دوشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۵ ۰۶:۱۷
۰
گزارشی از بازارچه قدیمی ؛

کساد کسب و کار در بازارچه قدیمی راسک/ از عدم حمایت مسئولین تا دکه هایی که محل فروش مواد مخدر است

دکه بازار راسک به عنوان محلی برای خرید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد معروف است و در گذشته به دلیل رونق بازار و حضور چشمگیر مسافران در این محل هر کالایی در آن یافت میشد.
کساد کسب و کار در بازارچه قدیمی راسک/ از عدم حمایت مسئولین تا دکه هایی که محل فروش مواد مخدر است
کساد کسب و کار در بازارچه قدیمی راسک/ از عدم حمایت مسئولین تا دکه هایی که محل فروش مواد مخدر است
به گزارش پهره به نقل از پاپایا، واژه بازار در زبان فارسی بسیار کهن است و به معنای محلی برای خرید و فروش و عرضه هرگونه کالاست ولی امروزه این کلمه تنها درباره بازارهای همیشگی، اصلی  شهرهای قدیمی،تاریخی و گردشگری به کار میرود، و به معنی مکان خرید و فروش به طور مطلق بوده است.  هر شهر و دیاری بازار مخصوص به خود را دارد و در بیشتر مواقع بازار های یک شهر از خود آن مکان نیز معروف تر هستند، در شهرستان سرباز نیز بازاری وجود دارد که با وجود کوچکی، در گذشته‌ای نه چندان دور از رونق زیادی برخوردار بوده و باعث جذب مسافران بسیاری میشده است، اما طی سه سال گذشته با مشکلات بسیاری روبه رو بوده و از آن بازارچه زیبا و پر رونق فقط زمینی پر از آشغال و خاک و سقفی خراب باقی مانده است  که فقط در بعضی قسمت ها با چوب و کارتون پوشیده شده و اندک غرفه هایی هستند که هنوز در این بازار مشغول به کار و کسب روزی حلال هستند.
یکی از کسبه دکه بازار راسک در گفت و گو با خبرنگار پاپایا، با گلایه از عدم حمایت مسئولین شهرستان از دکه داران، گفت: 200دکه در این بازار وجود دارد که تنها تعداد 30 دکه فعال است و 170 دکه دیگر به خاطر آتش سوزی عید قربان سال 92 که باعث نابودی کامل اجناس بازارچه شده تعطیل است.
وی ادامه داد: نداشتن بیمه باعث شده تا بیش از 70 درصد از دکه داران با سوختن این اجناس دیگر توان بازگشایی مجدد به بازار و بازگشایی غرفه های خود را نداشته باشند.
رحیم بلوچ زهی با تاکید بر این مطلب که نیمی از کسبه قبلی این بازار در حال حاضر قاچاق میکنند، تصریح کرد: همه دارایی و زندگی این دکه داران اجناسی بوده که در آتش سوخت و بسیاری از آنان که هیچ راه درآمد دیگری نداشتند به سوی قاچاق سوخت و مواد مخدر کشیده شدند و در حال حاضر تنها تعداد اندکی از کسبه قبل در این محل مشغول به کار هستند.
یکی دیگر از غرفه داران این بازار با اشاره به اینکه دکه بازار راسک محلی برای خرید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد بود، اظهار داشت: در گذشته به دلیل رونق بازار و حضور چشمگیر مسافران در این محل هر کالایی در اینجا یافت میشد و از اجناس پاکستانی و چینی گرفته تا عربی و ترکی، در دکه های گوناگون آن برای خریداران موجود بود.
وی ادامه داد: امروز با گذشت سه سال از حادثه آتش سوزی بازار و نبود هیچ حمایتی از کسبه و دکه داران، شاهد این هستیم که بیشتر غرفه ها یا تعطیل شده و یا افرادی از خدا بی خبر از آنها برای فروش داروهای پاکستانی و مواد مخدر استفاده میکنند و به دلیل نبود نظارت کافی و حمایت از بازاریان این محل به بدنام ترین محل در شهرستان سرباز معروف شده است.
ادهم رئیسی با اشاره به مشکلات غرفه داران، تصریح کرد: نداشتن جای مشخص و ثابت و امکانات رفاهی از مشکلات دیگر بازارچه است، هر کس یکبار به این بازارچه قدم بگذارد با دیدن خاک و آشغال های تلنبار شده بر روی هم دیگر به این بازار نخواهد آمد.
به با بیان این مطلب که شهرداری در هر سال85 هزار تومان مالیات از هر دکه دریافت می کند، اظهار داشت: با وجود دریافت مالیات از سوی شهرداری، هیچ خدماتی به کسبه این بازار ارائه نمیشود و تاکنون مشاهده نکرده ایم حتی یک بار برای جمع آوری آشغال های موجود و زمین خاکی آن اقدامی شود.
رئیسی در پایان افزود: بزرگترین ترس ما کسبه این بازار کوچک بارش باران های فصلی است، چراکه هیچ سقف و پوششی در این بازار وجود ندارد تا از دکه های در مقابل باران های شهرستان سرباز محافظت کند، تا جای که اگر باران ببارد این بازارچه همانند رودخانه سرباز پر از آب خواهد شد و همه اجناس موجود نیز از بین میرود.
انتهای پیام/
کد مطلب: 1550
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *