شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸
۰
وقتی جنوب شرق گره گشای مشکل تامین گوشت کشور است؛

خاش قطب دامپروری در سیستان وبلوچستان/ اشتغال 7هزار نفر با بهره مندی از پتانسیل های بخش کشاورزی

در حالی سیستان و بلوچستان به لحاظ دام و دامپروری و به دلیل ظرفیت‌های مرزی، پتانسیل تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور را داراست که در بین شهرستان های استان، خاش قطب دامپروری به شمار می رود.
خاش قطب دامپروری در سیستان وبلوچستان/ اشتغال 7هزار نفر با بهره مندی از پتانسیل های بخش کشاورزی
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان به لحاظ دام و دامپروری شرایط ویژه‌ای دارد که باید از این شرایط در جهت تأمین گوشت قرمز کشور استفاده کرد.

این استان به دلیل ظرفیت‌های مرزی، پتانسیل آن را دارد تا بتواند با تامین گوشت قرمز مورد نیاز کشور مشکلات گرانی و بی‌ثباتی بازار عرضه این کالای اساسی مردم را رفع کند.

این خطه از کشور از امتیاز هم مرزی با افغانستان و پاکستان بهره می‌برد و این ۲ کشور هم در امر پرورش و صادرات دام سبک و سنگین فعالیت فراوانی دارند و با توجه به مقوله قاچاق دام زنده از مرزهای غربی و جنوب غربی به خارج ایران، این استان می‌تواند با واردات دام از ولایت نیمروز افغانستان و ایالت بلوچستان پاکستان در کنار دام تولیدی داخلی نیاز کشور به گوشت قرمز را تامین کند.

در این بین شهرستان خاش با بیش از ٣٢١ هزار رأس دام سبک وسنگین بیشترین تعداد دام در استان سیستان و بلوچستان را به خود اختصاص داده است.

به گفته شیرزاد کمالی، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، شرایط آب و هوایی و برخورداری از خاک حاصلخیز شهرستان سبب شده که سالیانه ۲۸ هزار تن  علوفه تر و خشک تولید می‌شود و این امر  ظرفیت توسعه پرورش انواع دام در منطقه فراهم کرده است.

وی افزود: در حال حاضر خاش با دارا بودن  ٢ هزار و ۵٠٠ رأس گاو و گوساله، ٨ هزار و ۶۴٠ نفر  شتر، ١۴٨هزار و رأس بز و١۶٢ هزار رأس  گوسفند  توانایی تولید سالیانه ٢ هزار و پانصد تن گوشت قرمز را دارد.

کمالی با اشاره به تدوین سند توسعه دامپروری شهرستان اذعان کرد: در صورت تامین امکانات و اعتبارات مورد نیاز، ظرفیت تولید گوشت قرمز شهرستان به بیش از ٣ هزار و ٢۵٠ تن  ارتقا خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ادامه داد: وجود یک واحد کشتار گاه صنعتی دام، یک واحد کارخانه تولید فرآورده لبنی و سه واحد کارخانجات تولید خوراک دام برای توسعه دامپروری نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

این مسئول اظهار کرد: این ظرفیت باعث شده تا در زمینه دام و دامپروری زمینه اشتغال برای بیش از ۶ هزار ٨۵٠ نفر در شهرستان خاش به صورت موقت و دائم ايجاد شود.
 
انتهای پیام/
 
 
کد مطلب: 428956
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *