سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱
۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خبر داد؛

سواحل ماسه ای مکران؛ مهمترین سایت تخمگذاری لاک پشت های دریایی

وحیدپورمردان گفت: فصل تخم گذاری لاک پشت های دریایی در سواحل دریای جنوب سیستان و بلوچستان شروع شد.
سواحل ماسه ای مکران؛ مهمترین سایت تخمگذاری لاک پشت های دریایی
به گزارش پهره وحیدپورمردان،‌ مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: پس از پایش شبانه روزی و حفاظت از مناطق و سواحل، فصل تخم گذاری لاک پشت های دریایی که از اوایل تابستان امسال در سواحل سیستان و بلوچستان آغاز شده است، هنوز ادامه دارد.

وی افزود: تیم های محیط بان و کارشناس مستقر در مناطق و سواحل تخم گذاری لاک پشت های دریایی در حین انجام پایش سواحل شاهد تولد نوزادان لاک پشت های دریایی در ساحل روستای لیپار بودند.

این مقام مسئول ادامه داد: پس از بررسی نوزادان توسط کارشناس محیط زیست دریایی، نوزاد های تازه متولد شده لاک پشت دریایی سبز که تخم های آنها در ایستگاه هچرینگ سایت لیپار تحت مراقبت و حفاظت ویژه بودند با همکاری نمایندگان سازمان منطقه آزاد چابهار و همیاران محلی روستای لیپار به دریا رها سازی شدند.

پورمردان اضافه کرد: این اداره کل همه ساله برنامه پایش و حفاظت از لانه های تخم گذاری لاک پشت های دریایی را با همکاری جوامع محلی در سواحل این استان به طور مستمر انجام می دهد. تخمگذاری لاک پشت های دریایی گونه سبز بسته به شرایط اقلیمی در اوایل تابستان در سواحل مکران آغاز و این فرایند لانه گزینی و تخمگذاری لاک پشت های ماده تا اواخر پاییز ادامه دارد و تولید مثل لاک پشت های سبز در سواحل چابهار و کنارک تا اواخر سال نیز انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: سواحل ماسه ای لیپار، کچو، کوپانسر، تنگ، پزم، گواتر و پوشات از مهمترین سایت های تخمگذاری لاک پشت های دریایی سبز در سواحل استان است.

وی خاطرنشان کرد: از چند سال گذشته تاکنون برنامه ریزی های قابل توجهی توسط معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست جهت پایش و حفاظت از مناطق تخمگذاری لاک پشت های دریایی سواحل مکران صورت گرفته و به تازگی با حمایت های سازمان منطقه آزاد چابهار دبیرخانه ملی لاک پشت های دریایی کشور در چابهار راه اندازی شده است.

به گفته پورمردان، لاک‌پشت سبز نوعی لاک پشت دریایی است که در آب‌های گرمسیری از خلیج فارس تا اقیانوس‌های آرام و اطلس زندگی می‌کند که به شدت در معرض خطر انقراض قرار گرفته است، این لاک پشت با خوردن گونه‌های دریایی از جمله عروس دریایی جمعیت رو به افزایش آنها را کنترل می‌کند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427432
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *