يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۱۹
۰

انتقاد عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان از بی توجهی نسبت به آموزش فنی و حرفه‌ای

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با انتقاد از بی توجهی دولت‌‎ها نسبت به آموزش فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: متأسفانه سیل فارغ التحصیلان بیکار هم باعث حرکت وزارت علوم به سمت آموزش مهارتی نشده است.
انتقاد عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان از بی توجهی نسبت به آموزش فنی و حرفه‌ای
به گزارش پهره معین الدین سعیدی،عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خانه ملت با انتقاد از بی توجهی تاریخی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به توسعه آموزش مهارتی در کشور، تصریح کرد: نباید آموزش مهارتی را به مثابه یک شعار دانست و به تکالیفی که در قانون برنامه ششم توسعه قید شده، عمل نکرد.

به تکالیف برنامه ششم در زمینه آموزش مهارتی بی توجهی شده است

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزون بر تکالیف برنامه ششم توسعه  نیز مقام معظم رهبری نیز همواره بر توسعه آموزش‌های مهارتی تأکید داشته‌اند، ادامه داد: متأسفانه با وجود اینکه کشور ما امروز با سیل فارغ التحصیلان بیکار در رشته‌ها نظری و حتی رشته‌های مهندسی مواجه است، حرکت به سمت آموزش‌های مهارتی در وزارت علوم بسیار ضعیف بوده است.

وی با انتقاد از اینکه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در کشور بر اساس تکالیف برنامه ششم به هیچ عنوان توسعه پیدا نکرده‌اند، گفت: خلأ وجود آموزش‌های مهارتی در کشور بسیار محسوس است و ما نمایندگان باید بدانیم برنامه‌های دولت جدید برای بر طرف کردن این ضعف مهم چیست.

سعیدی با اشاره به وضعیت آموزش مهارتی در حوزه انتخابیه خود، عنوان کرد: در حوزه انتخابیه‌ام در حوزه آموزش مهارتی یک دانشگاه علمی کاربردی وجود داشت که به زعم بسیاری این دانشگاه نه علمی محسوب می‌‎شد و نه کاربردی که همین دانشگاه نیز پس از مدتی فعال تعطیل شد.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان با یادآوری اینکه صنایع ملی مهمی از قبیل پتروشیمی، فولاد و توسعه بندر در حال شکل گیری در سیستان و بلوچستان است، افزود: اما متأسفانه به دلیل نبود نیروی انسانی ماهر، صنایع اقدام به استخدام نیرو از سایر محل‌‎ها می‌کنند که این مسئله خود به مسائل اجتماعی منطقه دامن می‌‎زند.

سعیدی تأکید کرد:  این بی توجهی به آموزش مهارتی در حالی رقم می‌خورد که در کشورهای پیشرفته آموزش‌ها بر اساس نیاز منطقه و بازار کار ارائه می‌شود ولی هیچ نوع آمایشی در کشورمان بر این مبنا تدوین نشده است.

سئوال از وزیر علوم برای توجه به آموزش مهارتی

وی از طرح سئوالی از وزیر علوم برای ارائه برنامه‌های خود در این زمینه خبر داد و گفت: این نخستین سئوالی است که وزرای دولت جدید در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری طرح خواهد شد و علت این سئوال نیز وارد کردن تلنگری به دولت سیزدهمین برای داشتن برنامه در این زمینه است؛ امیدواریم این دولت بر خلاف دولت قبل توجه و  برنامه‌ روشنی برای رشد‌ آموزش‌های مهارتی در کشور داشته باشد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428936
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *