شتر “بختى” متمایل است، وارد بهشت نمى‏‌شوند و بویش را در نمى‏‌یابند، حال آنکه بویش از چنین و چنان مسیرى قابل درک است و آن‌ها زنانی هستند که به عشوه‌گری و افاده میل دارند و دل‌های مردان را مایل به هوا و هوس می‌کنند».
نتیجه حجاب باید کنترل نگاه و به تبع آن کنترل شهوت‌ها بر طبق احکام اسلامی باشد؛ حال آن‌که حجاب‌هایی که به عنوان مُد روز کم‌کم وارد فضای جامعه اسلامی می‌شوند دقیقا هدف و نتیجه‌ای بر خلاف نتیجه مورد نظر از حجاب را باعث می‌شوند. آری! مانتوهای پشت‌نویسی شده و شلوارهای پاره و اقسام لباس‌های زننده دیگر که به جای این که نگاه مردهای آلوده را از خود دور کند؛ نگاه‌های سالم و پاک را نیز به سمت شهوت می‌کشاند و چه ظلم و گناهی بزرگتر از این که کسی انسان‌های پاک و فضای پاک جامعه اسلامی را آلوده به لجن شهوت و انحرافات اخلاقی کند؟!
لباسی برای بی‌حیای
به راستی استفاده از لباس‌هایی که نه تنها دور کننده نگاه نامحرمان نیست؛ بلکه چشم‌ها را خیره کرده و نگاه را در جستجوی لذایذ جنسی بدن زن به چراگاه شیطان می‌برد! چنین لباسی آیا حجاب است؟

دین اسلام نسبت به لباس پوشیدن دقّت ویژه‌ای دارد حتّی آداب خاصّی برای استفاده از لباس نو دارد که به یک نمونه آن اشاره می‌کنیم:

از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده که فرمودند:« وقتى خداوند به مؤمنى لباس نوى دهد باید وضوء بگیرد و دو رکعت نماز بخواند در هر رکعت سوره حمد و توحید و آیه الکرسى و انا انزلنا را بخواند، بعد خداوندى را که عورت او را پوشانیده و او را در میان مردم بیاراسته سپاس گوید و “لا حول و لا قوه الا باللَّه” بسیار گوید، که در این صورت در این لباس‏ گناه‏ نخواهد کرد و به تعداد تار و پود لباس فرشته‌‏اى برایش خواهد بود که براى او تقدیس و استغفار نماید و بر او رحمت فرستد».[۳] آری لباس اثر خاصّی بر رفتار و اعمال انسان دارد و حتّی می‌تواند انسان را از خطاها و گناهان تا حدّ زیادی بازدارد و یا بالعکس می‌تواند انسان را به گناه وادار کرده و یا زمینه گناه را برای او و دیگر افراد جامعه به بارآورد. مثلا کسی که لباس یک پلیس را پوشیده است قطعا خود به خود نسبت به مقررات و قوانین مراقبت بیشتری پیدا می‌کند و دیگران نیز با دیدن او به تبعیّت از قانون سوق می‌یابند.

البتّه گاهی هم لباس و نحوه پوشیدن آن نوعی دعوت به گناه است. وقتی لباسی بدن را به طور کامل نمی‌پوشاند و یا بدن‌نماست و یا برجستگیهای بدن را نشان می‌دهد، دقیقا لباسی برای بی‌حیایی است؛ نه حجابی برآمده از حیا و برای حیا!.
 
راهکار
مسلّما یکی از وظایف حکومت اسلامی ایجاد و حفظ و حراست از فضای معنوی و سالم اجتماعی است. فهم این مطلب از طرف عموم مردم و به دنبال آن؛ مطالبه عمومی امنیّت فرهنگی در ابعاد مختلف از جمله حجاب اسلامی باعث خواهد شد تا حکومت نیز با پشتوانه اجتماعی مناسب هیچ‌گاه نتواند سیاست خود را در زمینه حجاب تغییر دهد و یا نسبت به آن کم‌توجّه شود. در این مسیر حضور انقلابی همه متدیّنین جامعه به خصوص در فضای مجازی برای پررنگ کردن و رسمیّت بخشیدن همه‌گیر به حجاب اسلامی بسیار مؤثّر و لازم است. یکی از محتواهای دینی که برای این منظور مفید و لازم خواهد بود تأکید بر نتیجه بی‌حجابی در آخرت و عذاب ناشی از آن است مثلا در حدیثی از پیامبر اکرم در مورد معراج، عذاب زنی که موهایش را از نامحرم نمی‌پوشاند اینچنین بیان شده است که حضرت فرمودند:
«رَأَیْتُ امْرَأَهً مُعَلَّقَهً بِشَعْرِهَا یُغْلَى دِمَاغُ رَأْسِهَا … أَمَّا الْمُعَلَّقَهُ بِشَعْرِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ لَا تُغَطِّی شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال‏ [۴]
زنى را دیدم به مویش در دوزخ، معلّق، آویخته بودند که مغز سر او مى‏‌جوشید… آن فردى بود که موى سر خویش از نامحرمان نمى‌‏پوشانید».
نتیجه این‌که؛ مانتوی پشت‌نویسی شده، لباس پاره و هر لباس انگشت‌نما و تحریک‌آمیز دیگری نمونه‌ای از بی‌حیایی در شکل بدحجابی است و عذابی دردناک و شاید ابدی را به همراه خواهد داشت.
پی‌نوشت
[۱]. من لا یحضره الفقیه، ج‏۳، ص۳۹۰٫
[۲]. تاج العروس من جواهر القاموس، ج‏۱۵، ص ۷۰۸٫
[۳]. مکارم الأخلاق(ترجمه میرباقرى)، ج‏۱، ص۱۹۲٫
[۴]. عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص۱۰٫
 
کد مطلب: 2020