دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۰:۱۲
۰
کارشناس مسائل سیاسی:

16 آذر نماد نفرت از استبداد است/فخری زاده ها؛ محصول دانشگاه تراز انقلابی و الگوی اقتدار ایران

احمدرضا طاهری با بیان این 16 آذر نماد نفرت از استبداد است گفت: فخری زاده ها محصول دانشگاه تراز انقلابی و الگوی اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند.
16 آذر نماد نفرت از استبداد است/فخری زاده ها؛ محصول دانشگاه تراز انقلابی و الگوی اقتدار ایران
به گزارش پهره احمدرضا طاهری، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با عصرهامون با گرامیداشت روز دانشجو گفت: واقعه 16 آذر ریشه در 2 مسئله دارد، یک، اعتراض تعدادی از دانشجویان ایرانی به برقراری روابط با بریتانیا و آمریکا که هر 2 در کودتای 28 مرداد در امور داخلی ایران دخالت کرده بودند و نماد استکبار به شمار می رفتند و دوم واکنش رژیم به همین اعتراض ها که موجب کشته شدن سه دانشجو شد.
 
وی تصریح کرد: شرح ماجرا به این شکل بود که روابط ایران و بریتانیا که در زمان مصدق قطع شده بود، دوباره از سر گرفته می شد، همزمان، ریچارد نیکسون، معاون رئیس جمهور آمریکا قصد داشت سفری به ایران داشته باشد، این اخبار اعتراض دانشجویانی را به همراه داشت که از روش حکومت داری شاه ناراضی بودند که در نهایت تبدیل به ناآرامی شد.
 
به گفته طاهری، این ناآرامی وجه خوبی برای رژیم نداشت، به همین دلیل، به دانشجویان حمله کردند و سرکوب منجر به تیراندازی شد که سه نفر از دانشجویان شهید شدند، این اتفاق برای شاه بازتاب بسیار بدی پیدا کرد.

پس‌لرزه‌های 16 آذر بر حیات پهلوی دوم
 
وی با اشاره به پس‌لرزه‌های 16 آذر بر حیات پهلوی دوم اذعان کرد: رژیم پهلوی به هیچ عنوان نمی‌توانست چنین کشتار بی‌رحمانه ای را آن هم داخل دانشگاه که یک محیط علمی و آموزشی محسوب می شد، توجیه کند، این اتفاق توسط رسانه های خارجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بسیاری در داخل و خارج این کشتار را محکوم کردند، مراسم چهلم این شهدا هم با شکوه برگزار شد و از آن تاریخ به بعد این مراسم به عنوان یکی از نشانه های دیکتاتوری رژیم پهلوی مطرح است.
 
این کارشناس با بیان این که 16 آذر به شکل های مختلف توصیف شده است، عنوان کرد: آن را می توان به معنی سرکوب فعالیت‌های دانشجویی در نظر گرفت، یا مخالفت با آزادی بیان عنوان، یا بیانگر نفرت از استبداد تعریف کرد.
 
وی افزود: 16 آذر روز دانشجو نامگذاری شد و از آن پس اعتراض های دانشجویی کم و بیش به شکل‌های متفاوت در مقاطع زمانی مختلف ادامه پیدا کرد و نه تنها محدود به دانشجویان نشد بلکه قشرهای مختلف نیز تشویق به شرکت می‌شدند، حوادثی چون کودتای 28 مرداد و 16 آذر باعث شد که دانشجویان و مردم شاه را دست نشانده آمریکا و انگلیس بدانند. بالاخره، نتیجه همه این اتفاقات در نهایت منجر به سرنگونی شاه و پیروزی انقلاب اسلامی شد.
 
دانشجوی تراز انقلاب اسلامی
 
طاهری با اشاره به اندیشه های رهبر انقلاب و حضرت امام (ره) در باره دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و وظایف اصلی جنبش دانشجویی، بیان کرد: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همیشه بر بینش سیاسی دانشجویان تاکید و دانشجویان را به مطالعه سیاسی برای کسب بینش صحیح سیاسی توصیه کرده اند.
 
وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب به علم و روحيه انقلابى حداكثر اهميت را می دهند و معتقدند ایران به وجود جوانان دانشمند و انقلابی نیاز دارد، دانشجویان خود را باید برای مدیریت جامعه آماده کنند. آن ها باید به لحاظ فکری و اخلاقی به حدی بالغ باشند که تحت تاثیر مسائلی که امنیت ملی را به چالش می‌کشاند قرار نگیرند.
 
طاهری افزود: دانشجو باید قدرت تحلیل سیاسی بالایی داشته باشد، چرا که اگر از قدرت تحلیل بالایی در مسائل سیاسی و اجتماعی برخوردار نباشد، فرق بین خوب و بد را متوجه نمی‌شود.، همچنین این قشر باید در راستای منافع کشور گام بردارند.

مذاکره طلبان با حاکمیت یکپارچه باشند
 
وی درباره این که با وجود ریختن خون شهدای ۱۶ آذر و آرمان های آن اما در شرایط امروز عده‌ای به هر قیمتی به دنبال سازش با دولت‌های استکباری و نظام سلطه هستند، اذعان کرد: سیاست مسئله بسیار پیچیده ای است، در سیاست دشمن و دوست دائمی وجود ندارد و متاسفانه سیاست قانون و اصول خاصی ندارد.
 
این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در یک مقطع زمانی آمریکایی ها طالبان و القاعده را به وجود آوردند و آنها را توسعه دادند و در یک مقطع زمانی دیگر به شدت با آنها جنگیدند، الان هم می‌بینیم که به دنبال مذاکره با طالبان هستند.
 
وی اضافه کرد: با وجود آن، نباید از این نکته غافل ماند که طبیعتا آمریکایی ها به دنبال منافع خود هستند و با پشتوانه نظامی و اقتصادی که دارند سعی می‌کنند در روابط بین الملل بیشترین منافع را ازآن خود کنند که می طلبد عده ‌ای که به هر قیمتی به دنبال سازش با دولت‌های استکباری و نظام سلطه هستند، با حاکمیت همسو و یکپارچه باشند و تصمیمی اتخاذ کنند که به نفع ملت و نظام باشد.

بی اعتمادی به آمریکایی ها
 
طاهری گفت: بارها در فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به بی اعتمادی غرب به خصوص آمریکایی ها اشاره شده است، به نظرم در هر مقامی که باشیم توصیه های رهبر انقلاب را باید بیشتر جدی بگیریم.
 
وی با اشاره به این که محصول دانشگاه تراز امثال فخری زاده‌ها و دانشمندانی هستند که هم وجودشان و هم فقدانشان جریان ساز و پیش برنده است، گفت: فخری زاده محصولی از انقلاب است، دانشمندی که برای کسب علم و دانش نه در دانشگاه‌های اروپایی تحصیل کرده بود و نه در دانشگاه‌های آمریکایی که شهرت به "کیفیت علمی" دارند.
 
این کارشناس افزود: علت ایستادگی و مقاومت نظام در مقابل سیاست‌های غرب وجود شخصیت‌هایی چون شهید قاسم سلیمانی و شهید محسن فخری زاده است، هر یک، بیشتر از سهم خود، در تخصص مربوطه برای اقتدار نظام جمهوری اسلامی نقش آفرین و افتخار آمیز بوده اند، فخری زاده الگوی خوبی برای نخبگان به ویژه جامعه علمی کشور محسوب می‌شود، به این طریق که هر استادی باید بتواند در تخصص خود برای کشور مانند استاد فخری زاده نقش آفرین و سازنده باشد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 427420
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *