دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۳۸
۰
خطر انتقال بیماری ها در کمین مردم سیستان و بلوچستان؛

فقدان کشتارگاه دام بهداشتی دردسر ساز شد/نبض کند سلامت گوشت در ایرانشهر

فقدان کشتارگاه بهداشتی در ایرانشهر، سال‌ها است که مردم و قصابان این منطقه را می‌آزارد و کشتار غیرمجاز، تهدید سلامت، هزینه مضاعف و قیمت نامتعارف، پیامدهای سوء این محرومیت چند ساله است.
فقدان کشتارگاه دام بهداشتی دردسر ساز شد/نبض کند سلامت گوشت در ایرانشهر
به گزارش پهره؛ تأمین امنیت غذایی و رعایت بهداشت در کشتارگاه ها به ویژه در شرایط فعلی و وجود کرونا برای حفظ سلامت مردم امری ضروری و مهم است.

شیوع کرونا در ماه های اخیر و نقش کشتار دام غیر مجاز در انتقال این ویروس و نگهداری گوشت در فضای آزاد و حاشیه جاده ها، تجمع مردم برای خرید آن و کشتار دام زنده توسط افرادی که ممکن است خودشان به این بیماری مبتلا باشند، باعث انتقال مکانیکی کووید_۱۹ می شود.



فقدان کشتارگاه بهداشتی دردسر ساز شد


در همین راستا ابوذر کریم نیا، شهروند ایرانشهری در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: کشتارگاه دام باید همان گونه که موازین بهداشتی و شرعی را رعایت می‌کند به وضعیت بهداشت عمومی و زیست محیطی نیز توجه کند، در ایرانشهر وضعیت بهداشت عمومی و محیط زیستی کشتارگاه خوب نیست و شهروندان از این مطلب ناراضی هستند.

وی افزود: کشتار و عرضه مرغ به صورت زنده می تواند باعث تشدید و انتقال بیماری شود با توجه به این که حتی در مراکز مجاز عرضه گوشت در شرایط فعلی توسط سازمان دامپزشکی ممنوع اعلام شده، اما هنوز هم در این منطقه شاهد کشتار، پوست کنی و قطعه بندی و فعالیت مراکز غیرمجاز عرضه مرغ زنده هستیم.

این شهروند ایرانشهری ادامه داد: با توجه به آلودگی های بهداشت محیط آیا راهی برای ساماندهی مراکز غیرمجاز عرضه مرغ زنده توسط ارگان های ذیربط در شهرستان ایرانشهر وجود ندارد، که این مسئله باعث نگرانی شهروندان این منطقه شده است.

وی ادامه داد: بنده به عنوان یک شهروند در شهرستان ایرانشهر از مسئولین می خواهم در زمینه تاسیس کشتارگاه دام مجاز و بهداشتی اقدام کنند، البته اگر سلامت شهروندان برایشان مهم است.



در همین راستا؛ نور احمد درخوش، شهردار ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: کشتارگاه دام استاندارد یکی از نیاز های اساسی در این شهرستان بوده که قبلا ذبح دام در این مکان به صورت کاملا غیر بهداشتی انجام می شده که مورد تایید اداره دامپزشکی و شبکه بهداشت این منطقه نبوده است.

وی افزود: یکی از اهداف مجموعه شهرداری سامان دهی کشتارگاه دام در ایرانشهر بوده که مطابق با استانداردهای بهداشتی ساخته شود.

شهردار ایرانشهر ادامه داد: در بحث ساماندهی کشتارگاه دام در این شهرستان اکثر وسایل و تجهیزات خریداری شده و اکنون عملیات ریل گذاری در حال انجام است.

وی با اشاره به این که دستگاه پوست کنی سفارش داده شده، اضافه کرد: یکی از برنامه های شهرداری ایرانشهر در راستای پیشرفت و سلامت مردم این شهرستان ساماندهی کشتارگاه دام مطابق با استاندارد هایی است که از طرف شبکه بهداشت و دام پزشکی ابلاغ شده است.

این مقام مسئول در ادامه، تصریح کرد: اکثر کارها برای راه اندازی کشتارگاه دام بهداشتی در ایرانشهر انجام شده که ده درصد باقی مانده عملیات ساماندهی تا آخر آذر ماه انجام می شود.



انتهای پیام/
کد مطلب: 427410
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *