دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷
۰
در همایش روز جهانی خاک مطرح شد؛

حفظ خاک و تنوع زیستی، بستر حیات و سرمایه ملی است/ فرسایش آبی و بادی خاک مهمترین چالش بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان

محمد علی نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت:فرسایش آبی و بادی خاک مهمترین چالش بخش کشاورزی استان است.
حفظ خاک و تنوع زیستی، بستر حیات و سرمایه ملی است/ فرسایش آبی و بادی خاک مهمترین چالش بخش کشاورزی در سیستان و بلوچستان
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، پنجمین همایش استانی روز جهانی خاک در سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برگزار شد.

محمد علی نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در این مراسم با اشاره به اهمیت آب و خاک در کشاورزی گفت: امروز شرایطی است که  همه مسولان باید به حفظ و تغذیه مطلوب خاک نگاه ویژه ای داشته باشند.

وی فرسایش آبی و  بادی خاک را مهمترین چالش بخش کشاورزی استان و ادامه داد: این امر همه ساله حجم خسارت سنگینی بر منطقه وارد می‌ کند.

این مسئول تصریح کرد: به منظور گسترش فرهنگ حفظ خاک و تبیین اهمیت آن در تلاش هستیم تا با آموزش و ترویج،  توجه همه بهره برداران را به این موضوع مهم معطوف کنیم.

پلاستیک، قاتل خاموش محیط زیست

جعفر زربافتی، مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی نیز در ادامه با اشاره به اهداف برگزاری همایش و تشکیل اداره خاک در سازمان اذعان کرد: سیستان و بلوچستان جزو ۶ استان کشور است که مطالعات مدیریت پذیر خاک آن در سطح ٢١٠٠ هکتار در حال انجام است.

وی کشت های خارج از فصل در جنوب استان را یکی از استعدادهای درخشان منطقه برشمرد و اظهار کرد: باقی ماندن بقایای پلاستیک ها در خاک یک تهدید جدی در منطقه جنوب استان است.

وی خواستار ایجاد ساختار مدیریت جامع حفظ خاک در کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط و اختصاص یک ردیف اعتباری برای اجرای پروژه در راستای حفظ وغنی سازی خاک شد.

عبدالحسین سجادی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این همایش چالش های مهم خاک کشاورزی را خشکسالی های پی درپی،  چرای بی رویه دام در مراتع،  توسعه شهرسازی، سد سازي های بی رویه و تغییرات دمایی برشمرد و افزود برای تبیین ارزش خاک و حفظ و حراست از آن باید در قالب یک مدیریت صحیح و واحد،  سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها انجام شود.

گفتنی است دکتر دواتگر و دکتر رضایی  از موسسه تحقیقات خاک  و آب کشور،  دکتر شهریاری از دانشگاه زابل و عسکری از اداره کل حفاظت محیط زیست  مطالب علمی  را در خصوص اهمیت حفظ خاک در تولید و وضعیت خاک کشور و استان سیستان و بلوچستان ارائه کردند، در پایان همایش نیز به برندگان مسابقه نقاشی  کودکان به مناسبت روز جهانی خاک  با اهدای هدایایی تقدیر  به عمل آمد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 429145
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *