دوشنبه ۷ تير ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲
۰
شیرجه در عمق آلودگی؛

گرما باعث آب تنی کودکان در آب نماهای زاهدان شد!/ کچلی و التهابات پوستی دستاورد شنا در آبهای آلوده

کودکان و نوجوانان زاهدانی این روزها با رفتن به میدان های سطح شهر وآبتنی در آب نماهای موجود شیرجه در عمق آلودگی برای خنک کردن تن زده، غافل از اینکه شادترین تفریح شان قصد دارد آنها را با التهابات و امراض پوستی مواجه کند.
گرما باعث آب تنی کودکان در آب نماهای زاهدان شد!/ کچلی و التهابات پوستی دستاورد شنا در آبهای آلوده
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، به دلیل افزایش دمای هوا هر روز ظهر به شوق یک آبتنی راهی میدان های سطح شهر برای شنا در آبنماها می شوند، اکثرآ کودکان کار هستند.

آبتنی در آبنماهای سطح شهر را هم تفریح می دانند و هم راهی برای خنک شدن تن شان؛ اما غافل از اینکه بیماری های عفونی و امراض پوستی در کمین بوده و سلامت شان را نشانه گرفته است.

با فرارسیدن فصل تابستان در سیستان و بلوچستان که گاها دمای هوا در اغلب نقاط آن به بیش از ۵۰ درجه می رسد تنها پناهگاه مردم به ویژه جوانان برای رهایی از عطش گرما شیرجه زدن در آب نهرها و رودخانه هایی است که اغلب شناکردن در محدوده آنها ممنوع بوده، و همین امر باعث شده تا سالانه شاهد فوت شماری از شهروندانی باشیم که برای رهایی از گرما دل به دریازده و خود را به دست آب هایی سپردند که از سلامت و حفظ جان خود اطمینانی ندارند.

در این میان اما داستان بزرگ مردان کوچک زاهدانی پس از فارغ شدن از کار برای تامین معاش خانواده فرق دارد؛ چرا که از بازی ها و خنده های کودکانه هیچ بهره ای نبرده و حسرت رویاهایشان را بر دوش می کشند.

کودکانی که اکثر روزها در مسیر ورودی مهرشهر از خیابان پاسداران یا ابتدای خیابان آزادی، با رها کردن چرخ دستی و کیسه هایی بطری که بر دوش دارند در آبنماهایی شیرجه می زنند و تنها دغدغه شان چند لحظه سرگرمی در آب هایی است که علاوه بر خطر ابتلا به بیماری، احتمال برق گرفتگی را در پی دارد و ممکن است به قیمت جان آنان تمام شود.

این درحالیست که ساکنین سیستان وبلوچستان به علت کمبود یا هزینه بالای بلیت دسترسی آسانی در زمینه استفاده از استخرها را ندارند چه برسد به ویژه کودکان و نوجوانانی که باید مخارج یک خانواده را تامین کنند.

اگر چه قریب به دوسال است که فعالیت استخرها به علت جلوگیری از شیوع ویروس منحوس کرونا تعطیل شده اما این تراژدی تکراری همه ساله وجود دارد.

آبتنی در آبنماهای سطح شهر برای سلامتی ضرر دارد

شیخی، مسئول روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما بیان کرد: در سراسر استان ۲۵ استخر دولتی و خصوصی است که در شهر زاهدان ۱۲ استخر موجود بوده که از این میزان سه استخر متعلق به اداره کل ورزش و جوانان و مابقی از دیگر ارگانهای دولتی می باشد.

وی ادامه داد: به منظور حفظ سلامت ورزشکاران، مربیان و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس در حال حاضر فعالیت استخرها تعطیل است.

این مقام مسئول افزود: آبتنی در آبنماهای سطح شهر برای سلامتی ضرر دارد چرا که آب موجود در آنها به علت استفاده حیوانات، سالم نیست.

به گفته شیخی، آبتنی در آب‌های آلوده به ویژه در روزهای کرونایی می‌تواند منشا بیماری های پوستی و عفونی باشد که می طلبد والدین، فرزندان خود را از این اقدام منع کنند.

کچلی، خارش و التهاب در پوست دستاورد شنا در آب‌های آلوده

حسن اوکاتی، یک کارشناس بهداشت هم چندی پیش در گفت وگو با خبرنگارما با بیان اینکه شنا در این گونه آب ها منجر به ‏بروز امراض پوستی و عفونی می شود، گفت: گزش حشراتی که بر روی آب هستند می تواند زمینه ‏حساسیت های شدید پوستی و قارچ را فراهم آورد، بر این اساس تا جایی که ممکن است باید از آبتنی در آب نهرها و رودخانه ها به ویژه آبهای راکد در ‏میادین و پارک ها خودداری کرد.

وی تاکید کرد: نباید با انجام چنین اقداماتی سلامت را به خطر انداخت چرا که شنا در این مکان ها زمینه ابتلا به ‏بيماری ‌های ويروسی و پوستی را دو چندان خواهد کرد.

این کارشناس بهداشت خاطر نشان کرد: بروز بیماری کچلی، خارش و التهاب در پوست، آفتاب‌سوختگی و قرمزی، بیماری گوارشی با ‏ورود آب غیر بهداشتی به بدن از جمله عوارضی ناشی از شنا در آب‌های آلوده است که تمام افراد باید بدان توجه ویژه داشته باشند.

گفتنی است راهکار موجود افزایش فضاهای تفریحی به‌ ویژه استخرهای شنا است تا همگان بتوانند دسترسی آسانی به آنها داشته باشند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428437