چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۵۶
۰

لزوم آموزش به سهامداران حقیقی/ روزهای سبز بورس در انتظار سهامداران

رشد شاخص بورس طی ماه‌های گذشته بسیاری را به این اشتباه انداخته است که می‌توان یک شبه سودهای کلان دست پیدا کرد، اما روند منفی بازار طی دو ماه گذشته نشان می‌دهد تنها ورود آگاهانه و نگاه بلند مدت می‌تواند افراد را در به دست آوردن سود از بازار سرمایه کمک کند.
لزوم آموزش به سهامداران حقیقی/ روزهای سبز بورس در انتظار سهامداران
به گزارش پهره به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بعد از دو ماه سخت و نفس گیر در بورس کشور که بسیاری از سهامداران را با مشکلات جدی مواجه کرد و تقریبا همه بازار در این مدت با اصلاح یا ریزش 50 تا 70 درصدی روبرو شد، نکات فراوانی برای تازه واردان به بورس داشته است که می‌تواند آینده این بازار را برای همه افراد حاضر در آن امیدبخش کند.
طبق آخرین آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تا کنون 20 میلیون و 500 هزار کد بورسی صادر شده است.
‌از ابتدای تشکیل بورس در ایران در سال 1346 تا اول سال 99 کمتر از 12 میلیون کد بورسی صادر شده بود، اما در 6 ماه نخست امسال 8 میلیون و 835 هزار کد معاملاتی بورسی جدید از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه (سمات) صادر شده است.
حضور 25 درصدی جمعیت کشور در بورس می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد که نفع و ضرر آن ابتدا به خود سهامداران و سپس بازارهای مالی و در نهایت به کشور باز می‌گردد.
طی هفته‌های گذشته که بسیاری از سهامداران حقیقی، شرکت‌های حقوقی در بورس را عامل ریزش شاخص کل از دومیلیون و 170 هزار واحد به یک میلیون و چهار صد وپنجاه هزار واحد می‌دانستند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، میزان قدرت افراد حقیقی است که وارد بورس شده‌اند.
ورود پول هوشمند به بازار سرمابه به تبع افزایش کدهای سهامداری طی 6 ماه گذشته می‌توانست یک فرصت مناسب برای بازارهای مالی کشور و به تبع آن دولت باشد تا بتواند بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی در کشور را از این راه حل کرده و چالش‌های پیش روی بخش خدمات را نیز برطرف نماید.
اما تصمیمات اشتباه دولت از مرداد ماه سبب شد، روند اعتماد مردم به بازار سرمایه که طی سال‌های گذشته با مشقت‌های فراوان ایجاد شده بود تا حد زیادی از بین برود.
کارشناسان اقتصادی نیز با تائید این مساله به بازگشت اعتماد به بازار سرمایه تاکید داشته‌اند.
سپهر عبدالله پور، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، دولت طی ماه گذشته می بایست بر روی بازگشت اعتماد مردم به بورس تلاش می‌کرد و این مساله می‌تواند آینده بورس را تامین کند.
بازگشت بازار؛ حمایت حقوقی‌ها یا دوری از هیجان حقیقی‌ها؟
بسیاری از کارشناسان اقتصادی زمانی که ورود هیجانی مردم به بورس را مشاهده می‌کردند، لزوم آموزش برای سهامداران جدید را مطرح می‌کردند. این مساله هیچ گاه مورد توجه مسئولین سازمان بورس قرار نگرفت. اتفاقاتی که طی 2 ماه گذشته در بورس ایران رخ داده است، نشان می‌دهد یکی از دلایل ریزش بازار حضور افراد حقیقی در صف‌های فروش بوده است.
بسیاری از افرادی که به تازگی وارد بورس شده‌اند، بدون آموزش و بر اساس سیگنال دهی برخی کانال‌ها در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش نموده‌اند که این کانال‌ها در بیشتر مواقع در زمان ریزش تنها تقصیر اتفاقات بازار را به گردن دیگران انداخته و بی سوادی خود را پنهان می‌کنند.
یکی از راه‌هایی که می‌تواند هیجان ایجاد شده در بورس را کاهش دهد، اقدام عقلایی مبتنی بر آموزش سهامداران حقیقی توسط بورس تهران است. سهامداران حقیقی در حال حاضر می‌توانند با خرید سهم‌های ارزنده و نگاه بلند مدت به بازار سرمایه تا حدودی از ضررهای متحمل شده در دو ماه گذشته را کاهش داده و در بورس به سود برسند.
خروج سهامداران حقیقی از صف‌های فروش طی هفته گذشته و هفته جاری نشان داد، تنها این سهامداران هستند که می‌توانند روندهای بازار سرمایه را تغییر دهند و دیگر نباید منتظر حمایت دولت و شرکت‌های حقوقی از بازار بمانند. شرکت‌های حقوقی نیز مانند سایر سهامداران به دنبال کسب سود از بورس هستند و نباید از آنها انتظار داشت از کسب سود دست بکشند.
استفاده از روشهای غیرمستقیم سهامداری برای جلوگیری از ضرر
در چند ماه گذشته کارشناسان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه مرتب به مردم توصیه می‌کردند از روش غیرمستقیم سهامداری یعنی خرید سهام صندوق‌ها و شرکت‌های هلدینگ استفاده کنند و از رفتار هیجانی و تبعیت از شایعات و فضای مجازی پرهیز کنند.
در حال حاضر 210 صندوق بورسی مجوزدار در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند که می‌توانند ریسک سهامداران را به حداقل برسانند. از این رو بسیاری از کارشناسان قدیمی و زبده بازار سرمایه به تازه‌واردان به این بازار توصیه می‌کنند، در ابتدای کار به جای ورود به خرید و فروش مستقیم سهام و پیروی از فروشندگان سیگنال و امثال آنها وارد صندوق‌های بورسی شوند تا با ریسک حداقلی از مزایای بازار بهره ببرند.
انتهای پیام/ب
کد مطلب: 426955
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *