دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳
۰
در سایه بی توجهی مسئولین؛

روستانشینان چابهاری همچنان چشم انتظار امکانات بهداشتی و درمانی هستند/نبود مراکز درمانی شبانه روزی چالشی جدی برای بیماران

کمبود زیرساخت های بخش پیرسهراب چابهار موجب بروز مشکلات بسیاری برای بیماران این منطقه شده است.
روستانشینان چابهاری همچنان چشم انتظار امکانات بهداشتی و درمانی هستند/نبود مراکز درمانی شبانه روزی چالشی جدی برای بیماران
به گزارش پهره به نقل از چهاربهاران، بهداشت و درمان طی ۲سال اخیر با شیوع بیماری همگانی کرونا به مهم‌ترین مسئله جهان تبدیل شد و همه کشورها برای حفظ سلامتی شهروندان خود به این بخش توجه بیشتری برای افزایش کارآمدی و شاخص ها داشتند.
 
سیستان و بلوچستان طبق آمار در حوزه بهداشت و درمان با توجه به شاخص های جمعیت، پراکندگی جغرافیایی، بعد مسافت شهر و روستا نسبت به مراکز درمانی پایین ترین حد کشوری را دارد و این یک چالش مهم برای حفظ سلامتی مردم است.
 
بخش پیرسهراب چابهار یکی از نقاط حساس و مهم است که این چالش برای آن به بحران تبدیل شده و باید هر چه سریعتر مسئولین بهداشت و درمان یک اقدام موثر و عملیاتی برای حفظ سلامتی مردم انجام دهند.
 
هم مرز بودن با کشورهای پاکستان و افغانستان و امکان سرایت بیماری های واگیردار، افزایش جمعیت مردم روستا و شهر نشین نسبت به چند سال اخیر و عدم مراکز جامع سلامت در همه نقاط، در کنار همه گیری کرونا یک بحران کلان در بخش پیرسهراب را رقم زده و باید علاوه بر تامین مراکز جامع سلامت با توجه به نیاز مردم، یک بیمارستان محلی حداقل با ۲۰تخت مجهز به همراه پزشک احداث شود.
 
عدم دسترسی راحت به آب شرب بهداشتی، تغذیه ناسالم، عدم توجه به بهداشت از جمله عوامل دیگری است که در کنار سایر مسائل زنگ خطر بزرگی را برای سلامتی مردم این منطقه به صدا دراورده است و باید هرچه سریعتر یک اقدام عملیاتی بزرگ از سوی وزارت بهداشت در این نقطه حساس کشورصورت گیرد.
 
شبانه روزی شدن مرکز جامع سلامت پیرسهراب مطالبه جدی مردم است
 
عبدالصمد پناد؛ بخشدار پیرسهراب درگفت و گو با خبرنگار ما، با اشاره به مهم ترین مطالبه مردم شبانه روزی شدن مرکز جامع سلامت پیرسهراب است بیان کرد: بعد مسافت، پراکندگی روستاها و نبود حمل و‌ نقل عمومی به شهر چابهار، جمعیت بالای مراجعین روزانه ضرورت دارد یکی از مراکز جامع سلامت بخش پیرسهراب شبانه روزی شود تا شاهد خدمات رسانی مطلوبتری به شهروندان ارائه شود.
 
وی افزود: ساخت خانه بهداشت های مصوب بخش پیرسهراب توسط دانشگاه علوم پزشکی از مهم ترین خواسته های مردم است.
 
بخشدار پیرسهراب تصریح کرد: محورهای مواصلاتی سه گانه منتهی به بخش پیرسهراب فاقد پوشش اورژانس جاده ای است.
 
وی ادامه داد: تسریع در فرآیند خرید تجهیزات و نصب آنها برای تسهیلات زایمانی شهید حسین علیمرادی پیرسهراب تا در کمترین زمان ممکن  افتتاح و بهره برداری خواهد شد.
 
جانمایی و احداث پایگاه جاده ای باید هر چه سریعتر انجام شود

پناد تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هر چه سریعتر نسبت به جانمایی و احداث پایگاه های اورژانس جاده ای در محورهای پارگ به پیرسهراب، دمبدف به پیرسهراب، پلان به پیرسهراب و همچنین جانمایی پد بالگرد در سطح بخش پیرسهراب شود.
 
وی گفت: روستاهای تابع بخش که بالای 700 نفر جمعیت دارند و فاصله بیش از یک کیلومتر با نزدیک ترین خانه بهداشت دارند مجوز جذب بهورز و احداث خانه بهداشت به وزارت بهداشت پیشنهاد شده است..
 
بخشدار پیرسهراب با اشاره به دیدار به جلسه ای که با رئیس شبکه بهداشت چابهار انجام شد اذعان کرد: برای شبانه روزی شدن مرکز جامع سلامت پیرسهراب نیاز به زیرساخت است و خیرین و بنیاد مستعضفان در صورت اعلام آمادگی برای اجرای این زیرساخت ها شبکه بهداشت چابهار چارت سازمانی مرکز جامع سلامت پیرسهراب را به سرعت تکمیل خواهد کرد.

وی با اشاره به دسترسی مردم به خدمات درمانی که از اولویت های مهم و ضروری برای مردم است یادآور شد: بیمارستان ۲۰ تختخوابی محلی در بخش پیرسهراب به منظور دسترسی مردم به خدمات سطح یک با عنایت به چشم انداز ارتقاء بخش پیرسهراب به شهرستان و تحت پوشش قرار دادن شهروندان بخش تلنگ و تعدادی از روستاهای بخش ساربوگ بسیار مهم است.
 
 پایین ترین شاخص بهداشتی کشور را بخش پیرسهراب دارد

احمد بامری؛ معاون توسعه و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی گفت: پایین ترین شاخص های بهداشتی کشور در جنوب استان سیستان و بلوچستان و بخش پیرسهراب است و در حوزه بهداشت مشارکت خیرین ضروری است تا شاهد ارتقا شاخص ها باشیم.
 
وی گفت: در حوزه بهداشت شهرستان اعتبارات به درخواست رییس مرکز بهداشت به مراکز جامع سلامت بنارو، پیرسهراب و عورکی به هیأت مدیره بنیاد مستضعفان کشور پیشنهاد شده است و خرید تجهیزات تسهیلات زایمانی شهید حسین علیمرادی پیرسهراب به زودی انجام خواهد شد.
 
استقرار آمبولانس در بخش پیرسهراب 

 معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در خصوص شبانه روزی شدن مرکز جامع سلامت پیرسهراب تصریح کرد: با توجه به جمعیت بالای بخش و تحت پوشش قرار گرفتن روستاهای بخش تلنگ و ساربوک‌ قصرقند در مرکز جامع سلامت پیرسهراب، در اولین جلسه هیات مدیره دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر شبانه روزی شدن مرکز جامع سلامت مرکز بخش  پیگیری و تصویب خواهد شد.
 
وی ادامه داد: با کمک موسسات خیریه در شهرستان و استان این مرکز درمانی تجهیز و خدمات مطلوبتری به شهروندان بخش پیرسهراب ارائه شود.
 
بامری از استقرار آمبولانس تا پایان سال توسط دانشگاه علوم پزشکی در این محورها را با همکاری مردم خبر داد.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اولویت روستاهای که جمعیت بیشتری دارند و فاصله آنها با خانه بهداشت تحت پوشش زیاد است شورا و دهیاران اعلام نیاز به صورت کتبی به بخشداری و شبکه بهداشت شهرستان ارسال تا برای اخذ مجوز بهورز و احداث خانه بهداشت برنامه ریزی شود.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429150