يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۴۱
۰

رو نمایی از سردیس استاد دونی نواز جهان در ایرانشهر+تصاویر

در مراسمی از سردیس شیرمحمد اسپندار بزرگترین دو نی نواز جهان در ایرانشهر رو نمایی شد.
اسپندار
اسپندار
به گزارش پهره، ظهر امروز در مراسمی از سردیس استاد شیرمحمد اسپندار مشهور به اسپندار دونلی، بزرگترین دو نی نواز جهان در ایرانشهر با حضور معاونت استاندار و فرماندار ایرانشهر، شورای اداری و استاد اسپندار، در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان رونمایی شد.
این سردیس توسط استاد خلیلی مجسمه ساز سیستانی به پاس زحمات بیش از نیم قرن استاد اسپندار در زمینه موسیقی بلوچی ساخته شده است.
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایراشهر در این مراسم اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح تجلیل و قدردانی از هنرمندان برجسته و فاخر جنوب سیستان و بلوچستان به پاس زحمات فراوانی که برای هنر و فرهنگ این سرزمین داشته است و می خواهیم تا زمانی که زنده هستند از آنان به درستی یاد شود و نباید هیچ هنرمند برجسته ای فقط نامی از او بوده و مورد بی توجهی قرار گیرد.
عبدالحمید خدایاری افزود: برنامه بعدی ما برای تجلیل و قدردانی از هنرمندان طرح پلاک ماندگار است که این طرح به هنرمندان و مشاهیر برجسته ایران که در فرهنگ، هنر و علم کشور نقش داشته، تعلق می گیرد.
وی گفت: ظرف مدت یک ماه آینده در منطقه بمپور از پلاک ماندگار دو هنرمند برجسته منطقه جنوب سیستان و بلوچستان یعنی مرحوم مهتاب نوروزی بزرگترین سوزن دوز بلوچی در قاسم آباد بمپور و شیر محمد اسپندار رونمایی می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایرانشهر از تمام ارگان ها و ادارات خواسته تا همگام با میراث فرهنگی در راستای تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده، همراه باشند و با همکاری موثر قدم مهمی در اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی بردارند.
 
معاونت استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در این مراسم با تجلیل از کار مجسمه ساز سیستانی برای ساخت این اثر اظهار داشت: از مجمسه ساز سیستانی تجلیل و تقدیر می کنیم از این که یک هنرمند، هنرمند دیگری را ارج می نهد و برای تقدیر از زحماتش چنین اثر فاخری را خلق می کند و این یک تجربه جدید است که وقتی یک هنرمند برجسته در قید حیات بوده از او چنین زیبا تجلیل و قدردانی می شود.
وی گفت: سیستان و بلوچستان غرق در هنر و فرهنگ است و باید هنرمندان را به نیکی  یاد کنیم تا نوع نگاه جامعه به هنر و هنرمندان مثبت و زیبا باشد، چون فقط یک هنرمند می توان یک چیز به ظاهر بی ارزش را به یک اثر فاخر تبدیل کند تا انسان به ذوق و شوق بیاید.
داودی افزود: هنرمندان با خط زیبا، نوای دل انگیز و آثار فاخر خود به زندگی روح و جلوه خاص می بخشد و استاد اسپندار یک شخصیت برجسته و ماندگار در زمینه هنر و موسیقی است.
خلیل الله خلیلی در گفت و گو با خبرنگار پهره، هدف از ساخت سردیس استاد اسپندار را عشق و علاقه زیاد به شخصیت برجسته و ماندگار او و فرهنگ بلوچستان بیان کرد و اظهار داشت: سردیس استاد اسپندار را برای تجلیل از مقام والای این هنرمند بلوچ که همچنان در قید حیات هستند و به دلیل علاقه خاصی که نسبت به ایشان و فرهنگ بلوچستان دارم با هزینه شخصی ساخته و اهدا کردم.
وی گفت : طراحی و ساخت این سردیس به مدت یک ماه انجام شده و برای ساخت آن از خمیر مجسمه سازی و کچ و آب رنگ استفاده کرده ام.
مجسمه ساز سیستانی ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولین افزود: مسئولین باید در زمینه فرهنگ و هنر توجه بیشتری داشته باشند و باید با کسانی که دغدغه مندی هنر را دارند حمایت کنند تا چهره زیبا و نگاه درستی از این استان به سایر نقاط کشور انتقال شود.
خلیلی تصریح کرد: هنرمندان استان در زمینه خلق و ابداع آثار هنری در کشور برجسته و فاخر هستند اما نیازمند یک نگاه ویژه است تا اصالت هنری آنها حفظ  ماندگار شود.
انتهای پیام/م.ف
 

 

 

 

 
 
کد مطلب: 5710
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *