چهارشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۵ ۰۷:۴۳
۰

امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی

شما در طول روز ممکن است که به صفحات اجتماعی، سایتها، و وبلاگهایی مراجعه کنید که بر خلاف عقاید شما ممکن است تصاویر مستهجن و خلاف شرع در آن مشاهده شود و یا هم اینکه ترانه ها و موزیک های غیر اسلامی خلاف شرع در آن مشاهده کنید. در این حالت شما چه کار میکنید؟
امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی
امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی
به گزارش پایگاه خبری پهره؛ همدان نیوز به نقل از افسران جوان جنگ نرم نوشت: مصداق های امر به معروف و نهی از منکر در محیط های تحصیلی و کاری و خیابان ها و غیره محدود نمی باشد بلکه می تواند در فضای مجازی و همچنین در جنگ نرم هم موثر واقع شود. برای درک بیشتر به توضیح این مسئله می پردازیم...
شما در طول روز ممکن است که به صفحات اجتماعی، سایتها، و وبلاگهایی مراجعه کنید که بر خلاف عقاید شما ممکن است تصاویر مستهجن و خلاف شرع در آن مشاهده شود و یا هم اینکه ترانه ها و موزیک های غیر اسلامی خلاف شرع در آن مشاهده کنید. در این حالت شما چه کار میکنید؟ آیا به آسانی آن را نادیده گرفته و از آن صفحه، سایت و وبلاگ می گذرید یا این که در بخش نظرات و ارتباط با ما برای مدیر آن سایت یا وبلاگ یا ... تذکری هم می دهید و آن را به تقوای الهی و دوری از غفلت ارشادش می کنید و امر به معروف و نهی از منکر میکنید؟
آری اگر من و شما و همه ی ما بتوانیم به این صفحات تذکری بدهیم، حتی اگر فکر کنیم که کوچکترین احتمالی هم دارد که تاثیری بگذارد ما تذکرمان را هم بدهیم. به نظر من این یک ثوابی است که حتی احتمال ریا شدن آن هم بسیار کم است زیرا محیط مجازی است و شاید بسیار سخت باشد که شما را بشناسند آری این بهترین راه حل است.
با این کار مطمئن باشید که شما هم یک کاری کرده اید تا خداوند متعال از شما راضی باشد. آری در جنگ نرم هم همینطور خوب شما بهتر از من هم می دانید که یکی از ابزار های جنگ نرم؛ اینترنت و فضای مجازی است خوب یکی از راههای مقابله با جنگ نرم هم همین واجب فراموش شده یعنی امر به معروف و نهی از منکر است.
فراموشمان نشود، اگر امربه معروف و نهی از منکر از جامعه ای رخت بربندد، اشرار بر آن جامعه حاکم میشوند و دعاهای مردم برآورده نخواهد شد.
 
حالا می پردازیم به چند حدیث زیبا از امر به معروف و نهی از منکر امام علی (ع):
1. همه کارهاى نیک و جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منکر بیش از قطره اى [آب دهانى] در برابر دریاى خروشان نیست.
(نهج البلاغه ، ح 366، ص 921)

2. هـمـانـا امر به معروف و نهى از منکر دو خُلق از اخلاق خداوندى است و این دو صفت و فعالیت نه مرگى را نزدیک مى کنند و نه از روزى کسى مى کاهند. (همان ، خ 155، ص 490)

3. هر کس امر به معروف کند پشت مؤمنان را سخت و محکم گرداند. (بحارالانوار، ج 68، ص 348)

4. خداوند نهى از منکر را براى بازداشتن بى خردان واجب نمود. (نهج البلاغه ، ح 244، ص 1197)

5. لعـنـت خـدا بـر آنـان باد که به معروف امر مى کنند و خود آن را وامى گذارند و از منکر نهى مى کنند و خود بدان دست مى یازند.
(همان ، خ 129، ص 386)

6. زشتى منکر را با دست و زبانت آشکار کن. (نهج البلاغه ، ن 31، ص 910)

7. خداوند سبحان نسل گذشته را مورد لعن و نفرین و عذاب خویش قرار نداد مگر به سبب اینکه امر به معروف و نهى از منکر را ترک کردند. (همان ، خ 234، ص 808)
8. به راستى که امر به معروف و نهى از منکر نه مرگ کسى را نزدیک مى ‏کنند، و نه از روزى کسى مى ‏کاهند، ولى پاداش را دو چندان کرده و اجر را بزرگ گردانند، و بهتر از این دو آن سخنى است که در راه خدا و در مسیر دفاع از عدالت در برابر پیشواى ستمگرى گفته شود.
(غررالحکم ، باب امر به معروف)

9. آدم بدکار را به وسیله کار نیک خود اصلاح کن، و با سخن زیبایت دیگران را به کار خیر رهنمون باش. (غررالحکم ، باب امر به معروف)

10. امر به معروف کن تا اهل و شایسته آن باشى، و جلوگیرى کن از کار زشت با دست و زبان خود، و از انجام کار بد جدا شود و کناره گیرى کن با تلاش و کوشش خود. (غررالحکم ، باب امر به معروف)

11. امام صادق (ع) : عالمی که به علم خود عمل نکند، پند او چنان از روی قلبها بلغزد و فرو افتد که دانه باران از روی تخته سنگ هموار. (منیة المرید صفحه 48)

امام باقر علیه السّلام فرمود: امر به معروف و نهى از منکر دو آفریده خداى عزّوجلّ هستند هر که آنان را یارى کند خداوند عزیزش سازد و هر که خارشان کند خداى، خوار و ذلیلش گرداند.
شرح:
مخلوق بودن امر به معروف و نهى از منکر شاید اشاره باشد بآنچه در علم عرفان و حکمت الهى ثابت شده است که از براى همه اعمال چه خوب و چه بد صورتهائى است ملکوتى و غیبى که در عالم برزخ و آخرت آدمى با همان صورتها مأنوس و محشور خواهد بود و روایات در این باب بسیار، و ظواهر بعضى از آیات نیز مفید این معنى است مانند  وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً. { کهف 49 }
فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ و غیر این از آیات. زلزال 7 8 (خصال-ترجمه فهرى، ج‏1، ص 48)

امام صادق (ع) فرمود: امر به معروف و نهى از منکر فقط مؤمن را باید نمود تا پند گیرد و نادان را تا یاد گیرد نه آن را که تازیانه و شمشیر دارد.
شرح: روایت در مقام بیان یکى از شرایط امر به معروف و نهى از منکر است که اگر شخص، خوف داشت صدمه‏اى بجانش میرسد و کشته می ‏شود وظیفه امر به معروف و نهى از منکر ندارد. (خصال-ترجمه فهرى، ج‏1، ص 40)

امام صادق (ع) فرمود: به امر به معروف و نهى از منکر تنها کسى موظف است که داراى سه خصلت باشد: بآنچه امر میکند خود عمل کند و از آنچه باز میدارد خود باز ایستد در امر و نهى‏اش بعدالت و مدارا رفتار کند. (خصال-ترجمه فهرى، ج‏1، ص 123)

رسول خدا (ص) فرمود: کسى که امر به معروف یا نهى از منکر کند یا راهنمائى به خیر کند یا در مقام مشورت رأیش بطرف خیر باشد خود شریک آن کار خیر است و هر کس بکار بد دستور دهد یا راهنمائى کند و یا نظر مشورتى بد داشته باشد خودش شریک خواهد بود. (خصال-ترجمه فهرى، ج‏1، ص 156)

فراموشمان نشود، اگر امربه معروف و نهی از منکر از جامعه ای رخت بربندد، اشرار بر آن جامعه حاکم میشوند و دعاهای مردم برآورده نخواهد شد.
کد مطلب: 1704