شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۴۲
۰
رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر:

تغییر سوخت واحد های صنعتی باعث جلوگیری از آلودگی هوا می شود/ راه اندازی سیستم پایش هوا برای جلوگیری از ریزگردها

رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر گفت: تغییر سوخت کارگاه های صنعتی به گاز طبیعی کاهش چشمگیری در کنترل آلودگی هوا دارد.
2
2
محمد انور هاشمزهی در گفت و گو با خبرنگار پهره، اظهار کرد: شهرستان ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان یکی از نقاط پرتردد وسایل نقلیه بنزین و گازوئیل سوز است که متاسفانه بخشی از آلودگی هوای شهری مربوط به تردد این خودروها می باشد که وجود ترمینالهای مسافربری، باری و میدان میوه و تره بار علاوه بر افزایش ترافیک منجر به افزایش مصرف سوخت و در نهایت پخش مواد آلاینده خطرناک و سمی از اگزوز خودروها در سطح شهر هستند.
وی افزود: یکی دیگر از منابع آلاینده هوا در شهرستان ایرانشهر، وجود کارخانجات، کارگاه و نیروگاه ها از جمله کوره های آجر پزی، واحدهای شن و ماسه و سایر واحد صنعتی در سطح شهرستان ایرانشهر می باشد که در آلوده نمودن هوای شهر نقش بسزایی دارد.
رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر گفت: یکی از منابع مهم ایجاد آلودگی هوا در سطح شهرستان ایرانشهر و دلگان ناشی از زباله سوزی در اطراف و سطح شهر می باشد که این اتفاق در سایت زباله شهر ایرانشهر هم منجر به ایجاد دود غلیظی کرده که متاسفانه سلامت شهروندان را تهدید می کند و لازم به اجرای صحیح قانون مدیریت پسماند توسط شهرداری ها و دهیاری ها و مراکز نظامی و کارگاهای می باشد.
وی تاکید کرد: بخش دیگری از آلودگی هوا هم ناشی از برخواستن ریزگردها در اثر وزش باد و جابجایی شن های روان در سطح شهرستان و از بستر خشکیده تالاب جازموریان واقع در شهرستان دلگان در قسمت غربی شهرستان ایرانشهر می باشد که با جاری شدن آب قطعا بخش عظیمی از آن حل خواهد شد.
هاشمزهی با اشاره به شعار روز هوای پاک بیان کرد: در سال 96 با پیگیری های اداره محیط زیست ایرانشهر نیروگاه بخار ایرانشهر بعنوان یکی از منابع اصلی آلاینده هوای شهری با تغییر سوخت از مازوت به گاز باعث کاهش چشمگیری از آلودگی هوا شد، همچنین نصب سیستم پایش آنلاین آلودگی های هوا بر روی خروجی دودکش ها و نیروگاه گازی بمپور ایرانشهر به عنوان دومین پایگاه در استان برای رصد و کنترل لحظه ای و همیشه در دسترس پارمترهای آلاینده هوا مانند NO،2NO ، SO2، H2O و سایر ذرات خروجی از دودکش، اقدامات موثر برای کنترل آلودگی هوا در جنوب استان بوده است.
رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر ابراز کرد: کنترل و پایش مداوم واحدهای صنعتی، خدماتی و کشاورزی فعال در سطح شهرستان ایرانشهراست که بسیاری از واحد های فعال دارای قرارداد خود اظهاری با آزمایشگاه های متعمد هستند و خروج دودکش و پساب آنها بصورت سه ماهه آنالیز می شود و با هرگونه آلودگی و خارج از استاندارد های زیست محیطی به شدت برخورد می شود.
هاشمزهی با اشاره به مشکل ریزگردها در شهرستان دلگان، خاطر نشان کرد: با پیگیری های اداره کل حفاظت محیط زیست استان در خصوص کاهش اثرات زیان بار ناشی از ریزگردها و شن های روان در سطح شهرستانهای ایرانشهر و دلگان ناشی از خشکی  تالاب جازموریان، سازمان ویژه برنامه ای جهت بهبود وضعیت تالاب در دست اقدام دارد و در این زمینه راه اندازی سیستم پایش و مانیتورینگ آلودگی هوا برای اطلاعات و داده ها جهت کنترل ریزگردها در شهرستان دلگان و ایرانشهر لازم است.
رئیس اداره محیط زیست ایرانشهر گفت: یکی از موثرترین راه برای کاهش آلودگی هوا، ایجاد و حفظ فضای سبز به ویژه کمربند سبز شهری است که در کاهش آلاینده ها و تلطیف هوای شهر و جلوگیری از انتشار صداهای مزاحم تاثیر گذار می باشد.
وی بازدید و گشت های شبانه از واحدهای صنعتی، کارگاه ها و فرهنگ سازی و آموزش را از برنامه های هفته هوای پاک در شهرستان ایرانشهر بیان کرد.
 
کد مطلب: 5846
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *