يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ ۱۴:۵۶
۱

فعالیت 3هزار سوزن دوز در ایرانشهر/ افتتاح دبیرخانه شهر ملی سوزن دوزی تا پایان سال جاری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر گفت : با افتتاح دبیرخانه شهر ملی سوزن دوزان ایرانشهر، از خود صنعتگران در قالب کارگروهها و کمیته های فرعی استفاده خواهد شد تا این صنعت را به سمت جهانی شدن ببریم.
فعالیت 3هزار سوزن دوز در ایرانشهر/ افتتاح دبیرخانه شهر ملی سوزن دوزی تا پایان سال جاری
به گزارش پهره ؛ سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های زنان بلوچ است و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی حاصل زحمات زنان هنرمند بلوچ و فعالان این عرصه بود اما از تاریخ ثبت این شهرستان به عنوان شهر سوزن دوزی حدود 4 ماه میگذرد و باید دید در این راستا چه فعالیت هایی انجام گرفته است.


هیچ حمایتی از سوزن دوزان نمی شود
درهمین رابطه سمیه ایرندگانی از صنعتگران عرصه سوزن دوزی در شهرستان ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار پهره گفت: مدت 15 سال است در این عرصه مشغول به کار هستم و از زمانی که نوجوان بوده سوزن دوزی را از مادر و مادربزرگ خود فراگرفته‌ام و در حال حاظر نیز یک کارگاه خانگی دارم.
وی اظهار داشت : در این کارگاه خانگی بیش از 170 نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول بکار هستند و همه آنها زنانی هستند که در حاشیه شهر زندگی میکنند و با توجه به اینکه درآمد دیگری ندارند، شغل اصلی آنها همین سوزن دوزی است.
ایرندگانی با اشاره به نمایشگاهها و فستیوالهایی که در ایران و خار ج از کشور شرکت کرده است گفت : برای شرکت در تمام این نمایشگاهها با هزینه شخصی سفر کرده ام و هیچ کس تاکنون به ما کمک نکرده است.
این صنعتگر عرصه سوزن دوزی با خوشحالی از ثبت شهرستان ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی گفت: با ثبت ایرانشهر به عنوان شهر ملی سوزن دوزی بیشتر موانع و مشکلات پیش روی ما برداشته خواهد شد تا با کمک مسئولین و برپایی نمایشگاهها و فروشگاههای متعدد این هنر زیبا را به کل کشور معرفی کنیم.
ایرندگانی با اشاره به مشکلات سوزن دوزان این شهرستان اظهار داشت : عدم اختصاص بیمه تامین اجتماعی و وام های کم بهره به صنعتگران از مهمترین مشکلات پیش روی این صنعت است که امیدواریم مسئولین جهت برطرف کردن آن نهایت همکاری را با ما داشته باشند.
 
نداشتن بازارچه صنایع دستی مهمترین مشکل برای عرضه آثار سوزن دوزی است
مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی ایرانشهر و یکی دیگر از صنعتگران سوزن دوز این شهرستان نیز در گفت و گو با خبرنگارما، بیان کرد: از روزی که ایرانشهر به عنوان شهر سوزن دوزی انتخاب شد به دنبال افتتاح شرکت تعاونی هستیم تا تمامی صنعتگران بتوانند آثار خود را در یک مکان به معرض دید عموم بگذارند و همچنین این تعاونی یک مرکز فروش دائم آثار سوزن دوزی زنان ایرانشهر باشد اما تاکنون این امر بدلیل سیر مراحل قانونی مناقصه به سرانجام نرسیده است.
 مبارکی در ادامه اظهار داشت : پس از ثبت شهر ملی سوزن دوزی به مسئولان شهر پیشنهاد فضاسازی شهری را ارائه دادیم تا از طرح های زیبای این هنر در المان های شهری استفاده شود اما متاسفانه تاکنون مورد اقبال مسئولین قرار نگرفته است.
وی با اشاره به بالا بودن هزینه تامین مواد اولیه این صنعت تصریح کرد : با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی هزینه مواد اولیه دو تا سه برابر شده است و تامین آن یکی از مشکلات پیش روی سوزن دوزان ایرانشهری است.
در ادامه برای پیگیری مشکلات این صنعتگران به سراغ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر رفتیم.


طراحی المانهای سوزن دوزی و دیوارنویسی در شهر ملی سوزن دوزی
عبدالحمید خدایاری در این رابطه به خبرنگار پهره گفت : در راستای تحقق اهداف شهر ملی سوزن دوزی تا امروز آنچه که به عنوان وظیفه ذاتی این اداره بوده انجام گرفته است اما بیشترین فعالیتها بعد از شروع بکار رسمی دبیرخانه انجام خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر با اشاره به اینکه این دبیرخانه تا قبل از سال آینده شروع به فعالیت خواهد کرد، اظهار داشت : با افتتاح دبیرخانه شهر ملی سوزن دوزان ایرانشهر، از خود صنعتگران در قالب کارگروهها و کمیته های فرعی استفاده خواهد شد تا این صنعت را به سمت جهانی شدن ببریم.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده جهت فضاسازی های شهری با استفاده از طرحهای سوزن دوزی گفت: با همکاری شهرداری های چهارگانه بمپور ، بزمان ، محمدان ، ایرانشهر و دهیاری های روستاهای تابعه ، طراحی المانهای سوزن دوزی و دیوارنویسی در حال انجام است که از مهمترین آن می توان به میدان صنایع دستی که در ورودی شهر از سمت کرمان قرار دارد، اشاره کرد و بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
خدایاری با توجه به واگذاری مکانی جهت راه اندازی تعاونی صنایع دستی میراث فرهنگی گفت : انجام امورات حقوقی این تعاونی از طریق کارشناسان معتبر دادگستری در حال انجام است که پس از انجام تشریفات قانونی مناقصه، به بخش خصوصی و خود صنعتگران واگذار خواهد شد.
رئیس اداره میراث فرهنگی ایرانشهر با اشاره به مشکلات سوزن دوزان تصریح کرد: در بحث بیمه صنعتگران با سازمان تامین اجتماعی رایزنی هایی انجام گرفته و امیدواریم بزودی این مشکل مرتفع گردد و همچنین از دو محل طرح فراگیر و طرح اشتغال روستایی ، تسهیلات کم بهره اشتغالزایی به بیش از هشتصد نفر از صنعتگران اعطا شده است.
وی با توجه به ساماندهی صنعتگران اظهار داشت : طرح شناسایی صنعتگران فاقد مجوز با کمک شوراهای اسلامی و دهیاران در دو فاز انجام گرفت که در فاز اول  هزار و 376 نفر و در فاز دوم نزدیک به هزار نفر صنعتگر حرفه ای فاقد مجوز شناسایی شدند.
عبدالحمید خدایاری در پایان با اشاره به دوره ها و کارگاههای آموزشی متعدد برای سوزن دوزان گفت : دوره های آموزشی در رشته های مختلف صنایع دستی خصوصا انواع سوزن دوزی براساس تفاهم نامه های استانی بین اداره کل میراث با سایر ادارات کل در دو مرکز ایرانشهر و دامن برگزار گردید .
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 422907
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *