يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۱:۴۵
۰
برترین شب سال؛

شب قدر؛ شب تعیین سرنوشت/ فرصتی مغتنم برای توبه و بازگشت به خداوند است

شب قدر که یکی از برترین و با فضیلت‌ترین شب‌های سال است؛ سرنوشت و مقتدرات یک ساله انسان رقم می‌خورد.
شب قدر؛ شب تعیین سرنوشت/ فرصتی مغتنم برای توبه و بازگشت به خداوند است

به گزارش پایگاه خبری پهره به نقل از عصرهامون، بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت خوانده و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان فرموده است.

این شب بافضیلت اوج پر گشودن در فضای نیایش و بندگی، و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است، شبی است که تعیین‌کننده مقدرات یک‌ساله انسان‌ها است.

شب قدر شبى مبارک و از جمله اوقات بسیار پرفضیلت ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود که درهای رحمت الهی بر روی بندگان خدا باز و فرصتی  ارزشمند برای استغفار و  طلب حوائج دنیوی و اخروی است.

امشب شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و نخستین شب از شب‌های پرفضیلت قدر است که مردم خداجوی از پیر و جوان و زن و مرد، دست به دعا بر می‌دارند و سرنوشت یک سال خود را رقم می‌زنند.

کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه شب قدر «لیله القدر» به معنی شب سرنوشت است و در روایات این شب بهتر از هزار ماه عنوان شده است بیان کرد: برکات الهی در شب قدر بسیار نزدیک است و رحمت فضل الهی در شب قدر بر بندگان نازل می‌شود.

شب قدر شب بخشش و مغفرت الهی

حجت‌الاسلام احمد محمودی با اشاره به اینکه شب قدر، شب نزول قرآن کریم و شب رقم‌خوردن سرنوشت یک‌ساله بندگان خداست افزود: این شب بافضیلت فرصتی برای خودسازی است و در چنین شبی راه تکامل انسان هموار می‌شود و شکوه بندگی و تجلی ایمان به اوج خود می‌رسد.

وی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام نیز درباره ماه رمضان و فضیلت شب قدر می‌فرماید شهر الرمضان سید الشهور و لیله القدر سیدته الیالی، ماه رمضان سرور ماه ها و شب قدر سرور شب‌ها است.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: شب قدر شب بخشش و مغفرت الهی، شب تفکر و تعقل، شب تصمیمات بزرگ و آشتی با خداست و این شب فرصتی برای بیدارشدن است نه بیدارماندن و انسان تا می‌تواند از فضیلت‌ها و برکات این شب باعظمت استفاده کند.

محمودی ادامه داد: این شب فرصتی است تا از خواب غفلت بیدار شویم، زیرا تنها بیدارماندن فایده‌ای ندارد؛ بلکه بیدارشدن از خواب غفلت مهم‌ترین عملی است که باید در درون انسان رخ دهد.

وی خاطر نشان کرد: شب‌های قدر فرصت مغتنم و باارزشی است برای بازگشت به خدا، توجه به خویشتن، توبه و استغفار برای کسب خیرات و برکات معنوی از درگاه خداوندگار هستی.

این کارشناس امور دینی با اشاره به اینکه در این شب آداب و اعمال خاصی سفارش شده است که در کتاب مفاتیح الجناح به آن پرداخته شده است افزود: از اعمال مشترک شب های قدر غسل کردن قبل از غروب آفتاب، اقامه دو رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید و بعد از فراغت از نماز هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَاَتوبُ اِلَیهِ، قرائت قرآن و ادعیه وارده در این شب ها، قرائت زیارت عاشورا و اقامه نماز و قرآن به سر است.

وی با تاکید بر اینکه در این شب‌ها باید قرآن و دعا‌هایی مختلف که مورد توصیه ائمه اطهار (ع) است را بیشتر بخوانیم گفت: همچنین در شب های قدر که شب خواستن و دعا کردن است بی شک مهمترین دعا در شب‌های قدر درخواست ظهور برای فرج امام زمان (عج) از خداوند است.

محمودی با بیان اینکه در شب قدر خداوند به دنبال بهانه برای بخشیدن بنده ها هست گفت: در این شب های بزرگ از امور معنوی غافل نشویم و نگذاریم شب های قدر همچون سایر شب ها سپری شود.
 
انتهای خبر/
کد مطلب: 430378