يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۲۲
۰
کمیاب ترین حیوان سیستان و بلوچستان نیازمند حمایت های کشوری؛

شرایط پیچیده نگهداری خرس نایاب بلوچی در باغ وحش چاه نیمه/اسارت ۱۰ ساله نادیا فرصت بازگشت به طبیعت را از او گرفته است

خرس سیاه بلوچی که بیشتر از 10 سال است در محل باغ وحش چاه نیمه های شهرستان زهک نگهداری می شود با توجه به شرایط بد نگهداری به مکان بهتری منقل شده است.
شرایط پیچیده نگهداری خرس نایاب بلوچی در باغ وحش چاه نیمه/اسارت ۱۰ ساله نادیا فرصت بازگشت به طبیعت را از او گرفته است
به گزارش پهره؛ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ باغ وحش مجتمع بقیه الله الاعظم (عج) چاه نیمه دانشگاه زابل به عنوان تنها باغ وحش دولتی سیستان و بلوچستان مطرح است که حیوانات با ارزشی همچون گاو اصیل سیستانی، خرس سیاه بلوچی، شیر آفریقایی و سایر پرندگان و حیوانات در آن نگهداری می شود.

به تازگی تصاویری از نادیا خرس سیاه بلوچی باغ وحش این مجتمع در فضای مجازی منتشر شده است که در آن مشخص است که فضای کمی برای این خرس کمیاب و در حال انقراض در نظر گرفته اند.

این خرس در جنوب استان در حالی که یک توله یک ساله بود توسط محیط بانان پیدا و برای نگهداری به باغ وحش چاه نیمه منتقل شد.

خرس سیاه بلوچی بر خلاف دیگر همنوعان خود خواب زمستانی ندارد و با جثه ای کوچک‌تر از خرس قهوه‌ای دارای گوش‌هایی نسبتاً بزرگتر، موهای بلند و سیاه داشته و در وسط سینه لکه سفیدی به شکل ۷ دارد.

خرس سیاه در زبان مردم بلوچ سیستان و بلوچستان با نام‌های «مَم» و «هرس» شناخته شده و مناطق کوهستانی و سخت‌گذر داروکان، شگیم، نگار، شوشیم، آبند ساربوک، ملوران و ارتفاعات شهرستان نیکشهر از زیستگاه اصلی این گونه منحصر به فرد است.

نادیا اکنون به ۱۰ سالگی رسیده و به گفته مسئولان باغ وحش چاه نیمه در این سال ها به خوبی از آن مراقبت می شده است، اما فیلم های منتشر شده در فضای مجازی این موضوع را تایید نمی کند.





انتقال خرس سیاه به مکان ۱۵۰ متری

محمود قزاقی رئیس پژوهشکده دام های خاص دانشگاه زابل در این خصوص به خبرنگار ما گفت: دو ماه قبل از اینکه تصاویر این خرس رسانه ای شود، ما برای احداث جایگاه ویژه خرس سیاه بلوچی اقدام کرده بودیم که تنها حصار کشی آن مانده بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این خرس به مکانی با مساحت ۱۵۰ متر منتقل شده است گفت: برنامه تکمیلی ما بر آن است که جایگاه بزرگتری با مساحت ۳۰۰ متر مربع با حوزچه های آب به همراه درخت نخل که شبیه به زیستگاه خود خرس است احداث کنیم.

وی گفت: بقیه حیوانات موجود در باغ وحش چاه نیمه نیز به مکان های بهتری منتقل خواهند شد تا مردم هم نسبت به این حیوانات دید بهتری داشته باشند این مهم تا یک یا دو ماه آینده به انجام خواهد رسید.

رئیس پژوهشکده دام های خاص دانشگاه زابل همچنین تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که در جایگاه های بسیار بزرگ برای خرس سیاه هم ایمنی کاملی وجود ندارد مثلا با مساحت بیشتر از ۳۰۰ متر احتمال مار گزیدگی حیوان وجود دارد که باعث تلف شدن آن می شود.

وی بیان کرد: در گذشته دو نمونه از توله خرس های بلوچی را نیز همزمان به باغ وحش های بندرعباس و شیراز منتقل کرده بودند که متاسفانه این گونه خرس کمیاب در این مکان ها تلف شدند.

وی خاطرنشان کرد: رسالت باغ وحش چاه نیمه برای حیواناتی که در منطقه های مختلف استان شکار یا کشف می شوند درمان، جراحی و درصورت نیاز تیمار کردن است، حیواناتی هم که توانایی بازگشت به محیط را دارند نیز مجدداً در اختیار محیط زیست قرار می گیرند تا به طبیعت بازگردند.

رئیس پژوهشکده دام های خاص دانشگاه زابل ادامه داد : برخی از گونه ها قابلیت بازگشت ندارند و در محل های مخصوصی که برای آنها در نظر گرفته شده نگهداری می شوند، خرس سیاه بلوچی هم چون از تولگی در باغ وحش بزرگ شده است قابلیت بازگشت به طبیعت را ندارد و معمولا پس از مدتی توسط افراد شکار می شود.

قزاقی همچنین بیان کرد: فعلا محیط زیست تصمیم نگرفته است که آن را به طبیعت بازگرداند و هرگاه که این فرصت پیش آید خرس سیاه را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

رئیس پژوهشکده دام های خاص دانشگاه زابل گفت: حیوانات در اسارت معمولا زاد و ولد کمتری دارند اما در باغ وحش چاه نیمه از یک شیر نر و ماده ۱۵ توله شیر گرفته شده است که به سایر باغ وحش های کشور منتقل شده اند.

شایان ذکر است؛ روز گذشته هم وحید پورمردان رئیس کل محیط زیست سیستان و بلوچستان با انتشار کلیپی از خرس سیاه بلوچی در صفحه شخصی خود بیان کرده بود که حال نادیا خوب است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد

انتهای پیام/
کد مطلب: 426589
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *