پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۴۴
۰

سیستان و بلوچستان زیرساخت مناسب برای صادرات ندارد/بدترین شرایط اقتصادی ‌‌در سال‌های اخیر در کشور حاکم بود

کارآفرین موفق سیستان و بلوچستان گفت: تنها معبر موجود که می‌توان از آن جهت صادرات به کشور افغانستان استفاده کرد "پل ابریشم" است که حداکثر ظرفیت آن پاسخگوی میزان صادرات فعلی نیست و در حقیقت مجرای خروجی تناسبی با اندازه صادرات استان ما ندارد.
سیستان و بلوچستان زیرساخت مناسب برای صادرات ندارد/بدترین شرایط اقتصادی ‌‌در سال‌های اخیر در کشور حاکم بود
سیستان و بلوچستان زیرساخت مناسب برای صادرات ندارد/بدترین شرایط اقتصادی ‌‌در سال‌های اخیر در کشور حاکم بود
به گزارش پهره؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم ؛ محمدرضا احسانفر کارآفرین موفق سیستان و بلوچستانی یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر‌کنندگان سیمان ایران محسوب می‌شود و تاکنون افتخارات متعددی کسب کرده که از جمله آن می‌توان به انتخاب به عنوان منتخب جشنواره استانی کارآفرینان، منتخب به عنوان شهروند برگزیده ملی و عناوین متعدد دیگر اشاره کرد.
وی از اواخر دهه 70 با رأی فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان ریاست اتاق زاهدان را به عهده گرفت و در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان در سال 82 تصمیم گرفت یک کارخانه بزرگ و مادر در زادگاه خود احداث کند، تصمیمی که سرنوشت و میز زندگی این کارآفرین بزرگ را تغییر داد.
احسانفر تاکنون چند مرتبه به عنوان کارآفرین نمونه میهمان برنامه‌های تلوزیونی بوده و 19 مرداد سال 93 به عنوان یکی از کارآفرینان موفق ایرانی در شبکه اول سیما میهمان برنامه "پایش" بود و به بیان تجربیات موفق خود در حوزه کارآفرینی پرداخت.
 محمدرضا احسانفر اظهار داشت: مجموعه شرکت‌های صنایع سیمان زابل در حال حاضر در قالب یک گروه با 8 شرکت وابسته در حال فعالیت است که شرکت سیمان زابل، شرکت مادر محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل افزود: شرکت" احیای معادن سیمان زابل" نیز از مجموعه شرکت‌های وابسته است که تامین مواد اولیه مجموعه و توسعه معادن را بر عهده دارد و در منطقه "لادیز" در کوه‌پایه‌های تفتان شهرستان خاش فعالیت دارد؛ این شرکت سال گذشته 200 هزار تن مواد اولیه به کارخانه سیمان زابل حمل کرده است.
وی ادامه داد: شرکت "سیستان سیمان ترابر" نیز از مجموعه شرکت‌های وابسته بوده که در زمینه حمل و نقل فعال است و حمل سیمان تولیدی ما را به محل درخواست مشتری در ایران، افغانستان و پاکستان را بر عهده دارد.
سیمان زابل بزرگترین سرمایه‌گذار ایرانی در ایالت نیمروز افغانستان
احسانفر با بیان اینکه تاکنون 2 شرکت وابسته سیمان زابل در کشور افغانستان راه‌اندازی شده، اضافه کرد: یکی از این شرکت‌ها در ایالت نیمروز افغانستان ایجاد شده که در واقع بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی ایران در این ایالت محسوب می‌شود و وظیفه بسته‌بندی سیمان را بر عهده دارد.
این کارآفرین موفق ادامه داد: سال گذشته 200 هزار تن سیمان به صورت فله به این واحد بسته‌بندی سیمان در افغانستان ارسال شده و در واقع ما با راه‌اندازی این شرکت برای 200 نفر شغل ایجاد کرده‌ایم.
وی به ایجاد شرکت جدید "پلیمر پاکت پرند زاهدان" اشاره کرد و گفت: این شرکت که وظیفه تولید پاکت سیمان را بر عهده دارد با 35 میلیارد تومان سرمایه ثابت و 5 میلیارد تومان سرمایه در گردش در مراحل پایانی راه‌اندازی قرار دارد و مراحل آزمایشی راه‌اندازی آن در 3 هفته آینده آغاز می‌شود.
احسانفر اضافه کرد: این شرکت توان تولید سالانه 60 میلیون پاکت سیمان را دارا است که 15 میلیون از این رقم مصرف داخلی کارخانه است و مابقی تولیدات در داخل کشور و کشورهای همسایه به فروش می‌رسد. پیش از این کارخانه سیمان زابل هزینه‌های زیادی برای خرید پاکت از خارج استان و دیگر کشورها پرداخت می‌کرد که با راه‌اندازی کارخانه تولید پاکت، این هزینه‌ها حذف می‌شود.
ایجاد شرکتی در اتریش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها
مدیرعامل شرکت صنایع سیمان زابل خاطرنشان کرد: شرکتی در شهر وین کشور اتریش راه‌اندازی کرده‌ایم که وظیفه تامین ماشین آلات، لوازم یدکی و قطعات شرکت سیمان زابل و شرکت‌های وابسته را بر عهده دارد که با توجه به تحریم‌هایی که در سال‌های گذشته برای ایران اعمال شد این شرکت کمک بزرگی به تامین ماشین آلات و لوازم یدکی کارخانه‌های ما داشته است.
وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان زابل حدود 7 سال پیش افتتاح شده، گفت: خوشبختانه با اعتمادی که از جانب سهامداران ما به وجود آمده در طول این 7 سال مسیر رشد خوبی داشتیم و سال گذشته موفق شدیم فراتر از ظرفیت اسمی کارخانه، یک میلیون و 180 هزار تن سیمان و کلینکر را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم در حالی که ظرفیت اسمی یک میلیون تن در سال است.
سیمان زابل بزرگترین صادر کننده سیمان ایران به افغانستان و پاکستان
احسانفر با بیان اینکه یک میلیون و 157 هزار تن از مجموع این تولیدان سیمان و مابقی کلینکر بوده، گفت: ما در طول سال گذشته 724 هزار تن صادرات داشتیم که 61.5 درصد تولیدات کارخانه سیمان زابل را شامل می‌شود و این امر موجب شد برای هفتمین سال پیاپی بزرگترین صادر کننده سیمان ایران به افغانستان و برای چهارمین سال پیاپی بزرگترین صادر کننده سیمان ایران به پاکستان محسوب شویم.
این کارآفرین موفق با اشاره به اینکه 200 دستگاه کامیون در حوزه حمل و نقل داخلی و بین‌المللی وظیفه توزیع محصولات ما را بر عهده دارند، اظهار داشت: حدود 10 درصد کل صادرات سیمان کشور مربوط به شرکت سیمان زابل است و این شرکت و مجموعه شرکت‌های وابسته تاکنون حدود یک هزار و 100 شغل به طور مستقیم و حدود 4 هزار شغل به طور غیرمستقیم ایجاد کرده است.
وی به بررسی زمینه‌های جدید سرمایه‌گذاری در استان توسط شرکت صنایع سیمان زابل اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سیمان تیس در چابهار، فولاد مکران در چابهار، احداث نیروگاه خورشیدی در زاهدان،  تولید لاستیک در زابل و راه‌اندازی مرکز پژوهشی در زاهدان در دست بررسی است.
فراهم نبودن زیرساخت‌های صادرات در سیستان و بلوچستان
احسانفر به مشکلات موجود در زمینه صادرات محصولات سیمان زابل اشاره کرد و گفت: متاسفانه ناوگان حمل و نقل فعلی استان پاسخگوی توسعه صادرات ما نیست و ما به ناچار در این بخش ورود کرده‌ایم. تنها معبر موجود که می‌توان از آن جهت صادرات به کشور افغانستان استفاده کرد "پل ابریشم" است که حداکثر ظرفیت آن پاسخگوی صادرات ما نیست و در حقیقت مجرای خروجی تناسبی با اندازه صادرات استان ما ندارد.
مدیرعامل کارخانه سیمان زابل تصریح کرد: اقداماتی مانند لایروبی بندر چابهار جهت امکان پهلوگیری کشتی‌های پهن پیکر می‌تواند در زمینه ترانزیت کالا مفید باشد اما با توجه به اینکه کالاهای وارد شده از طریق این بندر به استان نمی‌تواند از معبر مرزی مناسبی عبور کند، خروجی مثبت نخواهد بود؛ در واقع سرمایه‌گذاری برای افزایش حجم تخلیه بار در چابهار بدون افزایش ظرفیت عبوری از مرز معنا ندارد.
وی افزود: سالهاست که قرار است معبر جدید مرزی میان ایران و افغانستان ایجاد شود اما متأسفانه این امر تاکنون محقق نشده است و این در حالی است که در حال حاضر 40 درصد کالای صادراتی از معبر مرزی موجود میان ایران و افغانستان مربوط به کارخانه سیمان زابل است.
اعلام آمادگی سیمان زابل برای حل مشکل زیرساخت صادرات
احسانفر خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل فراهم نبودن امکان صادرات به افغانستان از معبر مرزی موجود در منطقه سیستان، سال گذشته مجبور شدیم 200 هزار تن کالا صادراتی خود را با پیمودن 300 کیلومتر مسیر بیشتر از خراسان جنوبی وارد افغانستان کنیم که عملاً هزینه سربار بی‌ثمری است.
این کارآفرین موفق با تاکید بر اینکه این اقدام علاوه بر هزینه زیاد موجب استهلاک بیشتر جاده‌های کشور شده و عملاً سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهد، اضافه کرد: احداث نوار نقاله در مرز "میلک" میان ایران و افغانستان می‌تواند کمک زیادی به حل مشکل صادرات داشته باشد و شرکت صنایع سیمان زابل آماده سرمایه‌گذاری روی این پروژه است.
وی ادامه داد: اجرای این پروژه حدود 12 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که موافقت اجرای آن از جانب استانداری سیستان و بلوچستان اعلام شده و در صورتی که در افغانستان موافقت شود در مدت یک سال راه‌اندازی می‌شود. نظر مقامات امنیتی هم در زمینه اجرای این پروژه گرفته شده و این طرح از جوانب مختلف امکان‌سنجی شده و قابلیت اجرا و بازده مناسب دارد.
احسانفر با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه مشکل مهم‌ترین گلوگاه استان را جهت رفع می‌کند، گفت: البته پیش از این یک کامیون در مرز 15 روز معطل می‌شد که با تلاش مسئولان این امر تسهیل شده و ما قدردان هستیم اما احداث این نوار نقاله صادرات سالانه ما را حداقل 300 هزار تن افزایش می‌دهد.
افزایش میزان تولید و صادرات سیمان زابل در سال‌های اخیر
مدیرعامل کارخانه سیمان زابل گفت: کارخانه سیمان زابل در سال 95 نسبت به سال گذشته آن در زمینه تولید سیمان و افزایش صادرات به ترتیب رشد 18 درصدی و 15 درصدی داشته است و می‌توان گفت کیفیت بالا موجب شده کالایی تولیدی صادراتی ما با قیمتی 10 درصد بیشتر نسبت به دیگر رقبا به فروش برسد.
وی با اشاره به اینکه قسمت اعظم بازار سیمان در قندهار و کابل کشور افغانستان در دست کارخانه سیمان زابل است، بیان کرد: سال گذشته صادرات به تاجیکستان را آغاز کردیم اما به دلیل مشکلات خروج از مرز، امکان ادامه این امر وجود نداشت و در این زمینه با محدودیت مواجه شده‌ایم.
احسانفر با اشاره به اینکه سال گذشته 14 میلیارد و 400 تومان سود بین سهامداران شرکت سیمان زابل تقسیم شده است، تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی جهت سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان وجود دارد اما با این وجود خروج سرمایه از استان مهمترین مانع توسعه سیستان و بلوچستان و افزایش بیکاری در آن است.
این کارآفرین موفق با اشاره به اینکه همه سهام این کارخانه متعلق به مردم بومی استان است، ادامه داد: سرمایه‌گذاران سود خود را مجدد در مجموعه سرمایه‌گذاری می‌کنند و این امر موجب توسعه شرکت‌های زیرمجموعه صنایع سیمان زابل شده است.
امکان موفقیت در عرصه تولید با وجود محدودیت‌ها
وی تصریح کرد: با وجود رکود و بدترین شرایط اقتصادی که در سال‌های اخیر در کشور حاکم بوده، میزان تولید ما بیش از ظرفیت بود و علاوه بر سودهی به سهامداران، هیچ قسط عقب افتاده‌ای به بانک‌ها نداشتیم و همچنین در زمینه توسعه زیرمجموعه‌ها نیز سرمایه‌گذاری کردیم که نمونه آن ایجاد کارخانه "پلیمر پاکت پرند زاهدان" است.
احسانفر با بیان اینکه سال گذشته در رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی کشور با 55 رتبه ارتقاع در جایگاه دویست و نود و چهارم شرکت‌های برتر ایران قرار گرفتیم، افزود: همچنین کارخانه سیمان زابل در ارزیابی سازمان مدیریت صنعلی در رتبه نخست در زمینه شاخص فروش سیمان کشور قرار گرفت.
مدیرعامل کارخانه سیمان زابل ضمن انتقاد از نحوه حمایت دولت در زمینه تامین سوخت این کارخانه، گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در استان گاز نداریم از سوخت "مازوت" استفاده می‌کنیم که هزینه حمل و نقل زیادی دارد و یک ظلم مضاعف برای تولید کننده محسوب می‌شود؛ مصرف کننده گاز، سوخت را در محل مصرف می‌کند و سپس هزینه آن را می‌پردازد ولی ما برای مازوت هزینه حمل و نگهداری می‌پردازیم که تولیدکننده مشابه ما در دیگر نقاط این هزینه را نمی‌پردازد.
وی ادامه داد: این امر موجب شده هزینه تولید ما نسبت به کارخانه مشابه در دیگر نقاط کشور حدود 30 درصد افزایش یابد اما تلاش کردیم با مدیریت صحیح و صرفه‌جویی در دیگر زمینه‌ها این افزایش قیمت جبران شود کخ خوشبختانه موفق بوده‌ایم و می‌توان گفت کارخانه سیمان زابل در زمینه صرفه‌جویی در انرژی برق جزو برترین کارخانه‌های کشور است.
انتهای پیام/
کد مطلب: 4977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *