پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۱۷
۰
سوگ در سکوت؛

وقتی کرونا فرصت عزاداری دسته جمعی را می گیرد/ ضرورت همدردی با خانواده های داغدار

با تماس تلفنی، برقرار کردن ارتباط، حرف زدن، ارسال پیام و دسته گل می‌توانیم و به اشکال مختلف با خانواده‌های عزادار که عزیز خود را بر اثر کرونا از دست دادند همدردی کرد.
وقتی کرونا فرصت عزاداری دسته جمعی را می گیرد/ ضرورت همدردی با خانواده های داغدار
به گزارش پهره، خانواده‌هایی که برخی از اعضای خانواده خود را بر اثر کرونا از دست می دهند، علاوه بر داغ فقدان آن عزیز، با تجربه‌ای آزاردهنده از سوگ مواجه‌ اند و مجبورند سوگواری آنان را در سکوت برگزار کنند.
دردی که از یک سو ناشی از برگزار نکردن مراسم جمعی عزاداری برای عزیز از دست رفته‌شان می باشد و از طرق دیگر تنهایی این سوگواری هم بسیار سخت است.
ابراهیم انصاری، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار پهره بیان کرد: ایام کووید_۱۹، برای خانواده‌هایی که فوت عزیزشان ناشی از این بیماری بوده بسیار سخت می باشد و آن ها نمی‌توانند مانند گذشته مراسم عزاداری برگزار کنند.
وی افزود: موضوعی که اکنون در کشور ما وجود دارد بحران کرونا است که تمام ارکان زندگی را دچار اختلال کرده است و به لحاظ ذهنی پذیرفته‌ایم و آمادگی یک سری شرایط را داریم اما تا وقتی به آن دچار نشویم متوجه این بحران نخواهیم شد.
این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: از دست دادن یک نفر از اعضا خانواده بر اثر بیماری کرونا یک درد است و فرآیند بعدی متوجه اقوام، دوستان، آشنایان و همکاران این افراد است.
وی اضافه کرد: اگر امروزه بنا به هر دلیلی برای از دست دادن عزیزی نتوانیم مراسم سوگواری برگزار کنیم، باید فشار روانی از خانواده‌های داغدار با همدردی و همراهی کردن رفع شود.
انصاری اضافه کرد: وقتی نتوانیم در غم از دست دادن یکی از اعضا خانواده سوگواری کنیم بحران‌های روحی- روانی و استرس آن ها تشدید می‌شود که اثرات عمیق روحی و روانی روی افراد می‌گذارد.
وی در ادامه تصریح کرد:با تماس تلفنی، برقرار کردن ارتباط، حرف زدن، ارسال پیام و دسته گل می‌توانیم به اشکال مختلف با خانواده‌های عزادار همدردی کنیم. در واقع شاید حضور فیزیکی نداشته؛ اما می‌توانیم حضور عاطفی داشته باشیم.
این کارشناس ارشد روانشناسی عنوان کرد: خانواده‌های متوفی باید به این مسئله توجه داشته باشند که صرفا برگزار کردن مراسم، نمی‌تواند کمکی کند.
وی درباره انگ اجتماعی کرونا از سوی خانواده‌های درگیر با این موضوع تصریح کرد: باید بپذیریم که این بیماری مشکلی است که دامن همه را می‌گیرد و مساله عجیبی نیست. از یک سری عبور می‌کند، درگیر آن می‌شوند و عده ای هم جان خود را از دست می‌دهند.
انتهای پیام/
کد مطلب: 426359
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *