جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۶ ۰۹:۴۵
۰
به روایت حاج قاسم صادقی؛

مادر شهیدی که تکه‌های بدن فرزندش را با دستان خودش به خاک سپرد

صادقی گفت: ننه مریم وقتی بابدن قطعه قطعه شده پسرش در خرمشهر مواجه شد،یک پتو آورد و اعضای بدن شهیدش را جمع کرد و به خاک سپرد.
مادر شهیدی که تکه‌های بدن فرزندش را با دستان خودش به خاک سپرد
مادر شهیدی که تکه‌های بدن فرزندش را با دستان خودش به خاک سپرد
 
قاسم صادقی، مسئول یادمان شهدای دشت ذوالفقاریه و یکی از رزمندگان لشکر 27 محمدرسول الله(ص) در دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار کوله بار با اشاره به رشادت ها و از جان گذشتگی شهدا در دفاع مقدس به ویژه عملیات بیت المقدس اظهار داشت: آزادی شهر خرمشهر در سوم خرداد سال 61 مدیون شهیدان پاسدارمحمدجهان آرا و نیروهای مردمی در سپاه،بسیج و ارتش است؛ همچنین این پیروزی مدیون بچه های نیروی دریایی،ژاندارمری، کمیته ،روحانیون، دانش آموزان، مردم خرمشهر و آبادان وسپس مدیون روحانی شیخ قنوتی ویارانش،گروه فدائیان اسلام به فرماندهی شهید سید مجتبی هاشمی وصدها جانباز وشهید که زیر زنجیر تانک دشمن  له شدن، است؛ شهدایی که از جان خود گذشتند تا مقاومت ۳۴روزه را از ایثار،بصیرت و ولایت پذیری  برای رزمندگان بعدی به ارمغان گذاشتند.
 
وی ادامه داد: پس از۱۹ ماه  ازاشغال شهر خرمشهر گذشت  که رزمندگان  باکسب تجربه برتری توانستن شهر را آزادکنند؛وقتی وارد شهر شدیم،با اسکلت شهدای مقاومت که برپشت بام ها حیاط خانه ها وکنارکوچه ها مثل خورشید می درخشیدند مواجه شدیم.

صادقی اظهار داشت: بابامراد  پورحیدری، مردی است که تا آخرین لحظه از خرمشهر همراه با همسر ودوپسرش مقاومت کرد که دشمن، بابامراد را از جلوی درب خانه اش به اسارت برد. ننه مریم، اکثر شهدای خانم که به شهادت می رسیدند رابه قبرستان خرمشهر  می‌برد و بعد از غسل، آنها را به خاک می سپرد و آخرین خانواده ای بودند که از روی پل به سمت آبادان آمدند وازاین شهردفاع کردند وزمان فتح  خرمشهر، دوفرزندش  یعنی محمد و مرتضی  واردخرمشهرشده بودند ومادرشان  اولین زن مبارزی بودکه یک گوسفند  آورد وروی پل شکسته برای پیروزی رزمندگان ذبح نمود.
 
 رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: این مادر، باقایق واردشهرشد و سراغ بچه ها را گرفت. مرتضی شهید شده بود و هنوز قبرستان دست دشمن بود و به ناچار، پسرش را در قبرستان آبادان به خاک سپرد. سپس به خرمشهر بازگشت برگشت و باخبرشد که محمد برای پاکسازی  شهر براثر انفجارمهمات شهید شده است. وقتی به محل حادثه رفت، بابدن قطعه قطعه شده پسرش مواجه شد.یک پتو آورد و شهید را جمع کرد و همراه با رزمندگان خرمشهری، او را درقبرستان خرمشهر به خاک سپرد  وسپس به سمت خانه اش حرکت کرد.

ننه مریم درحال جمع آوری بدن قطعه قطعه پسر شهیدش محمد که درحال پاکسازی  شهر خرمشهر به شهادت رسید،(سال  1361)
همرزم شهدایی همچون سیدمجتبی هاشمی و شهید دستواره در ادامه این خاطره گفت: تمامی خانه ها مخروبه شده بودند و دربین آنها خانه اش رابه بچه های جهاد نشان داد و گفت که من هرگز اینجا را ترک نخواهم کرد. بچه ها دست بکارشدند و خانه اش را باز سازی کردند.
 
صادقی افزود: ننه مریم تنها زنی بود که زندگی را در خرمشهر آغاز کرد و بابامراد، سال۱۳۶۳ آزاد شد. این زن و شوهر مجاهد خانه شأن  پاتوق تجمع رزمندگان  خرمشهری بود و با برپایی روضه یادشهدای مدافع شهر را با این پدرو مادر داغ دار زنده نگه می داشتند. سال ۸۳و۸۴ بود که این زوج  به رحمت خدا رفتند و اکنون خانه شان وقف روضه خانی شده است  واین حقیر، درتمام مراحل زندگی با این خانواده همدم  وغمخواربودم.
 
رزمنده عملیات بیت المقدس در ادامه با اشاره به اهمیت عملیات آزادسازی خرمشهر گفت: سوم خرداد، نماد فرهنگ ایثار و مقاومت و یکی از صفحات برجسته و زرین تاریخ پرافتخار ایران اسلامی است که به تعبیر حکیمانه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران تنها فتح خاک نیست بلکه فتح عالی‌ترین ارزش‌های اسلامی و انسانی است و از همین منظر است که این روز برای همیشه در تاریخ استقامت و ایستادگی ملت غیور ایران اسلامی ماندگار شده است.

وی تاکید کرد: تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی ایران، مملو از رویدادهایی است که هر یک به‌عنوان تابلوی افتخاری ثبت و همچون سپهری پرستاره  می‌درخشند. در این میان، حماسه آزادسازی خرمشهر، به‌عنوان نقطه عطفی به‌شمار می‌آید که با مدد الهی و باصلابت و فداکاری فرزندان قهرمان این مرز و بوم، به منصه ظهور رسید.
 
صادقی در پایان افزود: بی‌شک آزادی خرمشهر جاودان را باید مرهون تلاش و استقامت انسان‌های خودباور و خدامحوری دانست که پیام آزادی و آزادگی را فریاد کشیدند و در لبیک به رهبر و مقتدای خویش داستان عشق و دلدادگی  به ولایت را ماندگار نمودند.
کد مطلب: 5432
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *