دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۰۰
۰
آتشی که به جان قلیان ها افتاد؛

جمع آوری قلیان و نظارت بر مراکز عمومی در پیچ و خم مقابله با کرونا

قلیان آن قدر محبوبیت و مقبولیت میان برخی از اقشار مردم دارد که حتی ترس ابتلا به شیوع کرونا نیز نتوانسته، جلوی عرضه آن را بگیرد، اما در این میان عزم دستگاه‌های قضایی و نظارتی چون مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر برای بستن همیشگی پرونده عرضه آن جدی است.
جمع آوری قلیان و نظارت بر مراکز عمومی در پیچ و خم مقابله با کرونا
به گزارش  پهره؛ مصرف قلیان و دود ناشی از آن یکی از راه‌های انتقال کرونا از فردی به فرد دیگر است. در حقیقت احتمال انتقال ویروس از راه دود قلیان هم وجود دارد و دود ناشی از بازدم بیمار ناقل کووید_۱۹، به راحتی می‌تواند کسانی را که در معرض آن قرار دارند به این بیماری مبتلا کند.
قلیان می‌تواند عوارض به مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد و به طور معمول مصرف کنندگان قلیان به اماکن سربسته مانند قهوه خانه‌ها، قلیان سراها و باغ رستوران های سُنتی می‌روند و در این فضاها که نظارت جدی هم بر آن‌ها وجود ندارد، ویروس‌ها از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده به راحتی منتقل می‌شوند و دستگاه تنفسی آثار زیان باری را متحمل می شود.



اجرایی شدن طرح ویژه جمع آوری قلیان سراهای متخلف

در این راستا مهدی صدرایی نسب، رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: تعداد ۱۰۵ عدد قلیان طی گشت های شبانه کارشناسان واحد سلامت محیط و کار جمع آوری شده که با مراکز و اماکن عرضه کننده قلیان های جمع آوری شده که با آنان برخورد قانونی صورت گرفت و با هماهنگی دادستان این منطقه آن ها را معدوم کردند.

وی افزود: طرح برخورد با مراکز و اماکن عمومی ارائه دهنده قلیان مانند گذشته به قوت خود باقی است و برخورد با متخلفان در چارچوب قانون انجام خواهد شد.



اماکن عرضه و استعمال مواد دخانی پلمپ می شوند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایرانشهر ادامه داد: پلمپ اماکن عرضه و استعمال مواد دخانی غیر بهداشتی به خصوص قلیان سراها و قهوه خانه‌های سنتی سطح شهر که مبادرت به عرضه قلیان می کنند در دستور کار قرار گرفته است.

 وی در ادامه، اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح حفظ جان و سلامت مردم است و عرضه کنندگان قلیان در صورتی که نسبت به این امر توجه نداشته باشند مورد پیگیرد قانونی قرار می گیرند.

انتهای پیام/
کد مطلب: 426911
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *