يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۳
۰

910 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی سیستان و بلوچستان نصب شده است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: چهار هزار و 280 حلقه چاه کشاورزی برق دار در استان وجود دارد که از سال 89 تا کنون برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی کنتور هوشمند بر روی 910حلقه چاه نصب شده است.
910 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی سیستان و بلوچستان نصب شده است
910 کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی سیستان و بلوچستان نصب شده است
به گزارش پهره؛ به نقل از ایرنا؛ اتابک جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 110 دستگاه کنتور هوشمند با هزینه بهره بردار و 800 دستگاه نیز از محل اعتبارات دولتی با اعتبار 6 میلیارد ریال تا کنون نصب شده است.
وی بیان کرد: نصب کنتورهای هوشمند در شرایط بحران کم آبی به عنوان ابزاری کارآمد برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی توسط وزارت نیرو پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: با نصب کنتورهای هوشمند در طول سال میزان آب استحصالی هر چاه سنجش شده و در صورت اضافه برداشت هشدارهای لازم به بهره بردار داده می شود.
وی افزود: بیشترین آب مصرفی در سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی استفاده می شود.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: در سالهای اخیر کاهش نزولات جوی باعث برداشت بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی از طریق حفر چاه های عمیق کشاورزی شده است. 
جعفری اظهار داشت: هشت هزار و 224 حلقه چاه غیرمجاز در سیستان و بلوچستان وجود دارد که سالانه 380 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی برداشت می کنند که این مساله بحران بی آبی را در استان تشدید کرده است.
وی بیان کرد: 6 هزار و 300 حلقه چاه از این تعداد در قانون جایگاهی ندارند و باید بسته شوند تا منابع آب زیرزمینی تثبیت شود. 
وی افزود: میزان برداشت از آبهای زیرزمینی توسط چاههای مجاز و غیر مجاز، چشمه و قنات برابر با 2 میلیارد متر مکعب است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای هشت هزار و 626 حلقه چاه با میزان برداشت 928 میلیون متر مکعب و هزار و 281 رشته قنات با میزان برداشت 383میلیون متر معکب در سال است.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به برداشت بی رویه از اضافه برداشت چاههای مجاز و غیر مجاز طی 20 سال گذشته به طور متوسط سطح آبهای زیرزمینی استان سالانه 21 سانتیمتر افت می کند.
جعفری ادامه داد: این امر سبب شوری آب در دشت های پایلوت شده و سالانه به طور متوسط 93 میکروموس بر سانتی متر افزایش داشته است.
وی افزود: حجم آب موجود در سدهای سیستان و بلوچستان هم اکنون یک میلیارد و 285 میلیون متر مکعب است که 65 درصد حجم کل مخازن را شامل می شود و این حجم نسبت به سال آبی قبل 14 درصد کاهش یافته است.
وی بیان کرد: 32 سد در سیستان و بلوچستان وجود دارد که هفت سد آن مخزنی و بقیه تغذیه ای هستند.
وی ادامه داد: از آبهای ذخیره شده در هفت سد مخزنی برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی سیستان و بلوچستان استفاده می شود.
 
  انتهای پیام /
کد مطلب: 5123
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *