شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۵۸
۰
بهشت خاکی در مدینه؛

تخریب بقیع؛ نقشه ای خائنانه برای از بین بردن شناسنامه اسلام/اتفاقی که سند جنایت تاریخی وهابیان است

کارشناس مسائل مذهبی گفت: در جریان تخریب بقیع تفکر وهابیت تمام آثاری را که بیانگر تاریخ اسلام بود از بین برد، به ویژه آثاری را که شناسنامه برای مسلمانان بود.
تخریب بقیع؛ نقشه ای خائنانه برای از بین بردن شناسنامه اسلام/اتفاقی که سند جنایت تاریخی وهابیان است
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون؛ امروز هشتم شوال، سالروز غم‌انگیز تخریب حرم شریف ائمه بقیع (ع) به دست وهابیان است، روزی که تفکر وهابیت با بهانه های ساختگی اش، حرم نورانی چهار امام معصوم (ع) و صحابه بزرگوار را ویران کرد.

روزی که برای همیشه در سینه ها باقی می ماند و هر سال که فرا می رسد دل هر شیفته ای را غرق در ماتم می کند، حزن و اندوهی که به واسطه جریان وهابیت جهان اسلام را فرا گرفت، خاطره‌ای تلخ که هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

در همین راستا حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، کارشناس مسائل مذهبی در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: قبرستان بقیع یکی از قدیمی ترین قبرستان هایی است که ردپای آن در تاریخ پیداست، مکه محل فرود آمدن حضرت آدم و کعبه محل خلق خشکی در عالم است، بنابراین اولین زندگی بشری در مکه بوده و مدینه با فاصله کمی از آن است که ردپای قبرستان را با تاریخ بشریت باید جست و جو کرد.

وی ادامه داد: بقیع در اسلام هم به عنوان یکی از دو قبرستان مهم مسلمانان مطرح است، چون مدینه محل ظهور و قدرت گرفتن و رشد اسلام بود، در نتیجه صحابه رسول خدا (ص) در بقیع دفن هستند، به دلیل دفن چهار امام معصوم (ع) در قبرستان بقیع، از این جهت برای ما شیعیان هم جایگاه و قداست خاصی دارد.

گذری بر تغییرات و تحولات در قبرستان بقیع

این کارشناس درباره تغییر و تحول در قبرستان بقیع اظهار کرد: در طول تاریخ تغییر و تحول فراوانی اتفاق افتاد که برخی به اقتضا، گاهی به تعبیر و بعضی ها به تخریب بوده، زمانی اتفاق می‌افتاد که قبر خاصی را خراب می‌کردند یا این که کل این قبرستان مورد هجمه و حمله قرار می‌گرفت.

وی اضافه کرد: سالروز تخریب بقیع برمی گردد به موضوعی که وهابیت به قصد توهین به مقدسات شیعیان و جهان اسلام به این قبرستان حمله کردند، به خصوص برای تخریب قبور ائمه بقیع ۴ امام بزرگوار ما و قبرهایی که منسوب به برخی افراد مثل مادر حضرت علی (ع) و قبوری که قداست و احترام خاصی داشت از جمله عباس عموی پیامبر (ص) بود.

 اصغری حسامیه افزود: قبرستان بقیع تا قبل از سال ۱۳۴۴ هجری قمری یعنی حدود ۹۸ سال قبل، شکل دیگری داشت، مقبره چهار امام شیعه اتاق بزرگی بود که گنبدی و سایه بانی داشت، به اندازه ای بزرگ بود که قبر عباس بن عبدالمطلب هم در آن بود.

به گفته وی، قبر حضرت ام البنین مادر ابوالفضل العباس (ع)، اسماعیل بن جعفر فرزند امام صادق (ع)، حرم فرزندان و همسران پیامبر (ص) از جمله عایشه و ابراهیم فرزند خردسالشان، مالک بن انس و عثمان بن عفان خلیفه سوم اهل سنت در بقیع بود، سایه بانی و اتاقی داشت و مورد احترام و تکریم مسلمانان بود.
 

چرایی تخریب قبور ائمه بقیع (ع)

این کارشناس مذهبی درباره چرایی تخریب قبور ائمه بقیع (ع)، گفت: در این رابطه شاید به ظاهر به این مسئله برسیم که در دیدگاه وهابیت ساختن بنا روی قبر ممنوع است، اگر کسی ساختمانی بر بالای قبر ساخته باشد، آن را تخریب می‌کنند که بر خلاف اعتقاد وهابیون بنای قبور فقط مختص شیعیان نیست، اهل سنت هم این را اعتقاد دارد و نمونه‌هایی را می‌بینیم که برای قبور بزرگانشان اتاق و سایه بان می‌ساختند.

وی با بیان این که به نظر می رسد که طرح این موضوع بیشتر یک دست آویز بود، تصریح کرد: در جریان تخریب بقیع حدود ۱۵ نفر از مفتی های وهابی ساکن مدینه و بزرگان و علمای وهابیت حکم دادند که قبوری که سایه بان و دیوار دارد خراب شود، اما حقیقت مسئله این نیست که آن ها چنین اعتقادی داشته باشند و بر اساس آن بخواهند قبور را خراب کنند.

اصغری حسامیه با طرح این سوال که مگر وهابیت به هندوها یا اروپایی ها کاری دارند که چگونه اجساد مردگانشان را دفن می کنند؟ اذعان کرد: حقیقت این موضوع فتوا نیست، بلکه اغراضی پشت آن نهفته است، اگر چنین اعتقادی دارند که در صورتی که بنایی بر قبری ساخته شد، تخریب کنند چرا قبر پیامبر (ص) را خراب نکردند؟

وی به اهداف اصلی وهابیت در تخریب قبور بقیع اشاره کرد و افزود: عاملان اصلی تخریب قبور ائمه بقیع حامیان وهابی‌ها هستند، وقتی که به اسناد تاریخی مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم به فتوای شیعه و سنی وهابیت یک فرقه از فرقه‌های اسلامی نیست، بلکه آن ها یک گروه و تفکر هستند، پیش از آن که یک فرقه باشند.

خواسته دشمنان اسلام و به ویژه انگلیس خبیث

این کارشناس بیان کرد: خواسته دشمنان اسلام و به ویژه انگلیس خبیث به جریانات اسلامی تزریق شده و مورد حمایت قرار گرفته است، وهابی ها به عنوان یک جریان و تفکر در اسلام هستند، نه یکی از شعب اسلام و فرق بزرگ اسلامی، همچنین به نظر می آید که انگلیس با آلت دستی چون وهابی‌ها تمام آثاری را که بیانگر تاریخ اسلام بود، در دستور تخریب قرار داد، به ویژه آثاری را که شناسنامه برای مسلمانان بود.

وی افزود: آن ها مشابه این کار را خارج از قبور هم انجام دادند، طالبان به شکلی در افغانستان و داعش به گونه ای در عراق و سوریه، هر آنچه که بیانگر تاریخ کهن اسلامی بود، هر جای دنیا به بهانه‌ای خراب کردند تا شناسنامه اسلام را از بین ببرند.

اصغری حسامیه گفت: موضوع دیگری که می توان به عنوان دلیل اقدامات وهابیان یاد کرد، این بود که آن ها قصد داشتند، تقدس زدایی کنند، برخی ذوات مقدسه معصومین از جمله امام حسن مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) که در بقیع دفن شده اند، مقدسات ما شیعیان و برخی افراد دیگر از جمله همسران پیامبر (ص) در شیعه و سنی محترم هستند، وهابی ها می خواستند بگویند هیچ قداستی برای این افراد و بر آثار این شخصیت‌ها قائل نیستند.
 

ایجاد رعب و وحشت در میان مسلمانان
 
وی ادامه داد: نکته دیگری که از عوامل اقدام وهابیون می توان برشمرد این است که با این اقدامات خواستند در میان مسلمانان ایجاد رعب و وحشت کرده و پایه های حکومت خودشان را محکم کنند، جریان هشت شوال برای ما شیعیان خیلی سخت تر است، چراکه چهار امام ما آنجا بودند.

اصغری حسامیه تصریح کرد: حقیقت موضوع این است که سخت تر از تخریب ساختمان قبور ائمه بقیع، به تعبیر مقام معظم رهبری که در اردیبهشت ۱۳۹۲ وقتی داعش قبر صحابی جلیل القدر حجر بن عدی را تخریب کردند، فرمودند چیزی که تلخی این حادثه را مضاعف می کند وجود افرادی دارای این افکار پلید و عقب مانده در میان امت‌های اسلامی است که این گونه به بزرگان و چهره‌های نورانی جهان اسلام و صدر اسلام توهین می‌کنند.

به گفته وی، اگر ما خودمان موظف می دانیم به یاد این حادثه بپردازیم، از یک جهت این مصیبت قلب ما را به درد آورد و از جهت دیگر این افراد پلید فکر هنوز وجود دارند، اسمشان عوض می شود اما حقیقت خبیث آن ها همچنان است و باید مراقب باشیم.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: جریان هشتم شوال که سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (ع) است، از سوی برخی از بزرگان و مراجع تقلید با صدور بیانیه و مصیبت نامه همراه می شود و حتی برخی از مراجع این روز را به عنوان مجلس ذکر ائمه بقیع برگزار و توجه به مردم را به این موضوع همراه می کنند.
 

توسعه حرمین شریفین با هدف تخریب شناسنامه اسلام

وی بیان کرد: خوب است که مسلمانان با مطالعه تاریخ و توجه به این اتفاقات حواسشان را نسبت به اتفاقاتی که امروزه در حال رخ دادن است و در آینده خواهد افتاد، بیشتر جمع کنند و حساسیت داشته باشند، الان می‌بینیم که به اسم توسعه حرمین شریفین در مکه و مدینه وهابیت چقدر از آثار اسلامی را که در واقع شناسنامه اسلام است تخریب می کند و از بین می برد.

اصغری حسامیه عنوان کرد: محل تولد پیامبر (ص) تا چند سال قبل اتاقی بود، اما به بهانه توسعه حرم آن را از بین بردند، خانه حضرت خدیجه (س) را که محل ظهور اسلام در این کره خاکی بود و تا همین چند ده سال شیعه و سنی برای زیارت می رفتند، و قبر ایشان را خراب کردند، در خود مدینه بسیاری از آثار اسلامی را به بهانه توسعه حرم نبوی تخریب می‌کنند، باید مسلمان ها خیلی حساسیت داشته باشند، مراقبت کنند و حداقل اگر نمی‌توانند جلوی آنها را بگیرند، در ثبت این وقایع و جنایت ها تلاش کنند، سعی داشته باشند از قبل تخریب عکس و فیلم تهیه کرده و آن را به عنوان یک سند تاریخی نگه دارند.

وی تصریح کرد: دشمنان ما دارای اصالت تاریخی نیستند، کشور، مذهب، قوم و قبیله شان قدمتی ندارد و هیچ اثری در تاریخ چند صد هزار ساله ندارند، بنابراین سعی می‌کنند که آثار، تاریخ کهن و نمایه‌های اسلامی را که بیانگر صدها و بیش از هزار سال از قدمت تاریخ اسلام است، از بین ببرند، آن ها سعی می‌کنند برای خودشان پرونده تاریخی بسازند.

این کارشناس اذعان کرد:  آن ها می خواهند اسلام را تضعیف و خودشان را قوی کنند، نمونه حرف ما این است که هر آنچه از آثار کهن تاریخی در دنیا بوده برای خودشان جمع و موزه‌های بزرگ درست می کنند تا فردا خودشان را به عنوان افرادی که به تاریخ اصالت و بها دادند و تاریخ را نوشتند معرفی کنند، نمونه آن بردون ضریب ائمه بقیع (ع) بعد از تخریب قبورشان به موزه انگلستان است، ضریحی که قدمت بیش از ۶۰۰ ساله دارد و توسط معمارانی از اصفهان و قم طراحی شد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 428264
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *