دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۵۲
۰
وقتی تعاملات علمی و بومی به بار می نشیند؛

کاهش روزهای بحرانی؛ رهاورد برنامه احیای تالاب هامون/مشاغل بومی در سیستان جان تازه گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برنامه احیای تالاب هامون در دست اجرا قرار گرفته که یکی از تاثیرات آن کاهش گرد و غبار در منطقه و روزهای بحرانی و پرخطر است.
کاهش روزهای بحرانی؛ رهاورد برنامه احیای تالاب هامون/مشاغل بومی در سیستان جان تازه گرفت
به گزارش پهره وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: خشکسالی تالاب هامون که دو دهه گذشته مشکلات عدیده ای را برای مردم شمال استان ایجاد کرده بود در برنامه مدیریت جامع تالاب و با محوریت محیط زیست کمرنگ تر شده است.

وی افزود: محیط زیست در یک سلسله مطالعات و همفکری های علمی و بومی مجموعه ای از اقدام های موثر در حوزه تالاب را در دستور کار قرار داد و نتیجه آن موفقیت در احیای تالاب هامون طبق برنامه بلند مدت تعریف شده بود.

این مقام مسئول ادامه داد: شناسایی نقاط بحرانی کانون گرد و غبا و توپوگرافی ها و نقاط نگهداشت حداکثری آب، بازگشایی ورودی های آب منتهی به تالاب، لایروبی کانال ها و رودخانه ها، حفر کانال و مسیرهای مسدود شده برای هدایت آب به کانون های بحرانی و ذخیره آب، احیای پوشش گیاهی، اجرای طرح های نهالکاری، قرق بستر تالاب برای حفظ پوشش گیاهی تالاب هامون و انبوهی از طرح های و مطالعات ریز و درشت دیگر از جمله تشکیل واحد اطفای حریق در یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های منطقه شمال استان از جمله اقدامات محیط زیست در برنامه احیای تالاب هامون بوده است.

وی اضافه کرد: احیای بسیاری از مشاغل و حرفه های بومی منطقه از قبیل صیادی، دامداری، کشاورزی و ... گوشه ای از نتایج برنامه احیای تالاب هامون است که به وضوح تأثیرات چشمگیر آن در منطقه دیده می شود.

پورمردان افزود: ساعت ها جلسه کارشناسی و پیگیری های مستمر در کمیته های تخصصی محیط زیست استان و کشور برای بازگشایی دایک های مرزی به منظور ورود آب به محدوده تالاب هامون و جلب همکاری سازمان ها و نهادهای مشترک در این حوزه یکی از موثرترین این اقدامات بوده است.

وی گفت: پیگیری های مجدانه این اداره کل از طریق مبادی قانونی و بین المللی و نمایندگان مجلس در برنامه احیای تالاب هامون موجب شد تا اعتباری بسیار مناسبی در خصوص ایجاد مشاغل جایگزین در منطقه شمال استان جذب شود تا فشار برداشت و استفاده از تالاب و بهره برداری ذینفعان به منظور احیای تالاب به حداقل ممکن برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در همین راستا استاندار سیستان و بلوچستان که از نزدیک در فرآیند احیای تالاب هامون همراه و یاور محیط زیست بوده و در بسیاری از اقدامات و جلب مشارکت های نهادی های کشوری و بین المللی نقش آفرینی کرده است، به خاطر کنترل بحران خشکسالی و مهار آن طبق برنامه های پیش بینی شده، از محیط زیست قدردانی کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از تأثیرات برنامه احیای تالاب هامون کاهش گرد و غبار در منطقه و کاهش روزهای بحرانی و پرخطر بوده است که نتیجه مستقیم برنامه احیای تالاب هامون است.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427809
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *