چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ۲۱:۲۹
۰
گزارشی از سایه سنگین بی‌توجهی بر سر ورزش کریکت چابهار؛

تنها ورزشگاه تخصصی "کریکت" کشور در سایه کمبود اعتبار خاک می خورد/ کریکت چابهار در ایستگاه بی پولی دولت

تنها ورزشگاه تخصصی "کریکت" کشور در سایه کمبود اعتبار خاک می خورد/ کریکت چابهار در ایستگاه بی پولی دولت
تنها ورزشگاه تخصصی "کریکت" کشور در سایه کمبود اعتبار خاک می خورد/ کریکت چابهار در ایستگاه بی پولی دولت
به گزارش پهره به نقل از چهاربهاران، ورزش کریکت یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین ورزشهای جهان است که برای درک بهتر نگاهی اجمالی به سابقه این ورزش در سطح جهان، کشور و شهرستان چابهار خواهیم داشت؛ این ورزش در سال 1478 میلادی در شمال شرق فرانسه آغاز شد و در ادامه در سال 1598 میلادی به انگلیس رسید اما تا سال 1646 هیچ مسابقه ای در سطح جهان برگزار نشد.
این ورزش بعدها در ولز، استرالیا، کنیا، زیمباوه، نپال، نیوزیلند،آفریقای جنوبی و جزایر انگلیسی زبان دریای کارائیب که با عنوان هند غربی است، رشد پیدا کرده و توانست در مسابقات بین المللی راه یابد و سالها بعد بعنوان پرطرفدارترین ورزش کشورهای بنگلادش، پاکستان، هند و سریلانکا شد.
اما این ورزش بسیار جذاب و با نشاط پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط ایرانیهای مقیم کشورهای قاره به ایران آمد و توانست بعنوان ورزش پرطرفدار در بین ایرانی ها رواج پیدا کند و جوانان و علاقه مندان بسیاری به سمت این ورزش روی آوردند.
اگر نگاهی به تاریخچه کریکت در چابهار بیاندازیم؛ این ورزش توسط پاکستانی های مقیم چابهار در سال 1360 به این شهرستان آمده است و شهرداری این شهرستان در همان سالها برای این ورزش سنگ تمام گذاشته و مکانی هرچند کوچک و موقتی را برای فعالیت این ورزش اختصاص داده و سبب گسترش هرچه بیشتر کریکت در شهر همیشه بهار چابهار شده است.
این ورزش به جهت همسایگی با کشور پاکستان و شهرهای کویته، پنحگور و گوادر و نیز بندری بودن شهرهای چابهار و کنارک و تردد بسیار زیاد تجار و بارزگانان به این بنادر سبب شده تا این ورزش بسیار جذاب و مفرح هر روز توسعه و رواج پیدا کند و بر تعداد ورزشکاران این رشته افزوده شود.
در طی 34 سال که از این رشته ورزشی در شهرستان های چابهار و کنارک می گذرد، ورزش دوستان و علاقه مندان به این ورزش با نشاط و جذاب مقام های بسیار زیادی را در سطح کشوری و حتی بین المللی کسب کرده اند و باعث افتخار کشور ایران اسلامی در جهان شدند.
اما اگر پای درد و دل ورزشکاران این رشته بنشینی به راحتی حسرت عدم حمایت دولت از این ورزش را در چشمان آنان می بینی و اگر گوش به صحبتهایشان بدهی خواهی دانست که عدم حمایت دولت از این ورزش، آنان را از ادامه این رشته ورزشی ناامید و مایوس کرده و متاسفانه وزارت ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان هم به این ورزش توجه ندارد و این وزرات بجای استعدادیابی در حال استعدادسوزی است و در پی بی تدبیری مسئولان جوانان و ورزشکاران بسیاری از ورزش کناره گیری کرده و به انحراف و تباهی کشیده شده اند.
اما در این میان افرادی هم بودند که منتظر حمایت های دولت ننشسته و خود حمایت از این ورزشکاران و جوانان را به جهت عدم انحراف آنها به سمت اعتیاد و شغل های کاذب به دست گرفته و برای آنها باشگاه احداث و هزینه ها و امکانات آنها را تامین کردند و تیم هایی را از این استان به کشور پاکستان اعزام کردند که این تیم قدرتمند توانست برای نخستین بار در سال 1380 تیم کویته پاکستان را شکست دهد و افتخاری برای کشور ایران کسب کند و با افتخار آفرینی سایه بی پولی دولت را با غیرت و تعصب خود کم رنگ کردندو در مجموعه ورزش شهرستان چابهار کارنامه نسبتا موفقی از خود برجا گذاشتند.
از آن سال ها به بعد ورزشکاران کریکت چابهار به دلیل مشکلات مالی و بی پولی در بسیاری از عرصه‌ها حضور نداشتند اما در دو مسابقه بین المللی و آسیایی که در سال 88 برگزار شد توانستند مقام های طلا و نقره را کسب کنند و باعث سربلندی و افتخار برای ورزش ایران شدند.
اما بی پولی و عدم حمایت دولت از این ورزش به اینجا ختم نمی شود و مشکل اصلی این ورزشکاران نبود مکانی استاندارد و تخصصی برای این ورزش است.
در این میان مسئولان زیادی مانند همیشه وعده و شعار دادند اما عمل نکردند یکی از این مسئولان اقبال سکندر مدیر توسعه کریکت خاورمیانه و نماینده کنفدراسیون آسیا بود که وعده احداث مکانی برای این رشته را در 6 سال گذشته داده اما این وعده نیز به لیست وعده های بی عمل مسئولان اضافه شده است و تاکنون حتی سازمان منطقه آزاد چابهار و اداره ورزش و جوانان این شهرستان هیچگونه تلاش و کوششی برای احداث مکانی جهت این ورزش نکرده است.
پروژه بزرگترین ورزشگاه تخصصی کریکت کشور در چابهار به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است
رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان چابهار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه پروژه احداث سالن ورزشی کریکت 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تا کنون دو میلیارد و 500 میلیون ریال جهت احداث از اعتبارات بودجه استانی و ملی هزینه شده است اما این اعتبارات کافی نبوده و بدلیل کمبود اعتبارات این پروژه متوقف شده است.
لعل بخش امیری گفت: این مکان ورزشی در دست احداث تنها ورزشگاه تخصصی کریکت در سطح کشور است که ظرفیت سه هزار تماشاگر را دارد اما این روزها به دلیل عدم اعتبار جوانان از این ورزش ناامید شده اند و دیگر استقبال نمی کنند.
وی گفت: زمین کریکت پارک بهاران در زمینی به مساحت ۲۴ هزار متر مربع با همکاری شهرداری به پیمانکار واگذار شده است و به مرحله اجرا درآمد.
ورزش کریکت چابهار در مظلومیت به سر می‌برد
وی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات پیش‌روی این ورزش را کمبود بودجه بیان کرد و گفت: اکثر هیئت‌های ورزشی با این مشکل دسته و پنجه نرم می‌کنند و هیچ اعتباری به حساب هیئت واریز نمی‌شود و هیئت کریکت چابهار اکنون خودگردان است.
امیری با بیان اینکه 90 درصد اعضای ورزشی تیم ملی از ورزشکاران شهرستان چابهار هستند، تصریح کرد: در چابهار هشت تیم بزرگسال کریکت و چهار تیم جوانان و نوجوانان به مربیگری اصغر رئیسی از مربیان طراز اول کشور است.
وی با اشاره به نیازهای ورزشی شهرستان چابهار، افزود: این شهرستان به 5 زمین چمن فوتبال نیاز دارد که به دلیل عدم اعتبارات ورزشکاران این شهرستان در زمین های خاکی ورزش می کنند.
وی اذعان کرد: برای ورزش های ساحلی بومی نیز مکانی وجود ندارد و دستگاه های زیرربط تاکنون برای حل این مشکلات و پیشرفت ورزش شهرستان چابهار هیچگونه کوشش و تلاشی نکرده اند.
امیری در پاسخ به سوال خبرنگار چهاربهاران، در خصوص حمایت منطقه آزاد چابهار از ورزشکاران کریکت، گفت: قرار است مسابقات بین المللی کریکت با حضور شش تیم خارجی (عمان، قطر، امارات، پاکستان، افغانستان) و دو تیم ایرانی زیر نظر فدراسیون برگزار شود و در این خصوص مسئولان منطقه آزاد چابهار قول همکاری و مساعدت را داده است.
وی اذعان کرد: تعداد ورزشکاران این رشته در شهرستان چابهار در رده های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به بیش از 35 نفر بازیکن ملی پوش رسیده است.
امیری اظهار کرد: این ورزش در حال حاضر در چابهار و روستای های حومه شامل نوبندیان، دشتیاری،بالاد، نگور، تیس، رمین، حوت آباد، کمب و عشایر دارای تیم های رسمی است.

 انتهای پیام/
 
کد مطلب: 95
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *