شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰
۰
رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور خبر داد؛

تصویب طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان در نشست با رئیس جمهور/"رزاق" به عنوان طرح مورد تایید دولت در سیستان و بلوچستان عملیاتی می شود

علی مویدی خرم آبادی گفت: کلیات ساماندهی تجارت مرزنشینان با حضور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید و با توجه به فراهم بودن بستر کافی به زودی در سیستان و بلوچستان اجرایی می شود.
تصویب طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان در نشست با رئیس جمهور/"رزاق" به عنوان طرح مورد تایید دولت در سیستان و بلوچستان عملیاتی می شود
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ علی مویدی خرم آبادی؛ رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور در نشست با اصحاب رسانه که امشب در سالن اجتماعات استانداری سیستان و بلوچستان برگزار شد، بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزو استان های ویژه، حساس و استراتژیک تلقی می شود، با توجه به این مهم چند وقت یک بار بررسی میدانی از این خطه انجام می شود. 

وی افزود: با توجه به حساسیت این استان، رویکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور پیشگیرانه، ایجابی و بازدارنده است، تلاش می کنیم که این مهم را با نگاه علمی، فنی و دانشی پیش ببریم و با گسترش این رویکرد به سمت دستگاه ها و مردم از شکل گیری قاچاق پیشگیری کنیم.

۸۰ درصد سیاست گذاری ها پیشگیرانه است

این مقام مسئول تصریح کرد: نگاه این ستاد برخوردی، مقابله ای و پلیسی صرف نیست، بیش از ۸۰ درصد از برنامه ریزی و سیاست گذاری ما در ستاد و نظارت بر اجرای این سیاست ها و برنامه ها با نگاه پیشگیرانه است، این رویکرد نه تنها در کشور اتخاذ شده، بلکه اگر دنیا توانسته به تجارت خود انضباط ببخشد و ساماندهی داشته باشد، تمرکزش بر اقدامات علمی، دانشگاهی و پیشگیرانه بوده است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های خوبی که در کشور وجود دارد به این نتیجه رسیده ایم که با اقدامات پیشگیرانه، ایجابی و بسترسازی می توان قاچاق را در جامعه به حداقل رساند، معتقد هستیم که مرزنشینان حق مسلمی به نام تجارت مرزی دارند که باید در قالب قانون، مقررات، ضوابط و بستر امکانات و تجهیزات فنی شکل بگیرد تا شاهد قاچاق نباشیم.

مویدی با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور، گفت: تمرکز این ستاد بر پیشرفت و توسعه برای مرزنشینان است تا سمت قاچاق حرکت نکنند، بنابراین از دو سال گذشته با استفاده از تجارب ۴۰ ساله نظام، بکارگیری دستگاه های دانشگاهی، مراکز علمی و پژوهشی به این نتیجه رسیدیم که طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان در دستور کار قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کلیات این طرح سه شنبه با حضور رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید، این سفر به منظور بررسی بسترهای مورد نیاز اجرای این طرح کلان کشوری برای مرزنشینان صورت گرفت که در پی بازدیدها از نقاط مرزی به این نتیجه رسیدیم که بستر کافی برای اجرایی شدن آن در سیستان و بلوچستان وجود دارد. 

تاکید رئیس جمهور بر تسریع اجرای طرح ساماندهی تجارت مرزنشیان

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا وارز کشور اظهار کرد: رئیس جمهور تاکید داشت که طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان به زودی اجرا و عملیاتی شود که یکی از خبرهای خوب چهار دهه اخیر در زمینه رسمیت بخشیدن به تجارت مرزنشینان است. 

وی ادامه داد: با توجه به این که کلیات طرح ساماندهی تجارت مرزنشینان به تصویب رسیده و الزاماتش در دست جمع بندی است، به زودی در مرزهای کشوری با اولویت دریا و در وهله دوم برای مرزنشینان خشکی اجرایی می شود.

مویدی افزود: در سیستان و بلوچستان نیز فکر و ابزار مورد نیاز و اعلام آمادگی دستگاه های مختلف برای اجرای این طرح وجود دارد که در صورت تحقق آن در آینده نزدیک شاهد کاهش پدیده قاچاق و جرم انگاری در مرز خواهیم بود.

وی اذعان کرد: نگاه ما این است که طوری فضا و بستر فراهم و مرزنشین به امکانات و رفاهیات مجهز شوند که به سمت قاچاق حرکت نکنند و مرتکب جرایم نشوند، مرزنشینان انسان هایی اصیل، دلسوز و مرزبانان واقعی کشور، حاکمیت و نظام در حوزه امنیت، فرهنگی، ارزش های انقلاب اسلامی، تجاری و اقتصادی هستند.  

این مقام مسئول گفت: این که به لحاظ شرایط اقتصادی و سیاسی، ناخودآگاه پدیده قاچاق شکل می گیرد و برخی مرزنشینان مرتکب این کار می شوند، باید ابتدا در حوزه حاکمیت به تکالیفمان عمل کنیم که معتقد هستیم اگر تجارت وسیع در جدار مرز و بازارچه ها شکل بگیرد، خیلی از اقدام ها کاهش پیدا می کند و شاهد پرونده سازی نخواهیم بود. 

ایفای نقش در تجارت؛ حق مسلم مرزنشینان

وی با بیان این که مرزنشینان حق مسلمی دارند که در تجارت نقش داشته باشند، افزود: در این راستا باید نیازهای مرزنشینان اهم از سوخت و کالاهای اساسی تامین شود تا مرتکب جرم نشوند. آنچه که در جدار مرز اتفاق می افتد، مقصر سیستان و بلوچستان و مرزنشینان نیستند، مدیریت کلان کشور باید طوری الزامات را فراهم کند که تبدیل به جرم نشود. 

مویدی اذعان کرد: خلاهای قانونی و فرایندی و گلوگاه های فسادی که در مسیر وجود دارد، باعث می شود شکل واقعی جرمی که در استان همجوار رخ می دهد، در جدار مرز خودش را نشان دهد، بنابراین مدیریت میانه ای نیز در این حوزه سهم دارد. 

تاکید مقام معظم رهبری بر استفاده از سامانه ها برای مبارزه با قاچاق 

وی گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به موضوع استفاده از سامانه ها تاکید ویژه ای شده، مقام معظم رهبری نیز در جهت اجرایی کردن این سامانه ها چند دستور صادر کرده اند، رئیس جمهور دولت سیزدهم نیز روی این بحث تاکید داشته که ۷۲ درصد از مراحل این سامانه ها اجرایی شده و مابقی آن به زودی عملیاتی می شود، پیشرفت در این زمینه بسیار خوب بوده است.

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور افزود: در صورت تحقق این مهم بخش اعظمی از مشکلات برطرف می شود و مرزنشینان به حقوق خود در این بخش خواهند رسید. 

وی افزود: در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از رویکردها، فرهنگی است که چگونه شهروندان نسبت به استفاده از کالاهای تولید داخل تعصب داشته باشند، پویشی در این راستا ایجاد شده است که به زودی اطلاع رسانی و از سطح مدارس آغاز می شود. 

طرح رزاق در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته است

مویدی با بیان این که طرح رزاق مورد تایید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است، نیز اظهار کرد: "رزاق" جزو طرح های مطالعه شده در سیستان و بلوچستان است و در سطح ملی نیز مورد توجه قرار گرفته، دستورات خوبی روی آن انجام شده که تلاش می کنیم با تغییراتی که صورت می گیرد و با توجه به پیگیری های استاندار، به عنوان یکی از مطالبات مردم سیستان و بلوچستان در این استان عملیاتی و اجرایی شود. 

انتهای پیام/ 
 
کد مطلب: 428957
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *