يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۱۱
۰
مرگ دائمی اشتغال در مرزهای جنوب شرق کشور؛

کشاورزان سیستان قربانی سلایق شخصی دولتی ها/ وقتی مسئولان به خاک کشور بی توجه اند

احداث دیوار امنیتی در مرزهای شمال سیستان و بلوچستان باعث شده است تا هزاران هکتار از مزارع کشورمان در آنسوی دیوار‌ جا بماند.
کشاورزان سیستان قربانی سلایق شخصی دولتی ها/ وقتی مسئولان به خاک کشور بی توجه اند
به گزارش پهره؛ به نقل از پایگاه خبری اوشیدا؛ انسداد مرز در شمال سیستان و بلوچستان به عنوان یک مرگ خاموش برای ساکنان مرزی عنوان می شود، زیرا کسب و کارهای خود را از دست دادند.

در گذشته فروش سوخت به افغانستان به وسیله خود مرزنشینان باعث شده بود تا درآمد پایداری نصیب ساکنان نوار مرزی شمال استان شود.

پس از احداث دیوار مرزی، دولت تصمیم گرفت تا فروش سوخت را مجدداً به صورت قانونی به مردم واگذار کند اما با وجود حرف و حدیث های بسیار این مهم به سرانجام نرسید.

صدور کارت های مرزی و باز پسگیری آن ها از مردم مجدداً دولت را مجاب کرد تا خود فروش سوخت در مرز سیستان را بر عهده بگیرد و سود حاصل از آن را به حساب های بانکی مردم واریز کند.

در سال های اخیر تنها کمتر از چهار مرحله سود حاصل از فروش سوخت در مرز به حساب ساکنان شعاع ۲۰ کیلومتری مرز واریز شده است در حالی که دولت از فروش سوخت مرزنیشینان بیشتر از این مقدار درآمدزایی کرده بود.

با این حال پس از احداث دیوار مرزی در شمال سیستان و بلوچستان بسیاری از مزارع کشاورزی مردم ایران در آنسوی دیوار جا ماند تا مردم برای تردد نیاز به کارت تردد و همچنین اجازه عبور مرزبانان داشته باشند.

بسیاری از کشاورزان سیستانی مجبور هستند تا تراکتورهای خود را با اجازه مرزبانان از دیوار مرزی عبور دهند تا به مزارع کشاورزی خود برسند.

در این بین برخی از کشاورزان نیز سوخت مازاد خود را به افغانستان می رساندند تا از این طریق بتوانند درآمدزایی های گذشته را زنده کنند.

اگرچه فرماندار پیشین هیرمند این موضوع را حق مردم می دانست و تاکید بسیاری به تردد تراکتورها در مرز داشت، اما بیشتر از ۶ ماه است که کشاورزانی که با تراکتور به آنسوی دیوار تردد داشتند اکنون اجازه عبور از آن را ندارد.




استاندار مخالف تردد کشاورزان است

یکی از این کشاورزان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: چند ماه است که به کشاورزان اجازه تردد به آنسوی دیوار را نمی دهند در حالی که بسیاری از مزارع کشاورزی ما در آنسوی دیوار قرار دارد.

وی افزود: محصولات کشاورزی ما در حال نابودی بوده و بسیاری از آنها نیز توسط همسایگان افغان از بین رفته است.

این کشاورز سیستانی بیان کرد: استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه ای با کشاورزان عنوان کرده بود که مخالف تردد کشاورزان از دیوار امنیتی است، خسارت حاصل از عدم تردد کشاورزان و همچنین از دست دادن هزاران هکتار از اراضی ملی تنها بخشی از این تصمیم خودسرانه است.

تردد کشاورزان برای تثبیت اراضی ملی امری ضروریست

محمد سرگزی نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اوشیدا گفت: بحث تردد تراکتور ها به آنسوی دیوار امنیتی یک ضرورت است.

وی افزود: نگاه ما به دیوار، امنیتی است در صورتی که کشور همسایه آن را مرز خود می داند لذا برای تثبیت اراضی ملی باید تردد تراکتورها در این قسمت صورت بپذیرد.

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیگیر آن هستیم تا کسانی که در این رابطه مخالفت می کنند را برای بازگشایی دوباره دیوار امنیتی مجاب کنیم.

وی ادامه داد: در هر صورت مزارع بسیاری از کشاورزان در آنسوی دیوار امنیتی قرار دارد و تردد برای اهالی این منطقه از لزومات برای مردم و کشور است.

شایان ذکر است؛ مهدی سرحدی اول فرماندار شهرستان هیرمند نیز در طی گفت و گویی با خبرنگار ما قول پیگیری در این خصوص را داد.

انتهای پیام/
کد مطلب: 426585
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *