چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ۰۷:۵۰
۲
کالبدشکافی معضل اعتیاد در سیستان و بلوچستان؛

بیکاری دلیل اصلی بازگشت معتادان بهبود یافته به مواد مخدر است/ضرورت پاکسازی کامل محلات آلوده‌ از خرده فروشان

اعتیاد یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی است که جوانان سیستان و بلوچستانی با آن روبه رو هستند و باید در راستای کاهش این معضل بزرگ گامی جدی و موثر از سوی دست اندرکاران آن برداشته شود.
بیکاری دلیل اصلی بازگشت معتادان بهبود یافته به مواد مخدر است/ضرورت پاکسازی کامل محلات آلوده‌ از خرده فروشان
به گزارش پهره؛ اعتیاد به مواد مخدر یکی از معضلات و مشکلات اجتماعی و بهداشتی کشورهای جهان است و عواملی نظیر بیکاری، بی هنجاری، انزواطلبی، شکاف نسلی، تحصیلات پایین، افسردگی بر اعتیاد بر جامعه موثر هستند.

تحمل شرایط یک فرد معتاد به مواد مخدر در خانواده از وجود یک بیمار صعب‌العلاج در جامعه به مراتب سخت‌تر است و اعتیاد علاوه بر آسیب‌های جسمی و روانی شدیدی که به خود فرد وارد می‌کند آثار زیان باری را به خانواده ها تحمیل می کنند، به خصوص در حوزه اشتغال که اغلب معتادین توان کاری خود را از دست می‌دهند و دیگر بهره‌وری لازم را نخواهند داشت.

بزرگترین مشکل معتادان بیکاری و عدم اشتغال و کسب درآمد است و اگر به اعتیاد به عنوان یک بیماری نگاه کنیم، این مریضی مانند تمام بیماری‌های دیگر اگر تحت کنترل نباشد مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد، حتی اگر فرد ترک هم کرده باشد، دوباره عود خواهد کرد.

مراقبت بعد از خروج معتادین بسیار با اهمیت است و اگر برای آن برنامه‌ای وجود نداشته باشد، موجب خسارت زیادی به جامعه خواهد شد و در واقع در بحث ترک اعتیاد هر بخش مانند یک تکه پازل است که اگر هر کدام کار خود را به درستی انجام ندهند کامل نخواهد شد.

اغلب معتادین پس از بهبودی با مشکل بیکاری مواجه می‌شوند و اگر این مسئله به درستی حل نشود علاوه بر آسیب‌های شخصیتی متعددی که به فرد وارد می‌شود با بحران مالی و در نهایت بازگشت مجدد به اعتیاد روبه‌رو خواهد شد.

بنابراین در جهت اشتغال معتادین بهبود یافته باید تمام دستگاه مرتبط پای کار بیایند تا از این راه کمترین آسیب در جامعه را داشته باشیم.

عدم وجود مراکز درمانی استاندارد ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان

در این راستا؛ مولوی عبدالرحیم ریگیان پور، امام جمعه اهل سنت میرجاوه در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: اعتیاد ساخته و پرداخته استکبار بوده و آنان بر علیه و نابودی جوانان جمهوری اسلامی ایران از اول انقلاب تا امروز وارد این نقشه شوم شدند.

وی افزود: به آن صورت که باید‌ مبارزه و پیشگیری از پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر توسط مسئولین ذیربط و عموم مردم جلوگیری به عمل می آمد نبوده و مبارزه با آن در راستای نجات جوانان به صورت بسیج همگانی با همت والا صورت نگرفته و چند سالی است که مقام معظم رهبری این خطر را احساس کردند و از آن پس ارگان سپاه برای شناسایی محلات آلوده‌ و مشاوره عموم مردم ورود کرد.

این خطیب جمعه تصریح کرد: مواد مخدر روز به روز به صورت صنعتی و سنتی در بین جوانان افزایش یافته و در این بحث مدیریت ها ضعیف عمل می کنند و این مشکل اجتماعی را جدی نگرفتند.

وی اضافه کرد: مکان های مناسب ترک اعتیاد و مراکز درمانی استاندارد خصوصا در سیستان و بلوچستان وجود نداشته و این مسئله تا امروز مورد توجه اساسی قرار نگرفته است.

وی عنوان کرد: بیکاری، عدم وجود شغل بین جوانان، مشکلات خانواده، طلاق مسببات اصلی اعتیاد در جامعه به شمار می روند و برای مهار اعتیاد به مواد مخدر و پیشگیری از آن نیاز به مدیریت قوی و توجه ویژه است.



پاکسازی کامل محلات ایرانشهر از توزیع کنندگان مواد مخدر

سکینه نارویی، مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در واقع اعتیاد به مواد مخدر یک مرض مهلک بوده و تمام داشته‌های انسان های معتاد را به سوی تباهی و زندگی آنان را به سمت نابودی می کشاند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم در راستای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر شناسایی بنیاد و ریشه آن است، به عنوان مثال وقتی یک جوان تحصیل کرده جویای اشتغال بوده و دست رد همگان به سینه اش می خورد و از همه جا ناامید می شود، این مسائل فشار روحی و روانی را برای او به دنبال دارد و برای تسکین این دردها به دنبال اعتیاد مواد مخدر می رود.

این مدیر حوزه علمیه خواهران اهل سنت ایرانشهر تصریح کرد: اعتقاد بسیاری از معتادین به مواد مخدر این بوده که مواد مخدر ذهن شان را از آشفتگی ها برای مدت زمانی آرام می کند و در این هنگام است که فرد دچار اعتیاد شده و دیگر هیچ چیز برایش مهم نیست و در این مرحله زندگی، خانواده شان از هم می پاشد.

وی اضافه کرد: یکی از معضلات بزرگی که در راستای در دسترس بودن مواد مخدر وجود دارد این است که هنوز اقدامات اساسی در زمینه جمع آوری خرده فروشان سطح ایرانشهر انجام نشده است.

این استاد حوزه علمیه خواهران اهل سنت ایرانشهر عنوان کرد: اگر مدیران و مسئولین دست اندرکار به جمع آوری مراکز خرده فروشی مواد مخدر در این شهرستان اقدام کنند، در حقیقت توانستند در راستای پاکسازی و سلامتی این منطقه گام موثری بردارند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان سرمایه های مهم کشور هستند و در کشوری که جوان نباشد آینده سرزمین به خطر می افتد، پس باید هر چه زودتر در راستای ریشه کنی اعتیاد به مواد مخدر اقدامات اسایی برداشته شود تا جوانان این مملکت از این پدیده شوم نجات یابند و بتوانند با خلاقیت آینده کشورشان را به صورت درخشان و روشن رقم بزنند و از حضور و وجود چکمه های بیگانگان در ایران اسلامی در امان باشیم.

نارویی خاطر نشان کرد: ما باید به دنبال این هدف باشیم و جز برنامه های اصلی در کشور خود قرار دهیم که به‌ جای آن دانشمندانی که توسط دشمنان ترور شدند، دانشمندان جوان نخبه پرورش دهیم.

منفعت گرایی مادی کمپ های ترک اعتیاد در سیستان و بلوچستان

وی خاطرنشان کرد: یکی از معضلات مهم معتادین مواد مخدر این است که وقتی به کمپ های ترک اعتیاد می روند و تمایل به نجات خود را دارند در این مرحله به دلیل عدم توان مالی و پرداخت هزینه به مراکز درمانی سر باز زده و مجدد به روال قبل بر می گردند و یا این که اگر هزینه درمان آنان توسط خانواده ها پرداخت شود، به دلیل عدم اشتغال مجددا رو به مواد روانگردان و مخدر می آورند.

وی بیان کرد: مسئولین حتما باید در راستای جمع آوری معتادین متجاهر در سطح سیستان و بلوچستان فکر اساسی کنند و بعد از ترک برای آنان شغل فراهم کنند نه این که بعد از چند روز آن ها را به حال خودشان رها کنند‌.

نبود زیر ساخت های فرهنگی مناسب، یکی از علل اعتیاد به مواد مخدر

در این زمينه صادق رازی، کارشناس مسائل روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: از جنبه های مختلف و در شرایط متفاوت تعاریف زیادی برای اعتیاد وجود دارد و در کل حالتی است که در آن فرد به دلایل روانی یا مصرف یک ماده، نتواند تکرار اعمال خود را کنترل کند.

وی افزود: عوارض اعتیاد باعث سقوط ارزش ها و اعتقادات اساسی در جوامع بشری شده و سلامت آن را به خطر می اندازد که قاچاق مواد مخدر یکی از مشکلات اساسی در جامعه بین المللی بوده که باعث گسترش نظام سلطه کشورهای قدرتمند بر کشورها و جوامع ضعیف و کشورهای جهان سوم شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته مهم این است که بیماری اعتیاد مختص به یک قشر خاص و مشخص نیست و امروزه افراد در رده های شغلی و تحصیلی بالا نیز ممکن است به این بیماری مبتلا باشند.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی سیستان و بلوچستان و هم مرزی آن با کشورهای پاکستان و افغانستان جوانان این مناطق بیشتر در دام سوداگران مواد مخدر می افتند، به طوری که بیشترین درآمد مافیای مواد (حمل کنندگان، توزیع کنندگان) از آلوده کردن جوانان سالم ۱۵ تا ۲۰ ساله به دست می آید.

رازی خاطرنشان کرد: فقر، ضعف آموزش و نبود زیر ساخت های فرهنگی و امکانات تفریحی از علل گرایش جوانان به مواد است و لازم بوده به منظور پیشگیری و درمان اعتیاد، مسئولین و نهادهای مدنی در سطح سیستان و بلوچستان بیشتر در حوزه فرهنگی تلاش کنند.

وی عنوان کرد: اگر یک نگاه خیلی مختصر به وضعیت زیستی ایرانشهر بیندازیم متوجه می شویم که نقطه کور نهادهای فرهنگی مشخص است که با گذشت چندین سال هنوز حتی یک بیلبورد تبلیغاتی یا برگزاری همایش هایی که گره گشا و کاربردی باشد در سطح شهرستان مشاهده نمی شود و این نشان دهنده عملکرد ضعیف دست اندرکاران است.

این کارشناس ارشد روانشناسی گفت: اعتیاد جرم نیست بلکه یک بیماری است که افراد مبتلا به آن را هر چه زودتر باید درمان کرد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428450
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *