يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۳۷
۰
افزایش انفجاری پدیده گرد و غبار در سیستان؛

وقتی اقدامات جزیزه ای به جولان بادهای ۱۲۰ روزه دامن می زند/احیای تالاب بین المللی هامون؛ در انتظار تجربه های جهانی

طبق گفته مسئولان امر اقدامات جزیره ای و عدم اجرای کار کارشناسی و گسترده برنامه های احیای تالاب هامون موجب گسترش سطح خشکی مطلق در بستر تالاب هامون و افزایش چشمگیر مدت زمان بادهای معروف ۱۲۰ روزه در سیستان می شود.
وقتی اقدامات جزیزه ای به جولان بادهای ۱۲۰ روزه دامن می زند/احیای تالاب بین المللی هامون؛ در انتظار تجربه های جهانی
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، تالاب بین المللی هامون که سال هاست به واسطه خشکسالی، دیپلماسی ضعیف وزاری امور خارجه سابق، عدم پایبندی افغانستان به تعهدات بین المللی وضعیت مناسبی ندارد، این روزها نیازمند تجربه های بین المللی است تا از این وضعیت اسفناک نجات پیدا کند.

تالابی که به دوازدهمین ذخیره گاه زیست کره شهر شده و خشکی آن به وزش بیش از پیش بادهای ۱۲۰ روزه دامن می زند، ریزگردهایی که امان مردم را بریده و علاوه بر سه ماه تابستان در دیگر فصول سال میهمان خانه های مردمان این دیار است. 

وضعیتی تلخ که نگاه مسئولان امر را برای احیای این تالاب بین المللی و پیگیری مشکلات آبی منطقه بیشتر از گذشته الزامی می کند.

استفاده از تجارب سایر کشورها در راستای حذف پدیده گرد و غبار

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست و بلوچستان در این باره به خبرنگار ما گفت: برنامه احیای تالاب بین المللی هامون نیازمند استفاده از تجارب سایر کشور و حمایت های بین المللی است تا در زمینه های مختلف برنامه احیای تالاب از جمله احیای پوشش گیاهی، کاهش و یا حذف پدیده گرد و غبار، حفظ آب در بستر تالاب و ... از همکاری و تجارب آنها استفاده شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پتانسیل ها، تجارب و همکاری بین بخشی کشورهای مرتبط با موضوع تالاب و چالش های مرتبط با آن اولین قدم در برنامه بین المللی احیای تالاب هامون است که در این خصوص کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان می توانند در خصوص موضوع پدیده گرد وغبار و ... چاره اندیشی و برنامه عملیاتی مشترک در حوزه های تحت اختیار انجام دهند.
 

 افزایش انفجاری پدیده گرد و غبار

وی تصریح کرد: اقدامات جزیره ای و عدم اجرای کار کارشناسی و گسترده برنامه های احیای تالاب هامون موجب گسترش سطح خشکی مطلق در بستر تالاب هامون و افزایش چشمگیر مدت زمان بادهای معروف ۱۲۰ روزه در سیستان می شود و این موضوع سبب افزایش انفجاری پدیده گرد و غبار در شمال استان خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بخش عمده ای از پدیده گردغبار ناشی از خشکی بستر تالاب هامون در محدوده هامون صابوری و در درون خاک افغانستان است که رفع یا کاهش این پدیده نیازمند همکاری های کارشناسی و اقدام گروهی کشورهای همسایه همچون پاکستان با نگاه به تجارب بین المللی در این خصوص است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428943
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *