يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ۰۶:۵۹
۰
فرصت یا تهدید؛

فرو رفتن در باتلاق آسیب‌های اجتماعی؛ رهاورد رهاشدگی فضای مجازی است/جدایی عاطفی و مشکلات جسمی دستاورد استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی

عدم توانایی والدین در مدیریت، کنترل و نظارت بر رفتار فرزند و همچنین غفلت از ارتقای سواد رسانه ای طی سالیان گذشته باعث شده تا بسیاری از جوانان و نوجوانان در باتلاق آسیب‌های فضای مجازی فرو بروند.
فرو رفتن در باتلاق آسیب‌های اجتماعی؛ رهاورد رهاشدگی فضای مجازی است/جدایی عاطفی و مشکلات جسمی دستاورد استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی
 
 
 
 
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، فضای مجازی در حالی جزء لاینفک زندگی بشری به شمار می رود که با شیوع ویروس منحوس کرونا استفاده از این ابزار در بین افراد به ویژه دانش آموزان دوچندان شد.

شیوع این ویروس همانگونه که مبادلات تجاری، اقتصادی، روابط میان فردی افراد با یکدیگر و غیره را تحت الشعاع خود قرار داد، باعث شد تا آموزش دانش آموزان هم با فراز و نشیب هایی روبرو باشد که عدم دسترسی تمام افراد به تلفن همراه، ضعف های زیرساختی، عدم توانایی والدین در مدیریت، کنترل و نظارت بر رفتار فرزند و همچنین غفلت از ارتقای سواد رسانه ای از جمله معضلات آن به شمار می رود.

از سوی دیگر آموزش مجازی مدارس در این ایام مشکلات بسیاری برای دانش‌آموزان و اولیا ایجاد کرد، که استفاده زیاد کودکان و نوجوانان از فضای مجازی به بهانه‌ی آموزش، یکی از آنها است؛ که دستاورد آن چیزی جز خستگی شدید ذهن، بلوغ زودرس، کاهش مهارت‌های حرکتی، به خطر افتادن سلامت بدن نیست.

در بحث دانش‌آموزان مهمترین مسئله ابتدا افزایش سطح آگاهی والدین است تا بتوانند فضای به وجود آمده را به درستی مدیریت کنند، در گام بعدی کسب آموزش و مهارت های لازم برای دانش آموزان توسط اساتید مجرب و اولیایی مدرسه می باشد.

مدرسه به عنوان نهادی برای اجتماعی شدن دانش آموزان پس از خانواده نقش مهمی را در فرایند تربیتی ایفا می کند. بنابراین با فرهنگ سازی مناسب به خصوص در موضوع آموزش رسانه و سواد رسانه ای می توان در کنار افزایش سطح آگاهی والدین؛ این فضای شبکه ای را  به درستی مدیریت کنند.
 
هادی قاسمی، کارشناس فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه " اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است"، بیان کرد: فضای مجازی جزء جدا نشدنی زندگی بشریت است.

وی با اشاره به اینکه اگر از امکانات و ابزار موجود به نحو اصولی و با برنامه ریزی استفاده نشود فرصت بهره مندی از آن ضایع می شود، افزود: فضای مجازی فرصتی است که اگر از آن به درستی استفاده نشود تبدیل به تهدید خواهد شد، زیرا استفاده از فضای مجازی و عدم بهره گیری مناسب از آن تبعات زیادی دارد.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: وابستگی بیش از حد به این فضا باعث جدایی عاطفی اعضای خانواده از یکدیگر، کمتر شدن محبت و صمیمیت بین افراد، هدر رفت وقت و دور شدن از وظایف اصلی می شود، افزون بر آن که می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری مانند بروز مشکلات بینایی، سر و گردن، تنبلی جسمی، عدم تحرک کافی به دنبال داشته باشد.

وی ورود به سایت های غیر اخلاقی، غیر شرعی و محتوا های مخرب را از اثرات منفی این فضا عنوان و اضافه کرد: در صورت آموزش صحیح و مدیریت والدین بر فرزندان و نشان دادن راه و برآوردن تهدیدات و آسیب های فضای مجازی می‌توان جلوی وابستگی و اعتیاد به این فضا را گرفت.

قاسمی بهترین روش افزایش سطح آگاهی علمی را بهره گیری از منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: یکی از خواسته‌های مهم رهبری در سال‌های گذشته ایجاد شبکه ملی اطلاعات است، که لازمه تحقق آن تهیه، تولید و انتشار محتوای استاندارد آموزشی و تنوع در تولیدات می باشد.

وی اظهار کرد: ارزش ها و نظام اعتقادی خانواده امروز تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و این امر منجر شده تا تاثیرگذاری خانواده بر فرزندان به طور محسوس کمتر شود، جوانان و نوجوانان خارج از خانه ارزش های خود را کسب می کنند، از طرفی با توجه به اینکه جامعه و ساختارها نمی توانند محتواهای ارزشی و متناسب با فرهنگ جامعه تولید و حفظ کنند؛ این ارزش در خارج از سیستم فرهنگی و ساختاری کسب می شود.

کارشناس فضای مجازی خاطرنشان کرد: خانواده ها باید به دو موضوع توجه کرده که یکی استفاده از شبکه های اجتماعی و تعاملات خارج از آن بوده، و دیگری نظام اعتقادی "روند اجتماعی شدن" با آگاهی بخشی به دانش اموزان است، که باید آن را تسریع دهند.

قاسمی اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش و نظام ساختاری به همین تناسب باید نظام ارزشی را با عنصرجذابیت و فعالیت های هدفمند از طریق فضای عینی و اجتماعی در راستای اهداف بکارگیری کنند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429649