شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ ۰۹:۴۱
۰
یک بهورز زاهدانی مطرح کرد؛

سربازان بی ادعای جبهه سلامت در پیچ و خم مشکلات/ دوره های آموزشی جز سنوات بهورزان محاسبه نمی شود

امان اله شه بخش گفت: یکی از مشکلات بهورزان عدم احتساب دو سال دوره آموزش به‌عنوان سنوات خدمت است که می طلبد مسئولان چاره ای برای حل آن پیدا کنند.
سربازان بی ادعای جبهه سلامت در پیچ و خم مشکلات/ دوره های آموزشی جز سنوات بهورزان محاسبه نمی شود
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، در حالی بهورزان در خانه های بهداشت برای رفع مشکلات حوزه سلامت خدمات رسانی می کنند که تلاش های آنان در خط مقدم جبهه سلامت توانسته بسیاری از مشکلات مردم را در مناطق غیربرخوردار رفع کند.

آنچه در این بین مهم است اینکه علیرغم خدمات شایسته، رسالت خطیر، حساس و سنگینی که این سربازان بی ادعا انجام می دهند اما از کمترین امتیازات مربوط به کارکنان نظام سلامت برخوردار هستند.

نگاهی به خدمات بهورزان نشان می‌دهد که حرفه بهورزی از مصادیق ایثار و از خودگذشتگی است، انسان‌های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم در کنار مردم هستند، تا سلامت آنها به خطر نیفتد.

حتی با شیوع ویروس منحوس کرونا نیز این سربازان گمنام دوشادوش نیروهای نظام سلامت ایستادگی و تلاش کرده اما در رسانه‌ها کمتر به آنها توجه شده است.

12 شهریور فرصتی برای تقدیر از زحمات این قشر شایسته و پرتلاش در تقویم سلامت کشور است.

بهورزان توانمندترین کارمندان نظام بهداشت و سلامت هستند

امان اله شه بخش، یکی از بهورزان خانه بهداشت ابراهیم آباد بخش کورین مرکز خدمات جامع سلامت شهر سرجنگل از توابع زاهدان در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: با هدف ارتقای سطح سلامت مناطق روستایی بهورزان از مناطق بومی جذب می شوند تا بتوانند به مدت 30 سال به مردم ارائه خدمات کنند در همین زمینه حدود 12 سال است که در این عرصه به اهالی بخش کورین خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی ارائه می دهم.

وی با بیان اینکه بهورزان توانمندترین کارمندان نظام بهداشت و سلامت هستند، گفت: مراقبت های قبل از بارداری، زایمان و بعد از زایمان، مراقبت از دانش آموزان و نوجوانان، سلامت مدارس روستا، پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیر واگیر، آموزش سلامت به تمامی گروه های سنی واقشار مختلف مردم، سلامت محیط به خصوص مغازه ها و آرایشگاه ها، مراقبت از جوانان و میانسال و سالمندان و توجه به واکسیناسیون تمامی گروه های سنی همچنین مراقبت از بیماران دیابتی و فشار خون و ارائه خدمات روانشناسی از جمله خدماتی است که این قشر از جامعه به مردم به ویژه در مناطق دور افتاده و صعب العبور ارائه می دهند.

شه بخش بیان کرد: مشکلات بهورزان آنگونه که باید دیده نشده و توجهی به آن نمی شود، علیرغم مکاتباتی که با مسئولان داشتیم حتی دو سال سنوات آموزشی برای ما محاسبه نشد، در بدترین شرایط جوی در گرما و سرمای این استان خدمت می کنیم اما هنوز جز مشاغل سخت به شمار نرفته ایم.

وی تصریح کرد: بهورزان تلاشگران بی ادعایی هستند که تلاش زیادی برای سلامت مردم کرده اما حقوق و مزایایی چندانی ندارند که اگر دولت و مسئولان توجه بیشتری به این قشر داشته باشند انگیزه کار در آنها تقویت می شود هرچند به دنبال مادیات نیستیم اما دلگرمی خود عاملی برای انجام شدن کار بهتر است.

این بهورز زاهدانی ادامه داد: ما همچون پزشکان باید از تمام بیماری ها، داروها و روش های درمان مطلع باشیم که سختی این کار با علاقه و دوره های آموزشی که سپری کرده ایم برایمان آسان است.

وی گفت: علیرغم اینکه انجام برخی از کارها در حیطه وظایف بهورزان نیست اما همیشه خدمات را تمام و کمال به مردم ارائه می دهیم بارها پیش آمده که علاوه بر خدمات بهداشتی به مردم در بحث روانشناسی هم مشاوره داده ایم.

شه بخش افزود: مردم در امر توجه به سلامت شان از گذشته تاکنون خیلی تغییر کرده اند به ‌طور طور مثال زمانی اصلا مردم توجه به دوران مراقب بارداری نداشتند اما امروز قبل از بارداری به خانه‌های بهداشت مراجعه و تا پایان زایمان همه خدمات را دریافت می کنند.

وی در ادامه به بیان برخی از خاطرات تلخ و شیرین در سالهای خدمت خود اشاره کرد و گفت: تلخ ترین خاطره کاری مربوط به شیوع ویروس منحوس کرونا و فوت تعدادی از بهورزان و مدافعان سلامت است که هربار با شنیدن از دست دادن یکی از این افراد داغدار می شویم؛ خوش ترین خاطره در این مدت نیز، اینکه به عنوان بهورز به همشهریان و هموطنان خود ارائه خدمت می کنیم، است که خدا را شکرگذار هستیم.
 
تلاشگران گمنام در خط مقدم مقابله با کرونا
 
 به گفته وی، بهورزی در روستاهای دور افتاده با شرایط آب و هوای نامناسب و همچنین مناطق صعب العبور کار آسانی نیست و مسئولیت بسیار زیادی دارد.

این بهورز زاهدانی ادامه داد: طرح غربالگری دیابت و فشار خون و ... در خانه های بهداشت انجام می شود که مردم از این طرح ها استقبال کرده و از خدمات آن به طور کامل بهره‌مند می شوند اینها همه از خدمات نظام است.

وی بیان کرد: در مراکز خدمات بهداشتی درمانی در هر واحد یک یا چند نفر مشغول به کار هستند اما بهورزان به تنهایی کار 20 کارشناس را انجام می دهند.

شه بخش خاطر نشان کرد: در این ایام که همگان درگیر وداد ویروس منحوس کرونا هستند شاهد نقش موثر و پررنگ بهورزان در شکست زنجیره انتقال کرونا بودیم، از آموزش هایی که برای مردم در مناطق محروم و دور افتاده با ادبیات بومی ارائه کردند تا اعتمادی که مردم به آنها داشتند و باعث شد پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به شیوه صحیحی اجرا شود.
 
بهورزان نماد پاکی و تلاشی از جنس جهاد هستند

مهدی میرادی؛ رئیس شبکه بهداشت و درمان چابهار ضمن تبریک این روز به بهورزان زحمت کش در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: یکی از دستاوردهای بزرگ نظام سلامت در کشور، احداث خانه های بهداشت و ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی درمانی در روستاها است.

وی افزود: بهورزان نمادی از پاکی و انسان های سخت کوشی هستند که در دورترین نقاط کشور خدمات بهداشتی را به مردم ارائه می دهند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان چابهار ادامه داد: این روز یاد آور تلاش و ایثار کسانی هستند که خود را در راه خدمت به سلامت مردم وقف کرده و نقش اساسی در توسعه خدمات سلامت در روستاها دارند.

وی گفت: در همه ماه‌های اخیر و در بسیج ملی مقابله با پدیده همه گیری کرونا، جایگاه و نقش بهورزان و خدمات بی بدیل آنان بار دیگر بر این ادعا صحه گذاشت و این مدافعان سلامت با تمام توان و ایثارگرانه وارد عمل شدند.

میرادی با اشاره به اینکه بهورزان، سربازان خط اول ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به آحاد مردم هستند، افزود: بهورزان به عنوان سربازان خط اول ارائه خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی در روستاها نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه ایفا می کنند و ریشه کنی بسیاری از بیماری ها و تلاش در حفظ سلامت مردم در روستاها مرهون زحمات شبانه روزی آنان است.
 
انتهای پیام/
 
کد مطلب: 426579
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *