شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳
۰
​نماینده مردم چابهار در مجلس مطرح کرد؛

تحقق چشم‌انداز رهبری برای سواحل مکران نیازمند ساختار قوی/ کلنگ‌زنی‌های بی‌حاصل میراث دولت‌ها برای سیستان و بلوچستان

معین الدین سعیدی گفت: ساختار نحیف اداری سیستان و بلوچستان یارای آن چشم انداز بلندی نیست که مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی برای سواحل مکران تبیین کرده است.
تحقق چشم‌انداز رهبری برای سواحل مکران نیازمند ساختار قوی/ کلنگ‌زنی‌های بی‌حاصل میراث دولت‌ها برای سیستان و بلوچستان
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، معاون اول رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان آمد و رفت، اما سفر بدون دستاوردش با انتقادهای زیادی از سوی مردم، خبرنگاران و به ویژه نمایندگان همراه شد.
 
در این سفر سوال هایی از سوی اصحاب رسانه در خصوص حق آبه ایران از هیرمند، از جهانگیری پرسیده و پاسخی دریافت نشد، موضوعی حیاتی که سال هاست صدای مردم منطقه را درآورده و اقدامی از سوی مسئولان امر صورت نگرفته است.
 
از این که بگذریم این سفر با انتقادهایی از  سوی نماینده های مردم در مجلس همراه شد، نمایندگانی که تعدادی از آن ها به گفته خودشان صلاح ندیدند در نشست های بدون دستاورد شرکت کنند و البته انتقادهایشان را به گوش رساندیم، آن هایی هم که در جلسات حاضر شدند، گلایه هایی را با چاشنی کنایه مطرح کردند.
 
مشکلات گنج پنهان در مهم ترین شاخص های توسعه انسانی
 
در همین راستا، معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس بیان کرد: سواحل مکران سرزمین فرصت های بی بدیل اما دارای عقب ماندگی های تاریخی، سرزمینی که مزین است به کلید واژه گنج پنهان توسط مقام معظم رهبری، از یک سو نعمات الهی و خدمات بی بدیل نظام مقدس جمهوری اسلامی در گوشه گوشه آن و از دیگر سو مشکلاتی در مهم ترین شاخص های توسعه انسانی اعم از آب، بهداشت، درمان، راه، ورزش و حاشیه نشینی را شاهد هستیم.
 
وی خطاب به جهانگیری ادامه داد: نقدهای جدی به عملکرد دولت شما وارد شده اما مگر می توان منکر شد که به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و با تلاش های خستگی ناپذیر مسئولان اجرایی به ویژه استاندار، این استان تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است.
 
سعیدی اذعان کرد: می توان ده ها اشکال فنی به مبانی اقتصادی دلار چهار هزار و  دویست تومانی وارد کرد، اما مگر می شود فراموش کرد که در سخت ترین هنگامه جنگ اقتصادی از سوی دشمن هستیم و در این شرایط اقتصاد کشور را مدیریت می کنیم.
 
وی افزود: ساعت ها می توان در سوگ تشنگی مردم این سرزمین گریست، اما یادمان باشد که به برکت انقلاب اسلامی، ۱۰ روز وزیر جوان ارتباطات در این استان حضور داشت و در چهل روز وزیر راه سه بار به چابهار آمد و مرز ریمدان افتتاح شد که فرصت بی بدیل تاریخی است یا حکم ابطال صید طرال توسط وزیر جهاد کشاورزی را نمی‌توان فراموش کرد.
 
 
توسعه سواحل مکران در گرو توسعه انسان مکرانی
 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان این که می توان ساعت ها از رنج بی پایان مردم حاشیه نشین مرثیه سرایی کرد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند، توسعه سواحل مکران در گرو توسعه انسان مکرانی است.
 
وی اذعان کرد: کلنگ هایی که بر زمین زده می شود و به نتیجه نمی رسد، همچون تیر زهر آگین هستند که پیکره اعتماد مردم به دولت را نشانه می گیرند، 2 سال قبل کلنگ بیمارستان 540 تختخوابی به زمین زده شد، اما در این مدت هیچ اتفاقی رخ نداد.
 
کلنگ بزنید شاید برای دولت چاه نفت شد
 
سعیدی اضافه کرد: در دولت سازندگی کلنگ احداث بیمارستان پلان به زمین زده، در دولت اصلاحات و مهر ورز، مجدد کلنگ زنی تکرار شد و در دولت تدبیر و امید هم به همین گونه، عنایت کنید شما هم کلنگ بزنید که اگر برای مردم این منطقه بیمارستان نشد، شاید برای دولت چاه نفت حاصل شود.
 
وی گفت: علی رغم نگاه ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی به موضوع آب منطقه و تخصیص اعتبارات خوب توسط سازمان مدیریت برنامه و بودجه و پیگیری های استاندار، اما بخش عظیمی از مردم به صورت سقایی و با سهیمه بسیار ناچیز آب رسانی می شوند.
 
سعیدی با اشاره به مشکلات راه ها اذعان کرد: بخشی به نام تلنگ داریم که برای رسیدن به مرکز شهرستان مردم آن باید 400 کیلومتر را طی کنند، محور قصرقند به نیکشهر و چابهار به نیکشهر هم کلنگ خورده است که امیدواریم به نتیجه برسد.
 
وی افزود: سالانه حدود 300 میلیارد تومان حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می شود، اما سهم مردم از سواحل مکران یک درمانگاه محقر تامین اجتماعی است که انتظار تدبیر در این زمینه است.
 
 
توسعه یعنی خوب کردن حال مردم
 
نماینده مردم چابهار اظهار کرد: این اقدامات شاید نیازمند منابع مالی باشد ما شرایط کشور را می دانیم، عصای حضرت موسی (ع) در دست شما نیست، اما گاهی می توان بدون هیچ هزینه ای حال مردم این سرزمین را خوب کرد، توسعه یعنی خوب کردن حال مردم.
 
وی ادامه داد: از زمان مادها تا کنون تعداد دانش آموختگان رشته پزشکی از انگشتان یک دست هم شاید تجاوز نکرده، در وزارت بهداشت و دستور اکید شما در سال آینده سهیمه پزشکی برای این منطقه تبیین شود.
 
به گفته سعیدی، حدود 3 هزار و پانصد قایق و 200 لنج صیادی در این منطقه وجود دارد که اگر مجوز صید داده شود، سهم بخش کشاورزی از اشتغال مولد بالا خواهد رفت، صدور مجوز تردد خودرو در سواحل مکران در فاز اول و در سیستان و بلوچستان در فاز دوم می تواند شیرینی سفر شما به استان باشد.
 
وی اضافه کرد: 95 درصد از اراضی جنوب سیستان و بلوچستان مانند آبادی ها، قنوات و زمین های کشاورزی به دلیل عدم آشنایی مردم با حقوق حقه خود ملی شد، تدبیری برای دستیابی مردم به این حق اندیشیده شود.
 
تحقق چشم انداز بلند رهبری برای سواحل مکران نیازمند ساختار قوی
 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: ساختار نحیف اداری این منطقه یارای آن چشم انداز بلندی نیست که مقام معظم رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی برای سواحل مکران تبیین کرده است، آن مسئولیت ملی و فراملی نیازمند ساختار قوی تری است، امید می رود با استقرار ادارات کلی نظیر آموزش و پرورش، امور آب و جهاد کشاورزی موافقت شود.
 
وی خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان و سواحل مکران فرزندان نحیفی هستند که با نگاه ویژه و با توجه به ظرفیت بی بدیل اگر اندک توجه ای شود، به فرزند برومند تبدیل می شوند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 427594
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *