سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ ۱۰:۲۹
۰
نمونه‌ای از اشاره مقام معظم رهبری در بروز استعدادها در جنگ تحمیلی؛

وقتی شهید سلیمانی از حاج قاسم مدد می گرفت/ میرحسینی به تنهایی یک لشکر بود

برادر شهیدان میرحسینی گفت: به گفته شهید سلیمانی، حاج قاسم میرحسینی یک لشکر بود که سردار دلها بعد از توکل به خدا و توسل به معصومین از این همرزم شهید خود مدد می گرفت.
وقتی شهید سلیمانی از حاج قاسم مدد می گرفت/ میرحسینی به تنهایی یک لشکر بود
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، به فرموده امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، جبهه دانشگاه بود و دوران دفاع مقدس بستری برای رشد و بروز استعدادها، ظرفیت ها و توانمندی های کشورمان محسوب می شد.

بسیاری از نوجوانان و جوانان با توکل بر خدا راهی جبهه های نبرد حق علیه باطل شدند و در آن جا به فرماندهی رسیدند، نابغه هایی که الگوی ایثار، شهادت و از خود گذشتگی بودند و جان خود را در راه دفاع از وطن از دست دادند.

نمونه این استعدادها را در جای جای کشور می توان دید، سیستان و بلوچستان نیز از این ظرفیت ها خالی نیست و چهره های شاخصی را تقدیم انقلاب کرده است.

از جمله می توان به شهید حاج قاسم میرحسینی، جانشین و قائم مقام حاج قاسم سلیمانی در لشکر 41 ثارالله اشاره کرد که از شهدای کم نظیر و کمتر شناخته شده دوران دفاع مقدس است.

رهبر معظم انقلاب در تجلیل از این شهید بزرگوار فرموده اند: "شهید حاج قاسم میرحسینی که از سرداران لشکر ‪ثارالله می باشد، از آن شخصیت های استثنایی و جالب است که من مردم سیستان را اینگونه شناختم

این شهید هم نمونه ای از افرادی بود که در سن کم به مقام فرماندهی رسید و وجودش تاثیرات زیادی را در دفاع مقدس داشت.

وی که در سن کم و از خطه دورافتاده جنوب شرق در غرب کشور به فرماندهی رسید، با توکل بر خدا و اعتماد به توانمندی های خود که جلوه ای از توانمندی های مردم سیستان و بلوچستان است یکی از فرماندهان تاثرگذار دوران دفاع مقدس شد.

در سیستان او و دیگر برادر شهیدش را به نام حاج میرقاسم و حاج میرحسن می شناسند. حاج میرقاسم در دوران دفاع مقدس حدود 17 سالگی وارد جنگ شد و در زمان شهادت هم 23 سال و 6 ماه داشت که طول زندگی این شهید اگرچه کم بود اما عرض زندگی وی سراسر رشادت، شجاعت و از خود گذشتگی بود.

این شهید بزرگوار محو خدا شده بود و همه چیز را در وجود لایزال او می دید، به فرمایش سردار سلیمانی، وی زمان شهادت خود را از قبل اعلام کرد که می توان گفت شهید میرحسینی به خداوند وصل بود و همین سبب بروز توانمندی ها و استعدادهای او شد.

هنگامی که خودخواهی ها و غرور کنار رود و به جای آن رضایت خدا مطالبه شود بروز همه ظرفیت ها را در پی دارد که این فرصت برای شهید حاج قاسم میرحسینی فراهم شد.

این شهید از منطقه دورافتاده توانمندی های خود را بروز داد، اگر فرماندهان دیگر جنگ، از شهرهای بزرگ کشور به این مقام رسیدند به دلیل اینکه بستر رشد داشتند اما بستر رشد فرزندان سیستان و بلوچستان به علت محدودیت ها متفاوت بوده است.

شهید میرحسینی در سال 1365 در خاک مقدس شلمچه و در عملیات کربلای ۵ پس از ساماندهی نیروها در حین عملیات بر اثر اصابت تیر مستقیم دشمن به ناحیه پیشانی سر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهید غلامحسن میرحسینی، برادر بزرگ‌تر شهید حاج میرقاسم است و وی نیز در سال 1366 به شهادت رسید.
 
 
شکوفایی استعدادهای شهید میرقاسم در جنگ

در همین راستا با عباس میرحسینی، برادر این شهید بزرگوار گفت و گویی انجام شده است، وی به خبرنگار ما گفت: شهید در ابتدا وارد سپاه پاسداران شد و  سه ماه از ورود وی به سپاه گذشت که استعداد خود را نشان داد و توانست از زابل به دوره فرماندهی در تهران اعزام شود.

وی ادامه داد: برادرم در نامه هایی که می فرستاد اعلام می کرد پایین ترین سطح آموزش را در میان این افراد دوره دارد، زیرا بسیاری از آن ها یا از جنگ برای گذراندن دوره تکمیلی برگشتند و یا از مسئولان سپاه استان ها هستند که قصد اعزام به جبهه را دارند.

میرحسینی تصریح کرد: پس از گذراندن دوران آموزشی در حالیکه 17 ساله بود با عملیات بیت المقدس راهی جبهه شد و در آن جا خود را نشان داد و در ابتدای ورود به جبهه هم در لشکر علی بن ابیطالب (ع) قم کارآموزی را سپری می کرد.

وی اظهار کرد: پس از مدتی برادرم به عنوان مسئول آموزش تیپ ثارالله شد و با توجه به اشراف بر معنویات، احادیث، روایات و انسی که با قرآن داشت باعث شد که در آموزش نظامی و عقیدتی نیروها نمود پیدا کند.

برادر شهیدان میرحسینی ادامه داد: حاج میرقاسم پس از مدتی به عنوان مسئول طرح عملیات لشکر شناخته شد و در توجیه عملیات و اظهارنظرها موفق بود و در نهایت به عنوان معاون عملیاتی و قائم مقام لشکر ثارالله معرفی شد و انس زیادی با حاج قاسم سلیمانی پیدا کرد و وابستگی زیادی میان این دو قاسم بود.

وی تصریح کرد: بروز شخصیت شهید میرقاسم در جنگ بود، اگرچه خصلت های خوبی در خانواده داشت اما بسیاری از ویژگی ها را در جبهه بروز داد.

برادر شهید اظهار کرد: فرماندهان گردان، تیپ و لشکر می گفتند از موقعی که شهید میرحسینی فرمانده شد ما فهمیدیم جنگ یعنی چه و چه اقداماتی باید انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر فعالیت ها و موفقیت های لشکر ثارالله را بررسی کنیم در دورانی که شهید میرحسینی معاون عملیات و قائم مقام بود بیشترین پیروزی ها دیده می شد و نقش لشکر ثارالله در جنگ بین همه لشکرها کاملا برجسته شده بود.

روایات سردار دلها حاج قاسم از شهید میرقاسم

برادر شهیدان میرحسینی اظهار کرد: شهید محسن خزایی خبرنگار مدافع حرم سیستان و بلوچستان به خودم نقل کرد: حاج قاسم سلیمانی را در دمشق دیدم و با او مصاحبه کردم که وقتی خشونت جنگ زیاد می شود بعد از توکل به خدا و توسل به معصومین از روح کدام همرزم شهیدتان مدد می گیرید؟ که ایشان نام حاج قاسم میرحسینی را بردند.

وی اضافه کرد: حتی سردار دلها حاج قاسم سلیمانی نقل می کرد که من در تمام ماموریت ها جای حاج قاسم میرحسینی را خالی می بینم، به علاوه هنگام شهادت وی اعلام کرد: گمان کردم لشکر ثارالله منحل شد چون حاج قاسم میرحسینی را یک لشکر می دانست.

وی تصریح کرد: میرقاسم به سبب سخنرانی های غرا و کوبنده ای که انجام می داد، به عنوان "حاجی نطقی" در بین بسیجیان و نیروها لقب گرفته بود، به طوریکه حاج قاسم سلیمانی نقل می کرد: وقتی شهید میرحسینی برای لشکر یا گردان سخنرانی می کرد همه نیروها محو گفته های وی می شدند.

میرحسینی گفت: سردار سلیمانی برای تنها شهیدی که کتاب نوشت حاج قاسم میرحسینی بود که با نام "خورشید سیستان" منتشر شد و در آن حالات، معنویات و موفقیت هایی که از شهید دیده بود به قلم در آورد.

وی اظهار کرد: جوانان بزرگی در کنار سردار سلیمانی بودند و شهید شدند، به ویژه مدافعان حرم در فرماندهی قدس، اما ایشان هر زمان نام شهید میرحسینی را می برد اشک می ریخت.

برادر شهیدان میرحسینی گفت: سردار سلیمانی نقل می کرد که هر شب با صدای گریه شهید میرحسینی در هنگام ادای نماز شب و یا صوت دلنشین قرآن ایشان از خواب بیدار می شدم.
 

شهید میرحسن، فرمانده دیگر از تبار سیستان

وی ادامه داد: شهید میرحسن میرحسینی هم برادر دیگرم است که او نیز از فرماندهان دوران دفاع مقدس و چهره های فرهنگی شناخته شده در سیستان بود و کتابخانه وی حداقل هشت هزار جلد کتاب داشت و همه شخصیت های فرهنگی استان او را می شناسند.

این برادر شهید ادامه داد: ظرفیت بالای علمی شهید میرحسن را مردم منظقه می شناسند، وی با رتبه 157 علوم انسانی وارد دانشگاه شد، طلبه، رزمی کار و مداح بود وبه شدت هم جذبه داشت و علاقه زیادی به تحصیل از خود نشان می داد.

وی بیان کرد: میرحسن تنها فرهنگی سیستان و بلوچستان بود که در زمان شهادت در موضع فرمانده گردان بود، فرهنگیان دیگر اگرچه مسئولیت پشت جبهه داشتند ولی در جنگ رزمنده معمولی بودند.

میرحسینی اظهار کرد: حاج میرحسن در سال 67  و پس از شهید میرقاسم به شهادت رسید، وی وصیت نامه شهید حاج میرقاسم میرحسینی را قرائت کرد.

این برادر شهید عنوان کرد: اگر جوانان خود را به منبع فیض الهی وصل کنند می توانند به جایگاهی برسند که استعدادها را به کار ببرد و ظرفیت ها را بروز دهد و دلیل موفقیت شهید میرقاسم هم اتصال به معبود بود.

میرحسینی تصریح کرد: امیدوارم خداوند به همه توفیق دهد تا رضایت اورا طلب کنیم. باید این شهید الگویی برای جوانان سیستان و بلوچستان باشد و همه او را بشناسند و با اتکا به وی از این الگوها و جایگاه ها در زندگی خودبهره ببرند و در عرض زندگی نقش اجتماعی، کلیدی و محوری پر رنگی داشته باشند.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 426868
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *