معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر؛

ضرورت توجه ویژه به معلولیت توسط مسئولین دو چندان شود

13 آذر 1400 ساعت 9:03

علی شعبانی گفت: حمایت همه‌ جانبه از افراد معلول از اولویت‌های دولت است و توجه به آنان دوچندان شود.


علی شعبانی، معاون استاندار و فرماندار ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: معلولیت، محدودیت بوده اما ناتوانی نیست و نباید بازدارنده رشد و تعالی شخص باشد و این نگرش، توانمندی معلولان را شکوفا و به افراد فعال در عرصه های مختلف تبدیل کرده است.

وی افزود: معلولیت یعنی نقص جسمی یا ذهنی که در اثر آن، فرد از تامین ضرورت های زندگی عادی فردی یا اجتماعی ناتوان است.

این مقام مسئول تصریح کرد: قریب ۱۵ درصد مردم جهان دارای نوعی معلولیت هستند و با توجه به این، ارتقای مشارکت معلولان و توانمند سازی آنان براساس برنامه توسعه فراگیر، عادلانه و پایدار ترسیم شده و در افق ۲۰۳۰ در دستور کار دولت هاست.

وی اضافه کرد: افزایش سطح استانداردها، تامین تجهیزات مورد نیاز، اشتغال و بهره مندی معلولان از فرصت های اجتماعی از اولویت سیاستگذاری دولت است.

شعبانی تصریح کرد: سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ نیز با شعار به سوی جهانی با دسترسی بهتر و پایدار تر برای معلولان در دوران پساکرونا راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت را در فرآیند توسعه پس از کووید ۱۹ هدف قرار داده و به خاطر دارم چند سال پیش نیز شعار گردشگری برای همه را با رویکرد گردشگری معلولان، امکان دیدن جاذبه ها و شگفتی ها و کسب تجارب نوین برای آنان انتخاب کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: اروپا به دلیل جمعیت نسبتاً زیاد معلول، ورود معلولان به فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و توسعه مهارت آنان به عنوان یک ضرورت برای دسترسی به فرصت های شغلی، تعریف و فهم مشترک از معلولیت و برنامه ریزی برای ابتلای کمتر آنان به کرونا را در اولویت قرار داده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: حدود ۱۵ درصد از جمعیت ایران، برابر با ۱۲ میلیون نفر، را معلولان تشکیل می‌دهند و همچنین ۳ درصد مردم ایرانشهر (حدود ۷۰۰۰ نفر) نیز دچار نوعی از معلولیت هستند و به رغم تلاش صادقانه دست اندرکاران شهرستان، امکانات اندک و نبود منابع و ابزارهای لازم، خدمات رسانی به این عزیزان را دشوارتر ساخته است.

فرماندار ایرانشهر بیان کرد: به سبب کمبود امکانات، عدم مناسب‌ سازی فضای شهری و ساختمان‌ها، عدم استخدام، عدم آموزش و ناآگاهی جامعه به نیازها، توانایی‌ها و مشکلات‌ آنان، معلولان با شرایط ویژه‌ای رو به‌ رو هستند.

وی اضافه کرد: برخی مسئولان در به کار گیری معلولان و فراهم‌ شدن زمینه فعالیت اجتماعی و اقتصادی آنان، اقبالی نشان نمی دهند، حتی در ساده ترین امور مانند مناسب سازی محیط برای توان استفاده معلولان از امکانات، شاهد تعلل برخی مسئولین هستیم.

وی گفت: ۱۲ آذر(۳ دسامبر)، روز جهانی معلولان، در واقع پیامی است به ما به شکرانه نعمت سلامتی، فراموش نکنیم معلولان از ما هستند، نیازشان نیاز م بوده، هویت شان هویت ماست و این افراد ظرفیت ارزشمند فرهنگی و اجتماعی برای جامعه و شایسته احترام و دارای کرامت و مسوولیت هستند پس بر ما لازم است تا با رفع موانع و فراهم کردن زیرساخت ها و ابزار لازم، اعتماد به نفس آنان را بالا ببریم و کمک کنیم خودشان باشند.

شعبانی تصریح کرد: در عصر ارتباطات، انقلاب صنعتی چهارم و پیشرفت انفجار گونه فناوری های نوین، تامین وسایلی از قبیل تلفن هوشمند، لپ تاپ، تبلت، خودپرداز، کتاب الکترونیکی، دسترسی به رسانه ها، امکانات توانبخشی، کمکی و تسهیل کننده برای آنان و خدماتی که حس تشخص و استقلال و خودباوری آنان را افزایش دهد، انتظار از بخش های دولتی و غیر دولتی است و ما نیز با فهم مشترک از معلولیت، بپذیریم که معلولیت، محدودیت است اما ناتوانی نیست.

انتهای پیام/


کد مطلب: 429089

آدرس مطلب: https://www.pahreh.ir/news/429089/ضرورت-توجه-ویژه-معلولیت-توسط-مسئولین-دو-چندان-شود

پهره
  https://www.pahreh.ir