جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۱:۲۰
۰

آیا درگیری نظامی بین "ایران و آمریکا" رخ خواهد داد؟ + تصاویر

انتخاب "ترامپ" به عنوان رئیس جمهور احتمالی آمریکا پیامدهای ناگواری را برای این کشور به همراه خواهد داشت.
آیا درگیری نظامی بین "ایران و آمریکا" رخ خواهد داد؟ + تصاویر
آیا درگیری نظامی بین "ایران و آمریکا" رخ خواهد داد؟ + تصاویر
 گزارش پهره به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  ایالات متحده آمریکا  پس از نئومحافظه کاران که "جرج دبلیو بوش" مصداق بارز آن بوده، همواره بر تاکتیک دیپلماسی و جنگ نیابتی تأکید داشته‌ است.

این کشور پس از دوجنگی که در سال 2001 علیه افغانستان و 2003 درعراق به راه انداخت به دنبال محصور کردن هرچه بیشتر ایران بود تا در یک فرصت مناسب به ایران حمله نظامی کند که البته این امر مورد تائید و تاکید فرماندهان ارشد نظامی نیز بوده است. 

امیر سرتیپ احمد رضا پور دستان فرمانده نیروی مسلح زمینی ارتش در این زمینه عنوان داشت: دشمن تلاش می‌کند از طریق جنگ نیابتی به جمهوری اسلامی ضربه بزند و سال 2001 میلادی امریکایی ها که با تجهیزات نظامی انبوه و 180 هزار نیرو به منطقه آمدند نیامده بودند افغانستان و یا عراق را تصرف کنند؛ بلکه هدف آنها حمله به جمهوری اسلامی ایران بود.

 وی با اشاره به این که استکبار (جرج بوش و همپیمانانش) در آن زمان متوجه شد که مولفه‌های قدرت در جمهوری اسلامی بالاست و رهبری ، نیروهای مسلح و مردم هوشمندانه آماده دفاع از کشور هستند؛ پس از 14 سال عقب نشینی مفتضحانه ای کردند و گروه‌های تکفیری را ایجاد نمودند.

سردار سرتیپ "امیرعلی حاجی زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  نیز در این زمینه مطرح کرده است: موشک‌ها در بردهای مختلف در همه پایگاه‌ها بر روی پرتابگر (لانچر) سوار، آماده پرتاب و دست‌ها بر روی ماشه است و فقط منتظر دستور فرمانده معظم کل قوا هستیم.
  آیا درگیری نظامی بین
 
**جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نظامی بزرگ منطقه غرب آسیاست
  جدا از آنکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرت‌های نظامی بزرگ منطقه غرب آسیاست و بهترین نیروی زمینی را در اختیار دارد؛ اما انتخاب "ترامپ" به عنوان یک رئیس جمهور تندرو احتمال یک درگیری نظامی بین دو کشور را افزایش می دهد. 

"دونالد ترامپ" نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا مواضع به شدت ضد ایرانی دارد و "کاخ سفید" را همواره در سخرانی‌هایش به دلیل آنچه که او تعامل با ایران می‌داند، سرزنش می‌کند.


 
آیا درگیری نظامی بین
 
در حقیقت "دونالد ترامپ" نه در قالب یک نامزد جمهوری خواه، بلکه در شاکله یک نسخه تندرو در جامعه آمریکا برای کسب آرا بسیار تلاش می‌کند و این تلاش‌ها در اکثر مواقع موفقیت آمیز بوده و کنار کشیدن سناتورهای معروف جمهوری خواه، همچون "کروز" گویای همین نکته است. 

"دونالد ترامپ" یکی از مخالفان جدی توافق هسته‌ای بوده که آن را صد درصد به ضرر آمریکا می‌داند و این در حالی است که عمده صاحب نظران خارجی معتقدند طرفین در این توافق به پیروزی خوبی دست یافتند و "برجام" را یک موافقتنامه "برد- برد" می‌دانند.



**نظر ترامپ درباره برجام چیست؟

"ترامپ" در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود ما به آن‌ها 150 میلیارد دلار پول دادیم و در عوض هیچ چیز نگرفتیم. او در یکی از سخنرانی‌هایش نیز گفته بود در صورت رسیدن به پست ریاست جمهوری آمریکا، "برجام" را پاره خواهد کرد.

اینکه "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی برسد جای تردید است؛ چرا که هنوز زمان زیادی برای انتخابات باقی مانده، اما سوالی که مطرح می‌شود اینکه آیا با رسیدن این نامزد جمهوری خواه آمریکایی به عرصه قدرت‌ درگیری نظامی بین ایران و آمریکا روی می‌دهد؟

وضعیت منطقه غرب آسیا و شبه جزیره کره بسیار ویژه بوده و "ترامپ" هم به ایران و کره شمالی شدیدا حساس است و امکان انتخاب هر گزینه ای  از سوی این نامزد تندرو آمریکایی بعید نیست.

اما در آن سوی گود؛ جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی در منطقه غرب آسیا و شبه جزیره کره (در شرق آسیا)، گزینه ایستادگی در برابر تهدیدات امپریالیسم را انتخاب کرده‌اند و در دهه‌های اخیر این مسیر ادامه داشته و دارد.



**قدرت موشکی ایران عامل جلوگیری از حمله آمریکا به ایران 

البته  "جورج دبلیو بوش"، رئیس جمهور سابق آمریکا به دنبال حمله نظامی به ایران بود که قدرت نظامی و موشکی کشورمان و از سوی دیگر قدرت ایران در خلیج فارس از هرگونه حمله‌ای جلوگیری کرد و جورج بوش از تصمیمش منصرف شد.
 
آیا درگیری نظامی بین

آیا درگیری نظامی بین
 
 سرلشکر "محسن رضایی"  فرمانده اسبق کل سپاه در این زمینه اظهار داشت: باید بگوییم توان موشکی باعث جلوگیری از حمله دشمن به ایران شد. فرمانده اسبق کل سپاه افزود: ما هیچ‌گاه نمیتوانیم در عرصه قدرت دفاعی متوقف شویم و ما دقیقا براساس آیه شریفه قرآن کریم که می‌گوید و  وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ توانایی خود را افزایش می‌دهیم و ما به دنبال ماجراجویی نیستیم.

اندیشکده آمریکایی «مرکز امنیت دریانوردی بین‌المللی» در مقاله‌ای به بررسی چالش‌های جدی پیش روی آمریکا در مقابله با نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس پرداخت و  نوشت: اگرچه نیروی دریایی ایران از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای در این زمینه برخوردار نیست، اما ایران توانایی بسیاری در زمینه جنگ‌های نامتقارن و استفاده از تاکتیک‌های نظامی غیرمتعارف دارد و همین امر نیز تهدیدی جدی برای نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌شود.

این اندیشکده می‌افزاید: در سال ۲۰۰۲ میلادی رزمایش مشترکی با عنوان «چالش هزاره ۲۰۰۲» توسط نیروهای ارتش آمریکا انجام شد. این رزمایش در آن زمان با هدف ارزیابی آمادگی آمریکا در صورت درگیری با یکی از دشمنان این کشور در منطقه خاورمیانه صورت گرفت. نتایج این رزمایش نظامی برای آمریکا بسیار فاجعه‌آمیز بود به طوری که ۱۶ ناو جنگی آمریکا در این رزمایش نابود و غرق شد و به واسطه نبرد دریایی نامتقارن و غیرمتعارف نیز هزاران تن از نیروهای نظامی ارتش آمریکا کشته و یا زخمی شدند. می‌توان گفت ۱۴ سال بعد باز هم جنگ‌های نامتقارن ایران می‌تواند همان تأثیرات مخرب را بر آمریکا و نیروهای متفقین در منطقه غرب آسیا داشته باشند.
  برای چندین دهه است که جنگ‌های نامتقارن همچنان به عنوان پاشنه آشیل و نقطه ضعف اصلی آمریکا باقی مانده است و ارتقاء و بهبود قابلیت‌های آمریکا در محیط‌های نامتقارن مستلزم انجام رزمایش‌های بیشتر و آموزش در این زمینه خواهد بود. اینکه آمریکا از نظر تجهیزات نظامی انبوه قوی‌تر از ایران بوده شکی نیست. زیرا بودجه نظامی آمریکا تقریبا برابر با بودجه دو سال کل کشورماست. اما، آیا کارشناسان نظامی آمریکایی درباره توانمندی ایران در جنگ ناهمگون (Asymmetric Warfare) و روحیه و تدبیر سربازان خود اندیشیده‌اند؟ 

جمهوری اسلامی ایران به هر حمله احتمالی در منطقه غرب آسیا پاسخی قاطع خواهد داد و این موضوع توسط مقامات لشکری و کشوری بارها اعلام شده ؛ اما باید دید جامعه آمریکا به انتخاب رئیس جمهوری همچون ترامپ رضایت خواهد داد؟ 

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام
کد مطلب: 883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *