يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ۰۷:۴۵
۰
فضای مجازی جدیدترین آسیب اجتماعی؛

اینترنت همانند چاقو دولبه بوده که می تواند مفید یا مضر باشد

آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی بر روابط خانوادگی و روابط فردی انسان ها تاثیر مخربی می گذارد.
اینترنت همانند چاقو دولبه بوده که می تواند مفید یا مضر باشد
به گزارش پهره، امروزه به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و اینترنتی در دنیا و قرار گرفتن بسیاری از مباحث و مطالب در حوزه‌های مختلف مورد نیاز انسان‌ها در درون این شبکه جهانی، ضرورت استفاده از قابلیت‌ها و امکانات آن، برای همه افراد و سازمان‌ها ضروری و لازم به نظر می رسد. به گونه ای که امروزه دیگر انجام بسیاری از فعالیت روزمره انسان، بدون کمک از قابلیت‌های این شبکه عملاً با مشکل مواجه خواهد شد.



استفاده از اینترنت در بین نسل جدید جامعه در حال گسترش است و بخشی از زندگی افراد را تشکیل می دهد. امروزه برای خرید، جمعع آوری اطلاعات، گفتگو با سایر کاربران و بسیاری از فعالیت های دیگر از این ابزار استفاده می شود. آن گونه که به نظر می رسد هیچ جنبه ای از زندگی نیست که تحت تاثیر این دهکده جهانی قرار نگرفته باشد. از جمله پیامدهای منفی استفاده از اینترنت می توان به تغییر دادن سبک زندگی به منظور صرف زمان بیشتر در اینترنت، بی توجهی به سلامت خود، اجتناب از فعالیت های مهم زندگی، کاهش روابط اجتماعی، نادیده گرفتن خانواده و دوستان، مشکلات مالی ناشی از هزینه های بهره بردن از آن و مشکلات تحصیلی نام برد.


به عنوان یک نتیجه گیری نهایی می توان گفت که با همه فوائدی که اینترنت دارا است یک سری مشکلاتی هم به همراه دارد که اگر با دقت کنترل نشود خصوصا در بین نوجوانان و جوانان باعث بروز آسیب های خطرناکی می شود.



تاثیرات فضای مجازی بر سلامت روان نوجوانان


ابراهیم انصاری کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: در چندین سال اخیر وارد دنیا فضای مجازی شدیم و اکثر پدران و مادران دهه ۴۰ و ۵۰ اطلاعات چندانی از این فضاها نداشته باشند و این چنین خانواده هایی دارای فرزند هستند و آنان باید در بحث استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی فرزندان خود را تحت کنترل قرار دهند تا از آسیب هایی که امکان دارد در این فضا ایجاد شود پیشگیری به عمل آورند.

وی افزود: شهرستان ایرانشهر دارای خانواده های سنتی می باشد که چندین خانواده به صورت گسترده با هم زندگی می کنند؛ در حالی که در دیگر شهرهای ایران پدر و مادر در یک خانه جدا از سایر اقوام به زندگی خود ادامه می دهند و این مسئله نشان دهنده آن است که در این منطقه بسیاری از ارزش ها حفظ شده و مورد احترام می باشد.


این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: اینترنت و سرویس های اطلاعاتی آن می تواند جهت انجام کارهای فناوری و ارتباطات بسیار مفید و هم مضر واقع شود؛ در واقع فضای مجازی هم چون چاقویی است که می تواند قابل استفاده باشد و هم بسیار خطرناک و برنده.


وی اضافه کرد: در برهه زمانی اکنون که با بیماری کرونا در گیر هستیم، اینترنت ابزار مفیدی جهت پیشبرد در انجام کارهای به حساب می آید.


انصاری عنوان کرد: گاهی پدر و مادر فاقد سواد رسانه می باشند و اطلاعات چندانی راجع به استفاده از فضای مجازی ندارند؛ لزوما کنترل و زیر نظر قرار گرفتن فرزندان در زمان استفاده از این فضاها کار سختی می باشد و در حقیقت رسانه ها می توانند آسیب های نو ظهوری باشند که می تواند هم به صورت اجتماعی و هم روانی ظاهر شوند.


وی در ادامه گفت: در بسیاری از مواقع آسیب ها می توانند بنیان یک خانواده را تحت تاثیر قرار دهند و باعث ایجاد مشکلاتی چون ناهنجاری، فرار از منزل، تهدید سلامت و بالا بردن سن ازدواج شوند و در نتیجه روابط عاطفی بین اعضا خانواده ها سرد شود و سپس نارضایتی از نحوه زندگی را در پی داشته باشد.
این کارشناس ارشد روانشناسی تصریح کرد: در واقع هر چیزی که زندگی روزمره را مختل و وابستگی ایجاد کند؛ اعتیاد محسوب می شود که اکنون در جامعه بسیاری از جوانان ما در بحث استفاده بی رویه از اینترنت دچار برخی آسیب ها شدند که از جمله می توان شب بیداری، افت تحصیلی و کاهش ارتباطات عاطفی، چاقی، فشار عصبی، بیماری های چشم را ذکر کرد‌.


وی تصریح کرد: افراد در اتاق های گفت و گو و چت غرق در صحبت می شوند که زمان را از یاد می برند و گاهی برخی جوانان ایرانشهری تمایل به استفاده غیر اصولی اینترنت می آورند که باعث می شود بافت سنتی این منطقه را حفظ نکنند و زندگی خود را با کشورهای غربی مقایسه کنند که خود بدترین آسیب اجتماعی و فرهنگی است که در زمینه استفاده نادرست از فضای مجازی ایجاد می شود.


این کارشناس روانشناسی خاطرنشان کرد: امروزه استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی باعث می شود که اکثر افراد تحت تاثیر قرار بگیرند و اعتقادات دینی خود را زیر پا بگذارند و به موارد چون شیطان پرستی، ترویج بی دینی، ارتباطات جنسی نامشروع، سهولت در خیانت روابط زناشویی رو بیاورند.
وی گفت: پس در دنیا امروزه برای استفاده به جا از فضای مجازی و اینترنت، سواد رسانه و تفکر انتقادی از جمله مواردی هستند که باید به خانواده ها و فرزندان آنان آموزش داده شوند و مورد توجه قرار بگیرند.


انتهای پیام/
کد مطلب: 425942
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *