چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۹:۲۶
۰
مرزهای شرقی گذرگاه ورود پشه آنوفل به کشور؛

۳۸۰ شهروند سیستانی و بلوچستانی در دام مالاریا

بر اساس آمار دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان در فروردین‌ماه سال جاری ۳۸۰ نفر به مالاریا مبتلا شده‌اند.
۳۸۰ شهروند سیستانی و بلوچستانی در دام مالاریا
به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، یکی از مناسبت‌های هشت‌گانه که سازمان جهانی بهداشت یک روز خاص به آن اختصاص داده بیماری مالاریا است، مالاریا یک بیماری انگلی است که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود.

 هرچند امروزه در سایه شیوع بیماری کرونای نوپدید یعنی کووید ۱۹ سایر بیماری‌ها واگیر و غیرواگیر به حاشیه رفته‌اند؛ ولی باید توجه کرد که تمرکز به یک بیماری نباید باعث سهل‌انگاری در مورد سایر مسائل شود.

در سال ۲۰۱۷ برآورد شده است که ۲۱۹ میلیون نفر در ۸۷ کشور جهان به مالاریا مبتلا شده باشند. این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۲۲۸ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس آمار، بیشترین موارد بیماری مالاریا در ایران مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و قسمت گرمسیری کرمان است.

اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند ابتدا احساس سرما و سپس لرز می‌کنند و بعد دچار تب می‌شوند، در نهایت تعریق را تجربه کرده که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود؛ از دیگر علائم مالاریا می‌توان به سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم‌خونی و دردهای عضلانی اشاره کرد.

مالاریا می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید شده و اگر به‌موقع درمان نشود، ممکن است منجر به مرگ شود و معمولاً افراد با نیش پشه آنوفل ماده به مالاریا مبتلا می‌شوند.

اگرچه مالاریا می‌تواند یک بیماری کشنده باشد، اما به کمک تشخیص به‌موقع و درمان مناسب می‌توانیم از بیماری و مرگ ناشی از مالاریا پیشگیری کنیم.

مالاریا ممکن است باعث کم‌خونی و زردی پوست و چشم، به دلیل ازبین‌رفتن گلبول‌های قرمز خون شود. عدم درمان به‌موقع می‌تواند باعث عفونت شدید، نارسایی کلیه، تشنج، گیجی، کما و مرگ شود.

سیستان و بلوچستان به دلیل هم‌جواری با کشورهای پاکستان و افغانستان از جمله مناطقی از کشور است که با وجود اقدامات گسترده حوزه بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری‌های واگیردار به دلیل ورود اتباع بیگانه غیرمجاز و تردد بی‌شمار مردم در دو سوی مرز همچنان درگیر بیماری مالاریاست.

بیماری مالاریا، یکی از بیماری‌های بومی استان سیستان و بلوچستان است و باتوجه‌به موارد ابتلا و مرگ‌ومیر این بیماری در همه مناطق شهری و روستایی استان، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برنامه حذف این بیماری را در ۱۰ سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است.

باتوجه‌به روند اجرایی مؤثر حذف بیماری مالاریا، کاهش ابتلا و مرگ‌ومیر در ۱۰ سال گذشته قابل‌مشاهده بوده است؛ اما متأسفانه در سال ۱۴۰۱ باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و ترددهای کنترل نشده مرزی به علت قاچاق سوخت، آمار ابتلا رشد ۱۰ برابری داشته و در پایان این سال ۱۲۰۰ مورد از این بیماری مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ثبت گردیده است.

حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در فروردین ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴ مورد مبتلا به مالاریا در سطح استان شناسایی شده این در حالی است که از ابتدای سال جاری تا پایان فروردین‌ماه در مجموع ۱۳۳ مورد مبتلا به مالاریا در شهرهای زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده است.

وی افزود: ۱ هزار و ۲۵۱ مورد مبتلا به مالاریا در سال ۱۴۰۱ در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است، خوشبختانه با شناسایی به‌موقع این موارد و تحت درمان قرار گفتن آنان هیچ‌گونه فوت ناشی از این بیماری در سال گذشته نداشته‌ایم.

غزنوی توصیه کرد: مردم در مناطقی که مالاریا شایع هست از خوابیدن در فضای باز خودداری، پوست خود را بپوشانند و پنجره‌ها و دیوارهای خانه خود را به حشره‌کش آغشته کنند.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز بیان کرد: ۲۴۷ مورد بیمار مالاریا از ابتدای سال جاری تاکنون در جنوب سیستان و بلوچستان شناسایی و درمان شده‌اند که به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش چندبرابری داشته است.

فیض الرحمن رسولی زاده افزود: ابراز نگرانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از بالارفتن موارد مثبت مالاریا در حوزه شهرستان راسک، سرباز، دشتیاری، چابهار و مهرستان، حضور رانندگان در منطقه صفر مرزی است.

 وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به مالاریا در جنوب سیستان و بلوچستان سوخت برانی بوده‌اند که به کشور پاکستان تردد داشته و از خدمات بهداشتی و رفاهی مطلوبی برخوردار نبوده‌اند.
 
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر گفت: بارندگی‌ها و افزایش موارد این بیماری در پاکستان و عدم وجود ساختار مناسب برای بیماریابی و کشف موارد جدید بیماری در این کشور، در شکل‌گیری کانون‌های جدید بیماری مؤثر بوده و عمده موارد گزارش شده در سال جاری نیز به‌صورت وارده از این کشور است.

 
وی اظهار کرد: باتوجه‌به شیوع مالاریا در منطقه زیرپوشش این دانشگاه اقدامات مختلفی نظیر بیماریابی از موارد مشکوک و توزیع کارت مراقبت مالاریا در کانون‌هایی که ۳۰ کیلومتر با مرز فاصله دارند موردتوجه این دانشگاه قرار گرفته است.
 
رسولی زاده ادامه داد: همچنین مراقبت از افرادی که شغل پرتردد در نقاط پر خطر مالاریا دارند نظیر کارگران فصلی و کشاورزان، انجام بیماریابی و اقدامات مربوط به کنترل ناقلان در کانون‌های پر خطر همانند مه ماشی بر اساس پروتکل از دیگر اقدامات این دانشگاه در زمینه مقابله و پیشگیری از مالاریاست.

گفتنی است؛ شهرستان سراوان و سیب و سوران به علت هم مرزی با کشور پاکستان و همچنین ترددهای غیرقانونی، بیشترین موارد ابتلا را در بین شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه داشته است.
 
 انتهای خبر/ س 
کد مطلب: 430417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *