دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ۱۲:۰۶
۰
تضادهایی که نادیده گرفته می شود؛

پاندمی عشق و عاشقی‌های بی‌سرانجام و بحرانی به نام طلاق/بلایی که فضای مجازی و انتخاب هیجانی بر سر زندگی می آورد

این روزها شاهد فروپاشیدن زندگی های مشترک بسیار زیادی هستیم که در آن انتخاب بر اساس معیارهای غلط، از طریق فضای مجازی یا به صورت هیجانی صورت گرفته، اتفاقی که بحرانی به نام طلاق را رقم زده است.
پاندمی عشق و عاشقی‌های بی‌سرانجام و بحرانی به نام طلاق/بلایی که فضای مجازی و انتخاب هیجانی بر سر زندگی می آورد
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ بی شک ازدواج افقی روشن و جلوه گاهی زیبا برای تولدی دوباره است، اما زندگی مشترک را نباید به صورت سرسری تشکیل داد، شریک این زندگی را باید آگاهانه و بر اساس معیارهای درست انتخاب کرد تا پایدار باشد.

اما چه بسیار هستند کسانی که با انتخاب های هیجانی و بر اساس معیارهای غلط، زندگی را برای خود رقم زده اند که نه در آن از آرامش خبری است و نه تفاهم، زندگی هایی که در نهایت منجر به طلاق عاطفی یا جدایی می شود.

این در حالی است که  اگر انتخاب ها درست باشد، هم دیگر از بحران در زندگی خبری نخواهد بود و هم شاهد کاهش آمار طلاق و زندگی های سراسر عشق و محبت خواهیم بود.

انتخاب بر اساس معیارهای غلط

حسینعلی شیرازی، مشاور و روانشناس با اشاره به دلایل افزایش طلاق در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: دو زوج از اول انتخاب عاقلانه و درستی نداشتند و حالا کار به این بحران رسیده اند. برخی مواقع است که انتخاب بر اساس معیارهای غلط صورت می گیرد که بعدها زندگی را دچار بحران می‌کند، یا عجله می‌کنند، خوب دقت، تحقیق، مشورت، بررسی و مطالعه نمی‌کنند.
 
وی افزود: برخی هم بر اساس هیجان و احساسات یک رابطه احساسی را تدارک می بینند، با چند بار باهاش برقراری ارتباط عاشق می شوند و فکر می کنند که همدیگر را دوست دارند و راه حلشان برای به هم رسیدن ازدواج است.
 
این مشاور اظهار کرد: عده ای هم مهارت‌های زندگی مشترک را  نمی دانند، انسان ها سفید مطلق نیستند، هرکسی ضعفی دارد، باید به این فکر کنیم که آیا مهارت ارتباط با آدم بدقلق و مهارت زندگی با کسی که عصبی و تند خو هست را یاد داریم؟ اگر می‌خواهیم زندگی مان به بحران‌ها نرسد؛ اگر ازدواج نکردیم، پس با معیارهای صحیح، با دقت، مطالعه، مشورت و تحقیق درست، با صبر وحوصله و بدون هیجان انتخاب کنیم.
 

آشنایی از طریق فضای مجازی
 
وی با بیان این که اگر ازدواج کردیم مهارت‌های زندگی مشترک را یاد بگیریم و آن را در زندگی استفاده کنیم، گفت: در بسیاری موارد نیز دیده شده که افراد از طریق فضای مجازی با چهره فرد مقابل آشنا می شوند، آن را می‌پسندند اما در ادامه با دریافت اطلاعات بیشتر به تضادها و اختلافات در فرهنگ و خانواده خود و فرد مقابل پی می‌برند؛ در این مرحله به دلیل ایجاد نوعی وابستگی ترجیح می‌دهند واقعیت را نادیده بگیرند.
 
شیرازی گفت: گاهی این آشنایی‌ها به ازدواج منجر می‌شود که با گذشت مدت کوتاهی از زندگی مشترک، زوج جوان با اختلافاتی در نوع تفکر، فرهنگ و رفتار در خود و خانواده‌ها روبه‌رو می‌شوند که بسیار مشکل‌ساز است؛ در واقع آن وقت متوجه حقیقت می شوند و واقعیت را لمس می کنند، ماجرایی که در برخی زندگی ها  منجر به جدایی می شود.
 
 
وی اذعان کرد: بررسی آمادگی نامزدها برای ازدواج، ارزیابی هم کفو بودن یا هماهنگی و همسانی آن ها و ارزیابی مهارت های زندگی مشترک از اهمیت زیادی برخوردار است که افراد قبل از ازدواج می توانند با مراجعه به مشاوران در این رابطه اقدام کنند.

مقدماتی که فقط برای عروسی فراهم می شود
 
این روانشناس اظهار کرد: وقتی دو نفر تصمیم به ازدواج با یکدیگر می گیرند، مقدمات ازدواج خود را فراهم می کنند، اما اگر به بررسی دقیق تر بپردازیم متوجه می شویم آنها مقدمات عروسی خود را فراهم می کنند و در واقع برای عروسی آماده می شوند تا برای ازدواج.
 
وی ادامه داد: آیا به این هم فکر می کنیم اگر این زوج جوان با یکدیگر در موضوعاتی مانند تصمیم گیری در مسائل زندگی مشترک، برنامه ریزی مالی، برقراری ارتباط، اعتقادات مذهبی، صمیمیت و دلبستگی، مسئولیت پذیری ... با دشواری مواجه شدند با کدام وسیله در سبد جهیزیه و با کدام قسمت از ماشین و خانه خواهند توانست این مشکلات را حل کنند؟
 

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج با رویکرد پیشگیرانه
 
شیرازی با اشاره به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج اذعان کرد: هدف اصلی مشاوره کمک به افراد برای انتخاب زوج مناسب است، این مرحله مهمترین مرحله‌ مشاوره ازدواج است، زیرا جنبه‌ پیشگیری دارد و در صورت هدایت صحیح، موجب تأمین بهداشت روانی خانواده می‌شود.
 
وی عنوان کرد: در نظر بگیرید از طریق مشاوره، یکی از زوج ها درون‌گرا شناسایی شود که تمایل به کناره‌گیری، سکوت، تنهایی و خلوت دارد، در مقابل زوج دیگر برون‌گراست، به طوری که حضور در جمع، خرید کردن و مهمانی رفتن را ترجیح می‌دهد، مسلماً این دو نفر در ارتباط با هم به مشکلاتی برخورد خواهند خورد، چرا که خصوصیات زیرساختی شخصیتشان با هم متفاوت است، به این معنی که یک نفر همیشه باید گذشت کند و خواسته‌های خود را نادیده بگیرد.
 
این مشاور خاطرنشان کرد: در مشاوره قبل از ازدواج، مشاور هیچ وقت به طرفین نمی گوید که این کار را بکنید یا نکنید، بلکه وظیفه مشاور آگاه کردن است. او می‌گوید که نتیجه چنین ازدواجی چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 429144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *