دوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۰۴
۰
هر آنچه که باید درمورد این بیماری ویروسی بدانید؛

آبله مرغان بیماری مسری اوایل بهار

بروز بیشتر آبله مرغان در اواخر زمستان و اوایل بهار است این بیماری معمولاً با ظهور تاول‌های پوستی تشخیص داده می‌شود.
آبله مرغان بیماری مسری اوایل بهار
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از زاهدنیوز، آبله مرغان از دسته بیماری‌های ویروسی و شایع در دوران کودکی است که همراه با ایجاد بثورات جلدی و خارش شدید ظاهر می‌شود.

این بیماری شدیداً واگیردار بوده و می‌تواند از افراد بیمار به افراد سالم منتقل شود.

ابتلای بزرگسالان به این بیماری ویروسی از شدت بیشتری نسبت به کودکان برخوردار است.

از زمان ابتلا به بیماری تا ظاهر شدن علائم حداکثر ۲۱ روز طول می‌کشد و پس از ۱۰ روز بهبودی حاصل می‌شود.

فرد بیمار به راحتی می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و همچنین زخم‌های بثورات پوستی خود سایر افرادی که با او از نزدیک در ارتباط هستند را مبتلا کند.

علائم آبله مرغان در کودکان؛ اولین علامت بیماری آبله مرغان در کودکان با تب تا ۳۸.۸ درجه، سردرد، سوزش گلو یا معده درد شروع می‌شود.

این علائم ممکن است چند روز طول بکشند یک یا دو روز پس از شروع تب، جوش‌های مختلف روی بدن (عموماً در نواحی شکم، کمر و صورت) ظاهر می‌شوند که می‌توانند به شدت احساس خارش ایجاد کنند و سپس به جا‌های دیگر بدن منتقل شوند.

جوش‌ها پس از یک یا دو روز به سایر نواحی بدن مثل پوست سر، پا‌ها، بازو‌ها و داخل دهان هم منتقل می‌شوند.

این جوش‌ها ابتدا به شکل لکه‌های قرمز رنگ هستند اما به مرورتبدیل به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند، تعداد جوش‌ها در کودکان از چند عدد تا ۵۰۰ عدد متغیر است.

آبله مرغان بیشتر در فصول به خصوص بهار و پاییز است

صبا کیخا، رئیس گروه بیماری‌های واگیر شهر زاهدان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: آبله مراغان یک بیماری ویروسی عامل عفونت است و این بیماری باعث ایجاد علائمی در بدن انسان مانند سرماخوردگی خفیف شروع می‌شود و با تظاهرات پوستی که ابتدا تظاهرات به صورت برجستگی خفیف هستند و کم کم تبدیل به تاول‌های کوچک و خارش دار و تبدیل به جوش‌هایی که در سطح بدن ایجاد می‌شود.

به گفته کیخا؛ تعداد این تاول‌ها متغیر است و بیشتر در قسمت‌های پشت و سینه دیده می‌شوند.

وی افزود: آبله مرغان در بعضی فصول به خصوص در بهار و پاییز است راه‌های انتقال این بیماری از انسان به انسان از طریق در ارتباط بودن با قطرات تنفسی و ترشحات فرد بیمار منتقل می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر شهر زاهدان گفت: این بیماری دوره ۱۰ تا ۲۰ روزه دارد که بعد از اینکه فرد در معرض ویروس قرار می‌گیرد علام بروز پیدا می‌کند.

وی تشریح کرد: روز‌های اول علائم مانند؛ تب، لرز، سردرد و بی‌اشتهایی و ضعف به صورت خفیف است.

به گفته کیخا؛ آمار دقیقی از مبتلایان این بیماری وجود ندارد اما در پایان اسفند و فروردین ماه افزایش موارد ابتلا به آبله مرغان را داشته‌ایم.

این مسئول اذعان کرد: بیماری آبله مرغان برای مادران باردار خالی از خطر نیست، منع واکسن دارند و در حین بارداری عوارضی برای جنین برجای می‌گذارد مانند؛ زایمان زودرس، کم وزنی و ابتلا جنین بع این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه چه کسانی در معرض این بیماری هستند، خاطرنشان کرد: همه افراد جامعه که قبلاً مبتلا به ابله مرغان شدند در بزرگسالان کمتر شایع و در کودکان شیوع بیشتر است، زنان باردار و نوزادانی که مادرانشان مبتلا به ابله مرغان نشدند، نوجوانان و بزرگسالان، افراد سیگاری وکسانی که ضعف سیستم بدنی دارند.

کیخا گفت: بیشتر آبله مرغان از طریق معاینه و علائم بالینی و درصورتی که شرایط خاص باشد ممکن است از طریق آزمایش خون تشخیص داده شود.

انتهای خبر/ 
کد مطلب: 430409
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *