سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۰۵
۰
نماینده مردم سیستان در مجلس مطرح کرد؛

بیداد بی عدالتی در دوران ستم شاهی/به برکت انقلاب سیستان و بلوچستان در بسیاری رشته ها به قطب علمی کشور تبدیل شده است

محمد سرگزی گفت: به برکت انقلاب اسلامی ایران، سیستان و بلوچستان در بسیاری از رشته ها به قطب علمی کشور تبدیل شده است.
بیداد بی عدالتی در دوران ستم شاهی/به برکت انقلاب سیستان و بلوچستان در بسیاری رشته ها به قطب علمی کشور تبدیل شده است
به گزارش پهره محمد سرگزی، نماینده مردم سیستان در مجلس ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی، با اشاره به وضعیت سیستان و بلوچستان در دوران پهلوی اول و دوم در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: درآمدهای بسیار زیادی در حوزه نفت و غیر نفتی در آن ایام وجود داشت، اما متناسب با این درآمدها وضعیت معیشتی مردم چندان مناسب نبود و امکانات رفاهی در حوزه های مختلف آموزشی، بهداشتی و معیشتی و ... بسیار نامناسب بود.

وی ادامه داد: آن دوران وضعیت مردم روستاها، حاشیه نشین ها و کارگران روزمزد و خیلی از اقشار دیگر جامعه بسیار ضعیف بود، به نحوی که از امکانات عمومی بهره آنچنانی که باید نمی بردند، فقط عده محدودی از اطرافیان خاندان پهلوی و کسانی که با این خاندان در ارتباط بودند، از این امکانات و منابع عظیم و سرمایه های کشور بهره مند می شدند و ریخت و پاش آن ها هم بسیار زیاد بود، این را می توان در خاطراتشان مطالعه کرد.

سرگزی گفت: در حالی که جمعیت قبل از انقلاب نسبت به جمعیتی که امروز در کشور داریم قابل قیاس نیست، اما با وجود تمام گشایش ها، همراهی ها و فضاهای کشورهایی که به نوعی هم پیمان و دارای منافع مشترک با حاکمان آن ایام بودند، مردم انتفاعی از آن شرایط نداشتند، فساد و سوء مدیریت آفت اصلی بود که اقتصاد ایران را در آن ایام تحت تاثیر خود قرار می داد.

عدم توزیع عادلانه و نابرابری اجتماعی 

به گفته وی، عدم توزیع عادلانه و گسترش حوزه های توسعه ای در بخش های مختلف باعث شده بود که تعدادی از آحاد جامعه که مرتبط با خود این افراد هستند، وضعیت بهتری داشته باشند و تفاوت بسیار زیادی در وضعیت زندگی مردم وجود داشت، یک بخش کوچک بسیار سرمایه دار و بخش عمده ای از جمعیت بی بهره از سرمایه های مختلف اجتماعی بودند.

سرگزی با اشاره به حوزه درآمدهای نفتی در آن دوران، اظهار کرد: در یک بازه زمانی کوتاه با فروش بیش از ۶ میلیون بشکه در روز، نفت منابع بسیار زیادی برای دولت آن ایام فراهم کرده بود، به گونه ای که در طول سالیان ۵۳ تا ۵۷ درآمد پهلوی دوم از منابع نفتی ما قریب ۱۱۲ میلیارد دلار بود که با توجه به ارزش ریال و نبود خیلی از تحریم های ظالمانه ای که امروز وجود دارد، وضعیت مالی دولت را بسیار خوب می توانستیم ارزیابی کنیم، اما عمده این منابع به جای بهبود وضعیت مردم، صرف موضوعات جانبی می شد.

سهم بسیار اندک سیستان و بلوچستان از درآمدهای دولت در دوران پهلوی

وی با بیان این که قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، وضعیت سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف از جمله آموزشی، درمانی و بهداشتی  مناسب نبود و شرایط سختی را مردم متحمل می شدند، اذعان کرد: سهم مردم سیستان و بلوچستان به عنوان استانی در جنوب شرق کشور که مورد توجه حاکمان آن زمان نبود، از این منابع عظیم دولت از محل درآمدهای مختلف و کمک های بین المللی، بسیار اندک بود.

نماینده مردم سیستان در مجلس افزود: بعد از انقلاب علی الرغم این که در چند دوره مشکلاتی از ناحیه کشورهای مستکبر علیه ایران وجود داشت و شرایط سختی را در کشور ایجاد کردند، وضعیت بسیار تغییر کرد.
 
به گفته وی، به محض این که انقلاب به پیروزی رسید، هشت سال تحت فشار کشورهای مختلف و جنگ نابرابر بودیم و بسیاری از منابعی که در آن ایام باید صرف بهبود بسیاری از شاخص های توسعه ای می شد، مجبور بودیم در شرایط جنگ هزینه کنیم، بعد از جنگ نیز منابع بسیار زیادی را صرف عقب ماندگی ها و زیربناهایی که از بین رفت کردیم.

دستاوردهای انقلاب در سیستان و بلوچستان
 
سرگزی اضافه کرد: بعد از جنگ نیز کشورهای مستکبر دست برنداشتند و شروع به تحریم های ظالمانه ای کردند تا هر روز شرایط را سخت تر از روز گذشته کنند، اما علی الرغم تمام مشکلاتی که بسیاری از کشورهای ابرقدرت به جهت ایدئولوژیک با انقلاب اسلامی ما داشتند، اتفاق های بسیار خوبی در نقاط مختلف کشور، در حوزه های مختلف اتفاق افتاد.

وی با اشاره به دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اقدامات ارزشمندی که در طول سالیان پس از پیروزی انقلاب در حوزه های مختلف در سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است، گفت: با توجه به فراز و فرودهایی که در حوزه درآمدها داشتیم، به ویژه در حوزه نفت و تحریم های ظالمانه ای که صورت گرفت، در بحث محدودیت های صادراتی و وارداتی و عدم ورود دلار به کشور و خیلی مسئله های دیگر اما عزیزان ما در بخش های مختلف بیکار ننشستند تا به استناد مشکلات موجود کارهای مختلفی را در کشور جلو نبرند، بلکه هزاران طرح در سیستان و بلوچستان تاکنون اجرا شده است، از جمله این طرح های شاخص می توان به توسعه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ساخت سدها و راه های مواصلاتی و توسعه کشاورزی اشاره کرد.
 
نماینده مردم سیستان در مجلس با اشاره به وضعیت مراکز آموزشی سیستان و بلوچستان در مقایسه با قبل انقلاب، بیان کرد: امروز در سیستان و بلوچستان سه دانشگاه بزرگ در حوزه وزارت علوم، سه دانشگاه بزرگ در حوزه وزارت بهداشت و رشته های مختلفی در سطوح مختلف داریم، حتی تربیت متخصص و فوق تخصص در استان و جذب بسیاری از جوانان را برای آموزش در این دانشگاه ها شاهد هستیم.

قطب مرجعیت علمی کشور 
 
 وی اضافه کرد: علاوه بر آن دانشگاه های پیام نور در هر کدام از شهرستان ها وجود دارد و دانشگاه های آزاد در اغلب شهرها فعال است، امروز سیستان و بلوچستان در بسیاری از رشته ها به قطب مرجعیت علمی کشور تبدیل شده است، به عنوان مثال در رشته نانو سیالات قطب علمی کاتالیزور و نانو کاتالیزور و قطب پژوهش های پتروشیمی و حوزه شیمی در کشور است.

سرگزی ادامه داد: امروز در بسیاری از رشته های علوم پزشکی برای آموزش فرزندان خودمان غنی شدیم که افرادی از سایر نقاط کشور و حتی از دیگر نقاط دنیا بیایند و به آن ها آموزش دهند و پیشرفت های زیادی در دیگر عرصه ها در این استان حاصل شده است. 

انتهای پیام/ 
کد مطلب: 429439