سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳
۰
اقتداری که جهانیان به آن اذعان دارند؛

صعود به قله های علم و فناوری؛ دستاوردی بی بدیل ازنظام جمهوری اسلامی ایران/امنیت و ثبات داخلی، هدیه ای بزرگ که انقلاب برای مردم به ارمغان آورد

صعود به قله های علم و فناوری و امنیت و ثبات داخلی، تنها بخشی از گام های بزرگ نظام جمهوری اسلامی در پی پیروزی انقلاب اسلامی برای ملت ایران و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور است، اقتداری که جهانیان هم به آن اذعان دارند.
صعود به قله های علم و فناوری؛ دستاوردی بی بدیل ازنظام جمهوری اسلامی ایران/امنیت و ثبات داخلی، هدیه ای بزرگ که انقلاب برای مردم به ارمغان آورد
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ ایران بزرگ، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستاوردهای زیادی در حوزه های مختلف دست یافت و در بین کشورهای جهان در ببسیاری از عرصه ها خوش درخشید است، در حالی که تا قبل از انقلاب به دلیل وابستگی شدید رژیم پهلوی به قدرت های بزرگ خبری از این پیشرفت ها نبود.

پیشرفت هایی که مرهون زحمات و رهبری رهبر کبیر انقلاب، عنایات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و خون شهدایی است که به خاطر همین انقلاب جنگیدند، آری آن ها خونشان را نثار کردند تا ایران و ایرانی در آرامش بمانند و مسیر توسعه بیش از پیش هموار شود.

خود باوری، خود اتکایی، ثبات و امنیت، صعود به قله های رفیع علم و فناوری، عزت و سربلندی، مردم باوری، تولید گفتمان مقاومت در منطقه، قرار گرفتن در ردیف برترین تولیدکنندگان واکسن کرونا و ... تنها بخشی از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی است که باید به آن بالید و برای حفظ و گسترش این دستاوردها بیش از پیش تلاش کرد.

موفقیت های بسیار بزرگ ایران در عرصه های مختلف

مجتبی میر، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران در حوزه های مختلف شامل نظامی، اقتصادی، فناوری و ... دستاوردهای بزرگ و زیادی را به همراه داشته، یکی از مولفه های مهمی که قدرت کشورها را بر اساس آن بررسی می کنند، حوزه علم و فناوری است که در این بخش به صورت خاص موفقیت های زیادی بعد از انقلاب حاصل شده است.
 
وی ادامه داد: در حوزه انرژی هسته ای جزو ۱۶ کشوری هستیم که دارای چرخه سوخت هسته ای است، این فناوری را تعداد کمی از کشورها دارند که ایران هم جزو آن هاست. در حوزه سلول های بنیادین به همین شکل، تعداد محدودی از کشورها در این رابطه تحقیقاتی انجام داده و به موفقیت هایی دست یافته اند.

رشد چشمگیر ایرانیان در حوزه تولید علم
 
میر با اشاره به موفقیت هایی که در حوزه فناوری حاصل شده، اضافه کرد: در حوزه فناوری نانو موفقیت های زیادی تاکنون کسب شده و ایران رتبه ۱۶ جهان را در حوزه اختراعات به خود اختصاص داده است، از سویی دو درصد تولید علم جهان به ایران اختصاص دارد، این آمار قبل از پیروزی انقلاب یک صدم درصد بود.
 
وی گفت: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را با دیگر انقلاب ها مقایسه کنیم، چهار انقلاب را در ۴۰ سال گذشته شوروی، الجزایر، ایران و فرانسه شاهد بودیم که انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ اتفاق افتاد، حکومت سلطنتی به جمهوری تغییر پیدا کرد و به یک دهه نرسید که تغییرات مجددی را در این انقلاب شاهد بودیم، مردم اعتراضاتی را داشتند و بعد ناپلئون بناپارت روی کار آمد.
 
این کارشناس سیاسی اضافه کرد: وضعیت اقتصادی فرانسه به قدری خراب شد که به ۱۰ سال نرسید که قیام های گسترده دیگری توسط مردم این کشور صورت گرفت و تغییراتی به لحاظ حاکمیتی در دولت فرانسه رخ داد. این شرایط به همین شکل ادامه پیدا کرد که عمر انقلاب آن ها به یک دهه هم نرسید و مردم دیکتاتوری ناپلئون بناپارت را از لوئی شانزدهم بدتر می دیدند، وی خودش را امپراطور معرفی و شعارهایی را مطرح کرد که خلاف شعارهای ابتدای قیام اش بود.
 
وی افزود: قیام الجزایر در سال ۱۹۵۴ رخ داد و مردم هشت سال مبارزه کردند، قبل از آن، این کشور تحت استعمار فرانسه بود که مستقل شد، اما این استقلال خیلی طولانی نشد و وابستگی اقتصادی به آمریکا ادامه پیدا کرد، بعد از چند سال نیز زبان فرانسه مجدد به زبان رسمی این کشور تبدیل شد. این اتفاقات نشان می دهد که به دلیل اعتماد به نفس انقلابیون به حرکت خودشان، انقلاب الجزایر موفق نبود.
 
 
انقلاب اسلامی ایران بر پایه مکتب دینی پایه گذاری شد

میر اذعان کرد: انقلاب اسلامی ایران بر پایه مکتب دینی پایه گذاری شد و خاستگاه مردمی داشت، بلافاصله بعد از انقلاب برگزاری انتخابات را داشتیم که بیش از ۴۰ انتخابات در این سال ها برگزار  شد، شرایطی که نشان می دهد این انقلاب مردمی است.
 
به گفته وی، بر خلاف انقلاب الجزایر انقلاب اسلامی ایران بر مبانی خود پایبند بود و باقی ماند، این در حالی است که هیچ کدام از انقلاب ها تحت تعقیب شدیدی که الان مواجه هستیم نبودند، تحریم های شدیدی داشتیم که با وجود این تحریم ها موفقیت های زیادی را به ویژه در حوزه علم و فناوری به دست آوردیم.
 
آن روزها حتی سیم خاردار نداشتیم، اما اکنون موشک بالستیک داریم

این کارشناس افزود: آن روزها که اتقلاب شد و انقلاب کردیم، سیم خاردار نداشتیم اما اکنون موشک بالستیک داریم، به حول قوه الهی این انقلاب به صاحب حقیقی اش امام زمان (عج) می رسد، با وجود تنگناهای اقتصادی و مشکلات زیادی که داریم اما انقلاب اسلامی بیش از پیش به موفقیت هایی دست پیدا می کند.
 
وی با تاکید برا این که در شرایط ویژه ای قرار داریم، تصریح کرد: شاید انقلاب ایران بزرگترین شکست برای ایالات متحده بود، مردم کشور می دانند که این دشمنی ادامه دار است و با اتفاق هایی که در چند سال قبل رخ داد و ترور شهید سلیمانی، این دشمنی باز هم تکرار شد و به طور قطع بعد از آن اتفاق، مردم نه تنها نسبت به قبل، بیشتر به مبانی انقلاب و نظام پایبند هستند، بلکه اکنون هم با اعتمادی که به مسئولان نظام دارند و امیدی که در دولت جدید در دل های آن ها ایجاد شده است، ۲۲ بهمن باشکوهی را داشته باشیم.
 
بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید
 
مجتبی قزاق میری، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: آمارها نشان می‌هد انقلاب اسلامی در همه زمینه‌ها رشد داشته، در این میان با این حاشیه که انتقاد، جوسازی و فضاسازی علیه انقلاب اسلامی هم بسیار است و بسیاری از افراد از بازگو کردن دستاوردهای اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و ... خودداری می‌کنند.
 
وی افزود: تا قبل از انقلاب رژیمی را شاهد بودیم که فردی به نام شاه در رأس آن بود، تصمیم می‌گرفت، دستور می‌داد و بقیه هم اجرا می‌کردند. به عبارتی هم دولت شاه یک دولت دست‌نشانده و گوش به فرمان بود و هم مجلس که حتی آمریکایی‌ها به آن لقب «مهر پلاستیک» دادند و در اسناد سفارت آمریکا در ایران این لقب آمده که هر چه شاه دستور می‌داد، دولت آن را به شکل لایحه به مجلس ارائه می‌کرد و مجلس همان را تصویب می‌کرد.
 
این کارشناس گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به‌ عنوان بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید، در دهه پنجم پیروزی خود، نه ‌تنها در برابر براندازی‌های سخت، نرم و هوشمند دشمنان مقاومت کرده، بلكه توانسته است به دستاوردهای قابل‌توجهی در عرصه‌های مختلف دست یابد.
 
معنویت‌بخشی به زندگی مردم؛ دستاورد با ارزش انقلاب
 
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی با نهادینه‌کردن روح معنویت و اندیشه دینی، جلوه‌های مهمی‌در ابعاد احيای هویت دینی، مردم‌سالاری دین»، استقلال سیاسی، ثبات و امنیت داخلی و ترویج گفتمان مقاومت داشته است. بدون‌ ترديد برپایی نظام جمهوری اسلامي ایران بیش از همه نتیجه یک انقلاب ارزشی و فرهنگي بود كه در مقابل فرهنگ الحادی و شیطانی غرب ايستاد. بنابراین نخستین و با ارزش‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران ورود معنویت در عرصه زندگی مردم یا معنویت‌بخشی به زندگی آن هاست.
 
 
قزاق اظهار کرد: دستاورد واقعی و بزرگ دیگری که انقلاب اسلامی ایران به ارمغان آورد، استقلال سیاسی برای کشور بود. پروفسور «اشتاین باخ» کارشناس سیاسی آلمان معتقد است، مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی، رسیدن ایران به استقلال و اعطای خودباوری به مردم این کشور بوده است. وی همچنین تصریح کرده است: نکته‌ای که از نظر من بسیار مثبت و قابل‌توجه است اینکه ایران با انقلاب اسلامی خود گام بسیار بزرگی به‌سوی استقلال برداشته و با نگاه به ‌نظام سیاسی حاکم بر آن، این کشور را باید به معنای واقعی «جزیره ثبات» در منطقه پرتنش غرب آسیا دانست.
 
حكومتی مردم‌سالار توام با آموزه‌های دينی در سایه رهبری
 
وی افزود: دستاورد مهم دیگر انقلاب اسلامی، استقرار مردم‌سالاری ديني در ایران و ‌ترويج آن به‌ عنوان يك الگوی حكومتی در بين كشورهای منطقه است. مردم‌ سالاری دینی، ناظر به نمونه‌ ای از حکومت است که بر مشروعیت الهی، مقبولیت مردم و در چارچوب مقررات الهی استوار است. بنابراین آنچه نظام جمهوری اسلامی را از ساير نظام‌های سياسي در جهان ممتاز و برجسته می‌سازد، دستيابي به حكومتي مردم‌سالار توأم با آموزه‌های ديني در سایه رهبری تحت عنوان ولایت‌فقیه است.
 
این استاد دانشگاه از امنیت و ثبات داخلی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: قدرت‏های متخاصم طی چهار دهه گذشته سعی کردند به ‌اشکال مختلف از جمله حمایت از سازمان‌های ‌تروریستی، ایجاد و گسترش نافرمانی مدنی، ایجاد اعتراضات و آشوب‌های خیابانی و... جمهوری اسلامی ایران را با ناامنی داخلی مواجه سازند، اما امروز جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین کشور در ناامن‌ترین منطقه جهان است.
 
وی با بیان این که در منطقه غرب آسیا امنیت اغلب کشورها، «وارداتی» است، تصریح کرد: امنیت بیشتر کشورها وابسته به حمایت قدرت‏های خارجی بوده. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران نه ‌تنها بدون وابستگی به قدرت‏های خارجی امنیت خود را تأمین کرده، بلکه همواره خواستار تمرکز بر امنیت بومی در کشورهای منطقه نیز بوده است.
 
تولید گفتمان مقاومت در منطقه غرب آسیا
 
قزاق با بیان این که یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی، تولید گفتمان مقاومت در منطقه غرب آسیا است، ادامه داد: سیاستمداران جهان حتی دشمنان نظام جمهوری اسلامی به قدرت الهام‌بخش و اقتدار منطقه‌ای و جهانی ایران در ابعاد اسلامی، هویتی و تمدنی اذعان دارند. انقلاب اسلامی یک اندیشه‌ نو را در قالب گفتمان مقاومت تولید کرد. حزب‌الله در لبنان، گروه‌های مقاومت در فلسطین، حشدالشعبی در عراق، انصارالله در یمن، قوات‌الوطنی در سوریه از مهم‌ترین گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا هستند که با الهام از انقلاب اسلامی ایران تشکیل شده اند و امروز در زمره بازیگران تأثیرگذار منطقه‌ای محسوب می‌شوند.
 
به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته به پیشرفت‌های چشم‌گیری دست ‌یافته است. در حوزه سلامت، ایران رتبه هفتم رشد امید به زندگی از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۷ (امید به زندگی در سال ۱۹۶۰: ۴۵ سال و در سال ۲۰۱۷: ۷۶ سال) را داشته است. امروز جمهوری اسلامی ایران در ردیف ۱۰ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان قرار دارد.
 
این کارشناس سیاسی افزود: در حوزه انرژی، ایران رتبه دوم شاخص توسعه انرژی (EDI)، در تولید نفت رتبه سوم، در تولید برق رتبه پانزدهم و در تولید بنزین رتبه شانزدهم جهان را دارد. در حوزه فناوری ارتباطات، ایران با قریب به ۵۰ میلیون کاربری که دسترسی به اینترنت دارند رتبه ۱۷ جهانی را به خود اختصاص داده است.
 
 
رتبه دوم جهانی ایران در تولید سلول‌های بنیادین
 
وی اضافه کرد: همچنین بنابر اظهارنظر موسسه فوترون، ایران یکی از ۱۵ کشور از نظر توسعه فناوری فضایی است. در عرصه هسته‌ای، ایران جزو ۱۳ کشور دارای چرخه کامل سوخت هسته‌ای و جزو ۱۴ کشوری است که توانایی غنی‌سازی اورانیوم را دارد. در فناوری تولید سلول‌های بنیادین، ایران رتبه دوم جهانی را دارد. در قدرت نظامی بنابر معیارهای Global Firepower (GFP) ایران رتبه سیزدهم جهان را دارد.
 
 
قزاق گفت: امروز پیشرفت های علمی، عمرانی، نظامی و دفاعی در کشور نسبت به قبل از انقلاب مرهون خون شهدایی است که به خاطر همین انقلاب جنگیدند تا امروز همه در آرامش زندگی کنند. اگر ایران را با بسیاری از کشورها مقایسه کنید در همین خاور میانه، اکثرا امنیت خود را مدیون ایران هستند، در این بین دولت ها باید با نیت و هدف جهادی به مردم خدمت کنند نه اینکه خود را آقای مردم بدانند.
 
 وی اظهار کرد: قدردانی ما از این انقلاب بسیار بالاست و همه مردم مدیون انقلاب و خدمات آن هستند، ولی پروژه های بلند مدتی مانند آبرسانی از دریا اگر زودتر تکمیل شود، به طور قطع شادمانی چند برابری مردم را در برخواهد داشت.
 
کشور در دوره پهلوی، حیات خلوت قدرت های بزرگ بود
 
این استاد دانشگاه با اشاره وابسته کردن کامل کشور به قدرت های بزرگ به ویژه آمریکا در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در زمان شاه، بیان کرد: کشور در دوره پهلوی، حیات خلوت و منطقه نفوذ این قدرت ها و حافظ منافع آنها محسوب می شد، از لحاظ سیاسی ایران در آن زمان نقش ژاندارم منطقه را ایفا و منافع امریکا در منطقه را تامین می کرد.
 
وی افزود: بر این اساس در اواسط دهه ۱۳۵۰ ایران به بزرگ ترین خریدار تسلیحات آمریکایی تبدیل شد، از سال ۱۹۵۰ تا زمان سقوط شاه ارزش قراردادهای خرید تجهیزات و خدمات نظامی ایران از آمریکا به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسید، تصویب و اجرای طرح مصونیت قضایی اتباع امریکاییدر ایران، ورود هزاران متخصص نظامی آمریکایی و سلطه آنها بر ارتش، مداخله شاه در عمان و ارسال تجهیزات نظامی از سوی ایران به مراکش، اردن و زئیر در گیری نظامی ایران در سومالی بخشی از برنامه هایی بود که به دستور آمریکا و در راستای منافع بین المللی این کشور تحقق یافت و ایرانیان را بیش از پیش به وابستگی شاه به آمریکا معتقد ساخت. از نظر اقتصادی نیز کشور کاملاٌ وابسته به امریکا بود.
 
قزاق گفت: باری روبین در کتاب جنگ قدرتها درباره وابستگی همه جانبه و بی اختیاری شاه در برابر قدرتهای خارجی و سلطه آنها بر کشور می نویسد: ماموران سیاسی نظامی انگلیس و آمریکا عملا در همه کارهای حکومت ایران دخالت می کردند، به طور کلی شاه در سالهای حکومت خود به خواست و حمایت دولتمردان آمریکا بیش از مردم خود چشم دوخته بود و رابطه شاه و دولت آمریکا فراتر از رابطه دو دولت دوست بود، اعتقاد داشت تا هنگامی که آمریکایی ها از وی حمایت کنند، می تواند هر چه بخواهد بگوید و هر کاری که بخواهد انجام دهد.
 
تحریم های آمریکا با هدف فشار اقتصادی و عدم توسعه زیرساخت های کشور
 
جواد سرگلزایی، کارشناس امور سیاسی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: در بررسی دستاوردهای هر جامعه و کشوری باید به شرایط و مقتضیات آن جامعه توجه کرد، ایران ما پس از انقلاب اسلامی متاسفانه مورد تحریم آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی در اوایل انقلاب قرار گرفت، تحریم هایی که هدف آن فشار اقتصادی و عدم توسعه زیرساخت های کشور بود، اما آرمان‌ خواهی ملت ایران مانع از آن شد که تحریم ها باعث از کار افتادن موتور توسعه جامعه شود.
 
وی افزود: این در حالی است که کشورهای دیگر با تحریم های بسیار کمتر از آنچه که ما با آن مواجه هستیم، دچار فلج سیستماتیک درحوزه‌های اقتصادی نظامی شده اند. اما ایران اسلامی توانسته با وجود ۴۰ سال تحریم دستاوردهای ویژه‌ای را در علوم های تک کسب کند.
 
این کارشناس با اشاره به پیشرفت های جمهوری اسلامی در همه زمینه ها بعد از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در حوزه های مختلف علمی مانند سلول های بنیادی، نانو و انرژی هسته‌ای توانسته‌ایم به توسعه و گسترش آنها بپردازیم در حوزه زیرساخت ها نیز با توسعه راه های ارتباطی به خصوص شبکه ریلی، شبکه برق، سدسازی، شبکه رادیویی و تلویزیون در میان کشورهای منطقه در جایگاه خوبی قرار بگیریم.
 

حفظ زنجیره پیچیده تولیدات صنعتی در کشور
 
وی اضافه کرد: هرچند در بعد صنعتی متاسفانه با توجه به شرایط ویژه تحریمی که در آن قرار داریم نتوانستیم به شکل خوبی در برخی از صنایع از جمله خودروسازی رو به جلو حرکت کنیم، اما با این حال قادر به حفظ زنجیره پیچیده تولیدات صنعتی در کشور خود شده ایم که بسیاری از کشورها حتی امکان ایجاد چند حلقه از زنجیره تولیدات صنعتی در شرایط غیر تحریمی را ندارند.
 
وی اذعان کرد: وابستگی مطلق حوزه‌های مختلف علمی، اقتصادی و صنعتی به کشورهای صادرکننده این دانش ها اشکال اساسی توسعه و پیشرفت در رژیم پهلوی بود، چراکه توسعه به معنای رشد، نیازمند دگرگونی تدریجی در آن حوزه است، اما مدل وابستگی مطلق امکان ایجاد دگرگونی را در این حوزه‌ها نمی‌داد، فقط هدف آن ایجاد یک بازار مصرف بود، مصرف گرایی که حتی در کشورهایی که نظام سرمایه داری دارند رابطه مستقیمی با توسعه و رشد دارد که اگر این توسعه و رشد نباشد، آن نظام سرمایه داری دچار مشکل خواهد شد، در مدل بسته توسعه ظاهری رژیم قبل بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌های کشور چیزی جز درجا زدن را برای ما ایجاد نمی کرد.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429443