سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۵۸
۰

فرزندان طلاق گرفتاردر دام اعتیاد/افزایش تکدی گری در سیستان بر اثر اعتیاد

ارزان بودن، دسترسی راحت، تعداد زیاد فروشندگان مواد مخدر در کل منطقه سیستان باعث شده است که در این سال ها جوانان زیادی به مواد وخدری همچون تریاک، شیره، و حتی قلیان های میوه ای روی آورند.
فرزندان طلاق  گرفتاردر دام اعتیاد/افزایش تکدی گری در سیستان بر اثر اعتیاد
فرزندان طلاق گرفتاردر دام اعتیاد/افزایش تکدی گری در سیستان بر اثر اعتیاد
به گزارش پهره به نقل از ندای هیرمند؛ شهرهای حاشه مرز ، به خصوص مرزهای کشورهای تولید کنددگان مواد مخدر همواره با خطراتی همچون اعتیاد جوانان و مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر همراه بوده است، بدون شک مبارزه با مواد مخدر هر اندازه که سختگیر بودن نیرو های انتظامی باز هم کار خود را به پیش می برند و مقداری مواد مخدر وارد کشور می کنند.
شاید بارها شنیده باشید که سودگران مرگ لاز روش های عجیبی برای انتقاب بسته های مواد مخدر به کشور استفاده کرده باشند، مثلا قطع کردن برق و یا شیوه نوینی همچون ساخت منجنیق های قدیمی، که به وسیله انها بسته های نیم کیلویی مواد مخدر را به داخل مرزهای ایران پرتاب می کنند.
از این رو در سال های اخیر بارها شده است که نیروهای زحمت کش انتظامی خیل عظیمی از این قاچاقچیان را دستگیر کرده اند و یا به گونه ای آنها را در مرهای کشور همسایه به عقب رانده اند.
شهرستان مرزی هیرمند در شمال استان سیستان و بلوچستان یکی از شهرهای همجوار با کشور افغانستان است که با بسته شدن و دیوار کشی مرز هم حتی بسیاری از قاچاقچیان دست از شیطنت بر نداشته اند و به خرید و فرذوش مواد مخدر مشغول هستند.
اعتیاد معظل مهمی است که نمی توان به راحتی از آن گذر کرد همانطور که امروزه بیکاری نیز به این معضل افزوده و جوانان خود را با توجه به بیکار بودن در خطارات بیشتری می بینند.
ارزان بودن، دسترسی راحت، تعداد زیاد فروشندگان مواد مخدر در کل منطقه سیستان باعث شده است که در این سال ها جوانان زیادی به مواد وخدری همچون تریاک، سیره، و حتی قلیان های میوه ای روی آورند، قلیان هایی که برخی از کارشناسان بر این باور هستند که  مضرات  آنها از صدها بسته سیگار خطرنام تر است.
با توجه به افزایش معتادین در سطح شهرهای سیستان ، کمپ های ترک اعتیاد بسیار محدود هستند، و یا دست کم تعداد مراجعه کنندگان به این کمپ ها از انچه که آمارها نشان می دهد بسیار اندک هستند.
برخی از افرادی که مواد مخدر تریاک اعتیاد دارند، ظاهراً هیچگاه نمی خواهند این وایستگی را کنار بگذارند و حداقل مصرف خود را به حداق برسانند، در گفتگو با افراد معتاد اگر نشسته باشید آنها بیکاری و همچنین شرایط محیطی را عامل اعتیاد عنوان می کنند.
 از این رو آمار متکدیان رو به افزایش رفته و افراد بی خانمان زیادی را در سطح خیابان مشاهده میشود، این معضلات همه و همه مشکلات اجتماعی است که فقر و خشکسالی به دنبال داشته است .
زندگی دختر جوانی که به اعتیاد ختم شده و اکنون با تکدی گری امورات زندگی خود را میچرخاند و هزینه اعتیاد خود را از این را به دست می آورد.
او که به دلیل اعتیاد همسرش از وی جدا شده اکنون خود دچار اعتیاد گشته و به مراتب احوال ناخوشایندی دارد، شمار این افراد در سطح حوزه سیستان رو به افزایش است و این خود میتواند به بزرگترین معضل شمال استان تبدیل شود.
این جوان به ماده مخدر شیشه و کریستال اعتیاد دارد و روزانه در سطح شهر به تکدی گری میپردازد و در نهایت برای خرید مواد و مصرف آن شب را به سحر میرساند، شاید هنوز به بیست سال هم نرسیده باشد اما مطمعنا با مصرف مواد مخدر و وضعیت کنونی او طول عمر طولانی نخواهد کرد.
جمع آوری قوطی های مصرف شده پلاستیکی و فلزی نیز بازار داغی در بین برخی از معتادین سطح شهر دارد، افرادی که اکثر اعتیاد دارند با جمع آوری وسایل قابل بازیافت اقدام به فروش آنان میپردازند و در نهایت هزینه اعتیاد خود را به دست آورند.
برخی ها تنها برای به دست آوردن مواد زنده اند و هیچ مسئولیتی برای زندگی افراد دیگر ندارند؛ آنها مواد را آینده خود قرار داده اند و تنها برای بدست آوردن آن خود را به آب و آتش میکشانند.
اشتغال پایدار تنها راه کاهش گرایش به اعتیاد 
 
 
تکدی گری معضل بزرگ در سیستان
 
 
 
هوشنگ ناظری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته است: اعتیاد و تکدی‌گری دو معضل بزرگ سیستان است که تعداد زیادی از مردم منطقه را درگیر کرده است.
فرماندار زابل گفت: سیستان به دلیل مجاورت با کشور افغانستان که بزرگترین تولید کننده و صادر کننده مواد مخدر در جهان است، از معضل مواد مخدر در امان نیست .
وی عنوان کرد: کمبود اشتغال از دلایل اصلی گسترش تکدی‌گری و گرایش مردم سیستان و به ویژه جوانان منطقه به اعتیاد است و اگر امروز جهت ایجاد اشتغال در منطقه برنامه‌ریزی نشود، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد گرفتاری بیش از پیش جوانان به این معضل بزرگ خواهیم بود.
ناظری گفت: تنها راه کاهش گرایش به اعتیاد در پنج شهرستان منطقه سیستان ایجاد امکان اشتغال و درآمد پایدار برای مردم است.
 
کد مطلب: 4956
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *