سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۴
۰
یک شکستگی و هزار علت؛

وقتی بیماری نامرئی به جان استخوان ها می افتد/ استئوپروز؛ شایع ترین درد سالمندی

پوکی استخوان بیماری نامرئی غیرواگیر است که در میان افراد بالای 50 سال از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به آن مبتلا می شود.
وقتی بیماری نامرئی به جان استخوان ها می افتد/ استئوپروز؛ شایع ترین درد سالمندی
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، 78 ساله است و در یکی از روستاهای سیستان زندگی می کند، 8 فرزند دارد و می گوید همه آن ها شیر مادر خورده اند و حالا او دچار بیماری پوکی استخوان شده است.

از این بیماری آگاهی نداشت، تا زمانی که این مادر کهنسال در حیاط خانه افتاد و استخوان لگن وی دچار شکستگی شدف آزمایشات مربوطه نشان داد وی بیماری پوکی استخوان دارد و درمان ها برای کاهش مشکلات آغاز شد.

بیماری پوکی استخوان یا استئوپروز در میان بانوان شیوع بیشتری دارد، امروزه به دلیل سبک زندگی کم تحرک، شاغل بودن بانوان و پایین بودن مصرف لبنیات این بیماری به صورت خاموش در حال پیش روی است.

به طوری که بسیاری از بانوان پس از آغاز یائسگی ممکن است دچار مشکلاتی شوند که نشانه ای از کاهش تراکم استخوان باشد.

مصرف مواد غذایی و مکمل های دارویی

میری، یکی از بانوان زاهدانی در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد: سه فرزند دارم و با وجود اینکه دهه ششم زندگی ام را سپری می کنم پوکی استخوان ندارم، از جوانی علاقه زیادی به مصرف لبنیات به ویژه شیر داشتم و هر روز مصرف می کردم.

وی اظهار کرد: به دلیل این که سابقه بیماری رماتیسم و مشکلات زانو در خواهرانم وجود داشت برای استخوان هایم اهمیت زیادی قائل بودم و همین امر سبب شد که با توضیه پزشک از مواد غذایی همچون شیر و مکمل های دارویی استفاده کنم که در پیشگیری از پوکی استخوان هم موثر بود.
میانسالی آغاز ضعف در استخوان هاست

رفیقدوست، بانوی دیگر زاهدانی در این زمینه به خبرنگار ما تصریح کرد: در حالیکه هنوز 50 ساله نشدم دچار مشکلات استخوانی هستم، درد زانو امانم را بریده است و پیش از شیوع کرونا برای درمان به شهرهای بزرگ همچون مشهد رفتم.

وی بیان کرد: در 25 سالگی استخوان ساق پایم شکست و با وجودی که پزشک به من درباره پوکی استخوان و لزوم مصرف مواد حاوی کلسیم از جمله لبنیات هشدار داد، اما به دلیل مشغله های کاری زیاد معمولا این کار را انجام نمی دادم.

این بانوی زاهدانی گفت: در حالیکه به تازگی وارد میانسالی شدم با کوهی از درد دست و پنجه نرم می کنم و چندین برابر باید هزینه کنم تا بتوانم اندکی از سلامتی گذشته ام را بازیابم.

آغاز کمپین پوکی استخوان

مجید سرتیپی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این زمینه به خبرنگار ما بیان کرد:20 اکتبر، مصادف با 29 مهرماه روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری و به دلیل اهمیت تشخیص زود هنگام در پیشگیری از عوارض این بیماری، شعار این روز "مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع"  اعلام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پوکی استخوان یکی از شایع ترین بیماری های غیر واگیر است و شکستگی ناشی از آن از هر سه زن بالای 50 سال یک زن را درگیر می کند، کمپین پوکی استخوان از 29 مهر تا 6 آبان ماه سال جاری با هدف آموزش و اطلاع رسانی به عموم مردم و به خصوص زنان یائسه بزرگتر از 50 سال،  زنان در دوران باروری، مردان بزرگتر از 50 سال، بیماران استئوپروتیک آغاز می شود.  

این مقام مسئول بیان کرد: ابتلا به پوکی استخوان یا استفاده از درمان های پوکی استخوان، خطر ابتلا به ویروس کرونا یا عوارض جدی آن را افزایش نمی دهد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار کرد: با این حال، اکنون اهمیت پیشگیری از شکستگی در افراد مبتلا به پوکی استخوان از هر زمان دیگری بیشتر است.

سرتیپی بیان کرد: با توجه به فشار بالای کاری وارده به سیستم های بهداشت و درمان، طبق توصیه های کلی از مردم تقاضا می شود به جز موارد ضروری از مراجعه به بیمارستان و مطب پزشک خودداری کنند.


بیماری نامرئی استخوان

این مقام مسئول گفت: پوکی استخوان نامریی است، یعنی تا زمانی که یک استخوان نشکند، علائمی از خود بروز نمی دهد، در فرد مبتلا به این بیماری، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می تواند سبب شکستگی استخوان شود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیشترین شکستگی مربوط به پوکی استخوان در ناحیه های لگن، ستون مهره ها، مچ یا قسمت بالای بازو رخ می دهد.

سرتیپی افزود: البته گاهی شکستگی یک استخوان می تواند در ادامه به شکستن دیگر استخوان ها نیز منجر شود، بنابراین لازم است در اسرع وقت نسبت به تشخیص و درمان این بیماری اقدام لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: در دنیا در افراد بالای 50 سال، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلاست.

شروع یائسگی، آغاز ضعف در استخوان ها

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: افراد بالای 60 سال بیشتر از بقیه در معرض پوکی استخوان قرار دارند، البته این بدان معنی نیست که افراد با سن پایینتر در خطر ابتلا به این بیماری نیستند.

سرتیپی اظهار کرد: شروع یائسگی در خانم ها، آغازگر ضعف در استخوان هاست، به همین دلیل بانوان باید از جوانی به فکر حفظ تراکم و سلامت استخوان های خود باشند، از آنجا که پوکی استخوان علائم آشکاری ندارد، لازم است در ارتباط با سلامت استخوان ها با پزشکتان مشورت کنید.

این مقام مسئول اضافه کرد: اصلی ترین عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان یا شکستگی های ناشی از آن را می توان بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی، دیابت، سرطان پستان یا پروستات و یا بیماری های گوارشی از عوامل ایجاد پوکی استخوان نام برد.

وی گفت: همچنین استفاده طولانی مدت از داروهای گلوکوکورتیکوئید )مانند هیدروکورتیزون( خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد، سبک زندگی کم تحرک و بدون فعالیت بدنی، کم وزن بودن (شاخص توده بدنی زیر 19)، سیگار کشیدن و یا نوشیدن الکل، یائسگی زودرس، سابقه شکستگی لگن یا ابتلا به پوکی استخوان در والدین، مصرف کم کلسیم و دوری زیاد از آفتاب از دیگر دلایل ابتلا به این بیماری است.
 
تشخیص پوکی استخوان

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: سنجش سلامت استخوان که به طور معمول شامل میزان خطر شکستگی استخوان است، تعیین می کند شما تا چه حد در معرض خط ابتلا به پوکی استخوان قرار دارید.

سرتیپی بیان کرد: بنابر نتایج این سنجش و بر اساس سن و شرایط شما، پزشک تعیین خواهد کرد که آیا نیاز به سنجش تراکم استخوان(BMD) نیز دارید یا خیر.

وی افزود: متداول ترین روش برای تعیین میزان BMD ، اسكن تراكم استخوان یا سنجش ميزان جذب اشعه ایکس(DXA)  است.

این مقام مسئول ادامه داد: در این اسکن سریع و کم تهاجمی، میزان تراکم استخوان در ناحیه لگن و ستون فقرات مورد ارزیابی قرار می گیرد، نتیجه این سنجش نشان می دهد که فرد تا چه حد مبتلا و یا در معرض ابتلا به پوکی استخوان است.

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 427113