سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۵۰
۰
در گفت و گو با نماینده تهران در مجلس مطرح شد؛

ماجرای غم انگیز سکونت گاه های غیر رسمی و هوتک ها در جنوب شرق کشور/ کم کاری مشهود دولت و بلاتکلیفی مردم حاشیه نشین سیستان و بلوچستان

احمد نادری گفت: حاشیه های چابهار را دیدیم، بسیار غم انگیز و تلخ بود، متاسفانه دولت در این مناطق بسیار کم کاری کرده و حدود 2 سال است که مردم در بلاتکلیفی هستند.
ماجرای غم انگیز سکونت گاه های غیر رسمی و هوتک ها در جنوب شرق کشور/ کم کاری مشهود دولت و بلاتکلیفی مردم حاشیه نشین سیستان و بلوچستان
به گزارش پهره احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با عصرهامون در خصوص سفر به سیستان و بلوچستان و مصوبات آن بیان کرد: این سفر در راستای برنامه هایی انجام شد که از ابتدای مجلس یازدهم به منظور نظارت میدانی و پیگیری پیشرفت مناطق مختلف از جمله نقاط محروم تعریف کردیم.
 
وی با بیان این که سیستان و بلوچستان دومین استانی است که به آن ورود کردیم، افزود: در گذشته به خوزستان سفر و موضوع غیزانیه و هفت تپه را بررسی کرده بودیم که پروژه آب غیزانیه با پیگیری نمایندگان در حال نهایی شدن است.
 
نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: یک ماه قبل به شمال سیستان و بلوچستان سفر کردیم و بازدیدهایی از نقاط مختلف آن انجام شد، در این سفر مسئولان دولتی را در کنارمان داشتیم که مصوباتی برای توسعه و پیشرفت منطقه سیستان به همراه داشت.
 
وی افزود: مصوبات سفر به شمال این استان در زمینه راه و زیرساختی بود، چراکه معاون وزیر راه و شهرسازی نیز همراهمان حضور داشت و طی جلسه ای اعتبارات خوبی برای پروژه زابل – زاهدان مصوب و مقرر شد موضوع حاشیه نشینی زابل نیز به صورت جدی دنبال شود که نمایندگان زابل پیگیر این موضوع هستند و ما هم کمکشان می کنیم.
 
قرار و مدار نمایندگان گام دوم انقلاب
 
نادری با بیان این که سفر دوم به سیستان و بلوچستان را به جنوب این استان اختصاص دادیم، گفت: در واقع با نمایندگانی که به جوانان گام دوم انقلاب مشهور هستند قراری در مجلس یازدهم داریم و آن این که نماینده کل کشور هستیم که البته طبق قانون اساسی نیز ما در پیشگاه کل ملت ایران پاسخگو خواهیم بود.
 
وی تصریح کرد: بر این اساس پای کار مشکلات در کل نقاط ایران هستیم که مناطق محروم به طریق اولی برای ما موضوعیت داشت، در این سفر ابتدا به چابهار رفتیم و از آنجا بازدیدها را شروع کردیم، 2 مسئله عمده یعنی موضوع آب و سکونت گاه های غیر رسمی در این شهر وجود داشت که البته در ایرانشهر هم خودنمایی می کرد.
 
این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: در کنار این مسائل، مشکلات دیگری هم در بخش های شیلات، اراضی ملی، راه و زیرساخت های جاده ای وجود داشت که برای هر کدام از این موضوع ها کارگروهی را طراحی کردیم و هر نماینده ای عهده دار حل یک یا دو مورد آن شدند.
 
وی گفت: قرار بر این است که جلساتمان را از این هفته در مجلس برگزار و پیگیری هایی را برای رفع این مشکلات آغاز کنیم، در این راستا مسئولان دولتی مربوطه را به مجلس فرا می خوانیم تا با همفکری و مساعدت برای حل مشکل، هر کجا که نیاز به قانون گذاری است قانون گذاری و جاهایی هم که نیاز به نظارت دارد، این مهم انجام شود.
 
نادری اضافه کرد: بالای سر مشکلات می ایستیم تا بتوانیم آن را به نفع مردم محروم و مظلوم سیستان و بلوچستان حل کنیم.
 
ابراز تاسف از برداشت آب دخترکان از هوتک ها
 
وی اذعان کرد: جای تاسف است که هنوز در سیستان و بلوچستان مسئله آب آشامیدنی را داریم، دخترکانی را در بازدیدها دیدیم که از هوتک ها آب بر می داشتند، از چاله هایی که آب باران در آن جمع می شود و هم احشام و هم انسان از آن استفاده می کنند و به لحاظ بهداشتی بسیار آلوده است و از نظر امنیتی نیز جان کودکان را به خطر می اندازد.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: کم نیست آمار کودکانی که در هوتک ها می افتند و غرق می شوند، به گونه ای که بر اساس اعلام نمایندگان سیستان و بلوچستان از ابتدای محرم امسال تاکنون پنج نفر از این کودکان در این گودال ها غرق شدند که جای تاسف دارد.
 
وی تاکید کرد: هنوز مردم برخی نقاط این استان پهناور با استعدادهای بی نظیر انسانی و طبیعی از نعمت آب آشامیدنی محروم هستند، لذا مصر هستیم که پروژه آبرسانی را در این منطقه هم در بعد بودجه ای و قانون گذاری و هم در بعد عملیاتی دنبال کنیم و به نتیجه برسانیم.
 
حاشیه نشینی چابهار؛ غم انگیز و تلخ
 
نادری گفت: حاشیه های چابهار را هم دیدیم، بسیار غم انگیز و تلخ بود، متاسفانه دولت در این مناطق بسیار کم کاری کرده و حدود 2 سال است که موضوع زمین ها را تعیین تکلیف نمی کند، در بازدیدها دیدیم که سرویس های بهداشتی مردم این مناطق با اتاقک های کپری ساخته شده و حتی چاه ندارد، دلیل آن این است که اجازه کندن حتی یک متر خاک را هم ندارند.
 
وی اضافه کرد: در واقع وقتی این کم کاری را پیگیری کردیم، به وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور رسیدیم، آن ها این مجوزها را نمی دهند و مردم را بلاتکلیف گذاشته اند، حتما پیگیری می کنیم که موضوع زمین ها از بلاتکلیفی خارج و در کنار آن در حاشیه شهر علاوه بر آب، مشکل برق حل شود.
 
توصیه اکید به وزرای راه و کشور
 
نماینده تهران با بیان این که پیگیر هستیم در این مناطق خانه هایی احداث و مجوزهایی برای ساخت داده شود تا مشکلات مردم کاهش یابد، افزود: به وزیر راه و شهرسازی و وزیر کشور توصیه اکید کردم که حتما یک هفته خانواده شان را بفرستند تا در میرآباد چابهار زندگی و وضعیت این مردم را درک کنند و ببیند که بسیار غم انگیز است.
 
وی تاکید کرد: پای حل این مشکلات می ایستیم و به امید خدا و یاری مردم سعی می کنیم که آلام مردم مظلوم این منطقه را کم کنیم.
 
کد مطلب: 426621
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *