شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ۰۶:۲۹
۰
گزارش پهره از ایرانشهر؛ شهری با 70 گونه گیاهی؛

گیاهان دارویی پتانسیل مغفول مانده اشتغال جوانان در ایرانشهر

ایرانشهر یکی از مراکز مهم رویش گیاهان دارویی استان سیستان و بلوچستان است که می توان از این ظرفیت برای توسعه استان و ایجاد اشتغال استفاده کرد.
گیاهان دارویی پتانسیل مغفول مانده اشتغال جوانان در ایرانشهر
گیاهان دارویی پتانسیل مغفول مانده اشتغال جوانان در ایرانشهر
به گزارش پهره؛  استفاده از گیاهان دارویی به‌منظور درمان و یکی از منابع غذایی با تاریخ زندگی انسان همزمان بوده است وانسان در تمام دوران تاریخی برای درمان و تغذیه چاره‌ای جز توسل به گیاهان نداشته است.
داروهای شیمیایی اگرچه در درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند اما عوارض متعددی نیز بر روی بدن دارند و همین عامل موجب شده است که گیاهان دارویی دوباره مورد توجه و همچنین مصرف مردم قرار گیرد.
بهره‌گیری از گیاهان دارویی با فراوری آن‌ها و تولید دارو  کم‌کم درحال‌توسعه است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، این مهم موردتوجه قرارگرفته است.
شهرستان ایرانشهر نیز یکی از مهم‌ترین نقاط رویش گیاهان دارویی استان سیستان و بلوچستان است. این شهرستان به واسطه داشتن شرایط آب و هوایی خاص وخاک حاصلخیز و داشتن منابع آب فراوان محل رویش بیش از ۷۰ گونه خاص گیاهان دارویی است.
اکثر این گونه‌های گیاهی بصورت خود رویش در مناطق کوهستانی و بیابانی ایرانشهر مشاهده می‌شود بطوریکه مردم منطقه خصوصأ عشایر و روستائیان برای درمان بعضی از بیماری ها از این گونه های گیاهی که خواص درمانی دارد، استفاده می‌کنند.
1812183
در حال حاضر متأسفانه باوجوداین ظرفیت بزرگ در سطح شهرستان ایرانشهر هنوز صنایع تبدیلی تولید داروهای گیاهی در ایرانشهر  وجود ندارد و از این ظرفیت به نحو احسن استفاده‌نمی شود. 
در همین رابطه فرماندار ایرانشهر با گفت و گو با یکی از رسانه ها ضمن اشاره به  نبود صنایع فراوری و بسته بندی در این شهرستان  بعنوان یک مشکل، تصریح کرد: اگر بخش خصوصی بتواند در این صنعت وارد شود، علاوه بر اینکه توجیه اقتصادی دارد، زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد جویای کار نیز فراهم می‌شود.
نبی بخش داوودی افزود: یکی از مناطق مستعد رویش گونه های گیاهی، ارتفاعات کوه خضر بزمان است که در این ارتفاعات گونه های گیاهی که خواص درمانی دارند، شامل درمنه، بادیان، رازیانه، بابونه، چای ترش، خارشتر، زیره سبز، شوید، نعناع کوهی و پونه می‌روید که همه ساله تعداد زیادی از مردم منطقه از این گیاهان استفاده می‌کنند.
در همین رابطه خبرنگار پهره با رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ایرانشهر برای مشخص شدن سایر اقدامات مغفول مانده در این باره تماسی برقرار کرد که متأسفانه با عدم پاسخگویی از سوی این مقام مسئول روبه رو گردید.
امید است همت مسئولین شهرستان بیش از این شود تا روز به روز با فراهم شدن زمینه رشد شهرستان؛ زمینه اشتغال جوانان نیز با کمترین هزینه و بهره گیری مدیریت شده از منابع خدادادی به نحو احسن فراهم شود.
 
انتهای پیام/ ۳۳۳۹
کد مطلب: 56
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *