شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۱۵
۰
یادداشت/

اهمیت اپوزیسیون خارج‌نشین برای ایران چقدر است؟

برگزاری یک همایش اینترنتی با عنوان "گفتگو برای نجات ایران" مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب در خارج از کشور قرارگرفته است.
اهمیت اپوزیسیون خارج‌نشین برای ایران چقدر است؟
به گزارش پهره حجت‌اله صادقی، استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: ابرپروژه جدید «نجات ایران» توسط طیف وسیعی از براندازان با هدف «مقابله کم‌هزینه با استبداد دینی»، «چگونگی گذار به دموکراسی» و «لزوم جدایی دین و دولت» و توسط مهره های شناخته شده سیا و موساد استارت خورد.

اصل خبر این است: برگزاری یک همایش اینترنتی با عنوان "گفتگو برای نجات ایران" مورد توجه رسانه‌های ضدانقلاب در خارج از کشور قرارگرفته و محوریت آن بر عهده اردشیر امیر ارجمند مشاور میرحسین موسوی بود.

در این همایش که با ادعای حضور «طیف وسیع و متنوعی از فعالان سیاسی و مدنی و مطالبه گران و دادخواهان» برگزار شد، ۴۲ چهره اقدام به سخنرانی کردند که ۲۳ نفر از آنان در داخل کشور (که ۸ نفرشان در زندان به سر می‌برند) و ۱۹ تن دیگر از خارجِ کشور حضور داشتند.

تحلیل اولیه: در این همایش که با حضور چهره‌های عبور کرده از ساختار جمهوری اسلامی در داخل و اپوزیسیون مهاجر بود، شرکت‌کنندگان در شش پنل و طی دو روز، آخرین بیانیه یکی از سران فتنه (میرحسین موسوی) و به‌طور ویژه طرح وی مبنی بر همه «پرسی آزاد»، «تشکیل مجلس مؤسسان» و «تدوین قانون اساسی جدید» ذیل کلیدواژه «نجات ایران» را محور گفتگوهای خود قرار داده و به تعبیر خود «مقابله کم‌هزینه با استبداد دینی»، «چگونگی گذار به دموکراسی» و «لزوم جدایی دین و دولت» مورد تأکید قراردادند.

اردشیر امیرارجمند و محمدجواد اکبرین از اعضای شناخته‌شده منافقین و تعدادی از اعضای گروهک آمریکایی ملی- مذهبی و برخی عناصر فراری وابسته به اصلاح‌طلبان محوریت این عملیات را بر عهده‌دارند.

طرح میرحسین موسوی مبنی بر همه «پرسی آزاد»، «تشکیل مجلس مؤسسان» و «تدوین قانون اساسی جدید»  محور این ابرپروژه جدید است.

نکات جالب: در این نشست بیانیه‌هایی از فعالان داخل زندان از جمله نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، سعید مدنی و فائزه هاشمی و تاجزاده و ...قرائت شد.

پنل اول با عنوان «ایران نیازمند و مهیای تحولی بنیادین» که رضا علیجانی کنشگر تحول‌خواه مدیریت آن را بر عهده داشت، هاشم آغاجری، علی افشاری، مهرداد خوانساری، و بهزاد کریمی سخنرانی کردند و پیام کیوان صمیمی که پیش از بازداشت او ضبط شده بود و همچنین پیام نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی، پخش شد.

پنل دوم با عنوان «رنگین کمان ایران، جامعه مدنی، دادخواهان» که گردانندگی آن را تقی رحمانی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی بر عهده داشت، پیام گلرخ ایرایی و مهوش ثابت و فریبا کمال‌آبادی سه تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی قرائت شد و منیره برادران، پروین فهیمی، عدنان حسن‌پور، و زهرا رحیمی سخنرانی کردند و پیام عزیز قاسم‌زاده فعال صنفی معلمان که پیش از زندانی شدن او ضبط شده بود برای حاضران پخش شد.

پنل سوم با عنوان «آینده ایران، تقابل گفتمان‌ها» پیام سه زندانی سیاسی شامل مصطفی تاجزاده، سعید مدنی، و همچنین فائزه هاشمی پخش شد و مهرداد درویش‌پور، مهرانگیز کار، ابوالفضل قدیانی، الهه امیرانتظام نیز در این بخش سخنرانی کردند.

در پنل چهارم با عنوان «دست در دست هم دهیم به مهر»، نیره توحیدی استاد دانشگاه و فعال حقوق زنان، علیرضا رجایی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، علی کشتگر کنشگر سیاسی سوسیال‌دموکرات، صدیقه وسمقی دین‌پژوه و کنشگر سیاسی و عالیه مطلب‌زاده عکاس خبرنگار و کنشگر مدنی سخنرانی کردند.

پنل پنجم با عنوان «تحولات فرهنگی برای نجات ایران» و با حضور قربان بهزادیان‌نژاد فعال سیاسی و رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، احسان شریعتی استاد دانشگاه، حاتم قادری استاد دانشگاه، محسن کدیور استاد دانشگاه و کنشگر سیاسی، عبدالله ناصری استاد دانشگاه و کنشگر سیاسی و مهدی نصیری روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی اصولگرا برگزار شد.

پنل ششم با عنوان «بلوک‌ها و منشورها؛ راهی به سوی آینده» و با شرکت علیرضا بهشتی شیرازی نویسنده، مترجم و کنشگر سیاسی، مریم سطوت کنشگر سیاسی چپ، منصوره شجاعی کنشگر حقوق زنان، حسین رفیعی اقتصاددان و کنشگر سیاسی، عبدالله مؤمنی جامعه‌شناس و کنشگر سیاسی و مهدی نوربخش استاد دانشگاه و کنشگر سیاسی برگزار شد.

همان گونه که می بینید ترکیبی از طیف های گسترده سیاسی و مذهبی داخل و خارج با هماهنگی دقیق و کامل در این همایش مجازی حضور داشتند.

برخلاف دوره قبل اغتشاشات که کاملا احساسی و تند و خشن و بدون تفکر و با هدایت مهره‌های غیر سیاسی و سیاسی نامعتبر بود، این بار این ابرپورژه کاملا فکری و دقیق و هدایت شده و با مهره های سیاسی معتبر برگزار شد.

طرح گذار مسالمت آمیز از جمهوری اسلامی پس از طراحی خشونت های قبلی نشان می دهد که طراح هر دو پروژه یک اتاق فکر واحد است و آن پروژه زمینه و مقدمه کلید خوردن این یکی است.

از مدت ها قبل سه عنصر کلیدی سیاسی یعنی میر حسین موسوی و سید محمد خاتمی و حسن روحانی جسته و گریخته و سپس منسجم و دقیق در راستای این ابرپروژه توجیه و همراه شده اند و مطالب ماه های اخیراین ها با مطالب همایش همپوشانی صددرصدی دارد.

حضور دو عنصر کاملا شناخته شده بهائی مهوش ثابت شهریاری و فریبا کمال‌آبادی ممیزه دیگر این نشست بود که خود دو کارکرد دارد.

اول این که چراغ سبز این جریان به همه طیف های مذهبی درون کشور است و ثانیا نشان می دهد که این پروژه دقیقا از چه منبع و جایگاهی مدیریت و طراحی می شود.

عادی سازی رابطه و هم نشینی عناصر سیاسی با عناصر بهایی در نوع خود بی نظیر بود.

دست و پا زدن های ناشیانه و ناموفق معصومه علی نژاد برای بقای ائتلاف قبلی و اقدام خجالت آور رضا پهلوی در سفر به فلسطین اشغالی و رفتن در کنار دیوار ندبه و... جدا شدن دو مهره مهم ائتلاف قبلی از آن و ساکت شدن مهره های فوتبالی و سلبریتی اغتشتاش گذشته ... نشان می دهد که از نظر طراحان آشوب های گذشته، دوره آن دیگر منقضی شده و اینها به عنوان مهره سوخته طرح دیگر قابل بازیافت نیستند.

انتهای خبر/
کد مطلب: 430425
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *