چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ ۲۲:۵۳
۰
​در نشست ارزیابی مصوبات دولت در جنوب شرق کشور مطرح شد؛

به برکت نگاه بلند رهبر معظم انقلاب هیچ دری به روی سیستان و بلوچستان بسته نیست/ تحقق 53 درصد بندهای سند محرومیت زدایی بلوچستان

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با نگاه بلند رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مستمر و مجدانه دولت هیچ دری به سمت سیستان و بلوچستان بسته نیست.
به برکت نگاه بلند رهبر معظم انقلاب هیچ دری به روی سیستان و بلوچستان بسته نیست/ تحقق 53 درصد بندهای سند محرومیت زدایی بلوچستان
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، بابک دین پرست، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در جلسه ارزیابی روند اجرای مصوبات محرومیت‌زدایی منطقه بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان ۲۳ سند توسعه دارد که البته باید گفت در این استان به دنبال سند نوشتن نبودیم بلکه پیگیر این بودیم که اولویت های آن را بدانیم.
 
وی ادامه داد: در سال 97 با دستور سندی با 110 مصوبه برای سیستان نوشته شد که رئیس جمهور دستور اجرای آن را به 18 دستگاه داد، در قالب سند بلوچستان نیز 487 مصوبه داشتیم که به 24 وزارتخانه و دستگاه ابلاغ شد که در نوع خود چنین اقدامی در تاریخ بی سابقه است.
 
به گفته این مقام مسئول، وزارت کشور مسئولیتی از بابت تهیه و تنظیم سند توسعه ندارد، اما در ساختار اداری مسئول پیگیری اجرایی شدن برنامه های عمومی دولت در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی است.

دین پرست با  بیان این که وقتی دولت قول می‌دهد موظف است که آن را اجرایی و به اعتماد عمومی مردم فکر کند، اضافه کرد: در طول ۱۸ ماه گذشته هر زمانی که گزارش سند بلوچستان به رئیس جمهور ارائه شد، بدون استثناء دستور آن را به وزارتخانه ها داد که در مجموع ۱۵۰ گزارش از این ۲۴ وزارتخانه و دستگاه به استان ها ابلاغ شد که در طول تاریخ بی سابقه است، حوزه ریاست جمهوری با تمام وجود دنبال اجرایی شدن این سند بوده و این مسیر زنده و پویا است.
 
وی گفت: بخشی از این سند به اعتبار و قسمتی نیز به مدیریت نیاز دارد، دولت به عنوان حاکمیت مسئول تامین آسایش، آرامش و معیشت مردم است و همه تلاشش را در این راستا به کار  بسته، آن هم در شرایطی که تحت فشار تحریم های ظالمانه آمریکای ملعون هستیم.
 
معاون وزیر کشور اذعان کرد: نزدیک به ۸۷ هزار پروژه در کشور داریم که با آمار سال قبل ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد تا تکمیل شود، بنابراین راه اندازی پروژه جدید راه به جایی نمی برد.
 
وی با اشاره به ظرفیت های منطقه بلوچستان، اضافه کرد: سوال این است که چرا خرمای این منطقه با نام دیگری برود، حل مشکل فاقد شناسنامه ها و مجهول التابعین این استان باید با جدیت پیگیری شود، نباید مجهول التابعین در کشور داشته باشیم، درباره انسان صحبت می کنیم یا ایرانی است یا ایرانی، اگر ایرانی است باید شناسنامه بدهیم و اگر غیر ایرانی طبق قانون و مقررات همه کشورهای دنیا اقدام شود.
 
دین پرست بیان کرد: ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی شامل شیرآباد، کمب و چادران کنارک خیلی مهم است که اقدامات خوبی در دست اجراست، ۲۴۰ روز کاری دیگر از دولت باقی مانده که باید تلاش کنیم اقدام های درستی ارائه شود، امسال فرماندار و رئیس موفق هر دستگاه را معرفی می کنیم، بنابراین همه باید به اجرای مصوبات پایبند باشند چراکه اگر پول نیست برای همه نیست.
 
وی به وجود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی مستعد با ۴۰ حلقه چاه فعال کشاورزی و ظرفیت ایجاد شغل برای افزون‌بر یک هزار نفر در منطقه گوهرکوه تفتان اشاره و از عملکرد متولیان گلایه و تصریح کرد: زمانی که نمی‌توانیم اشتغال در شان مردم ایجاد کنیم باید همه تلاشمان این باشد که شئونات مردم رعایت شود.
 
دین پرست خاطرنشان کرد: در بلوچستان ۴۸۷ پروژه شامل ۲۰۳ طرح عمومی و ۲۸۴ پروژه اختصاصی وجود داشت که میزان تحقق این اسناد ۵۳ درصد است، این که می ‌گویم ۵۳ درصد مصوبات سند بلوچستان اجرا شده است به منزله ارتقای معیشتی و سطح توسعه یافتگی منطقه نیست که انتظار می‌رود سازمان مدیریت و برنامه ریزی این بخش را مدیریت کند، هر جا نیاز به پیگیری وزارت کشور باشد در خدمت هستیم، نمایندگان هم باید کمک کنند که به طور قطع پیشگام و پیشرو هستند.

نگاه ویژه سه قوا برای رفع محرومیت زدایی
 
احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان نیز با بیان این که سران سه قوا به ویژه رهبر معظم انقلاب نگاه ویژه برای رفع محرومیت و توسعه همه جانبه این استان دارند، تصریح کرد: با نگاه بلند رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مستمر و مجدانه دولت هیچ دری به سمت سیستان و بلوچستان بسته نیست و کارگاه‌های توسعه و خدمت رسانی در نقاط مختلف این استان برپاست.
 
به گفته وی، تمام دلسوزان نظام اسلامی به توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان دلبسته‌اند، به گونه ای که ما در «سیل همدلی» تعامل یکپارچه مردم با مسئولان شاهد رشد پرشتاب خدمت رسانی به آسیب دیدگان و خانوارهای نیازمند بلوچستان بودیم.
 
این مقام مسئول اذعان کرد: عملیات ساخت پل های مهم و نیمه تمام استان شامل پل ماشکید، مهرستان و  نهراب امسال به پایان می‌رسد امسال به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های خوببرای کمک به مرزنشینان استان اختصاص سهمیه هزار و پانصد لیتری فروش سوخت در بورس است که باید این امر محقق و ۲۰ درصد از سود آن را به حساب مرزنشینان واریز شود.

13 مصوبه محرومیت زدایی؛ تکلیف سازمان صمت

داود شهرکی، رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان نیز گفت: در بخش محرومیت زدایی منطقه بلوچستان 13 مصوبه مربوط به سازمان صنعت،معدن و تجارت سیستان و بلوچستان است که این مصوبات پیشرفت قابل توجهی دارد و با جدیت دنبال می شود.

وی ادامه داد: بهره برداری از واحد ریسندگی بافت بلوچ یکی از مهمترین مصوبات این طرح است که با سرمایه گزاری بیش از 2000 میلیارد ریال و اشتغال 150 نفر در پویش تولید، تداوم امید در ماه گذشته و با حضور مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با دستور ریاست محترم جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس به بهره برداری رسید.

این مقام مسئول افزود: پیگیری خط بافندگی شرکت گسترش صنایع بلوچ ایرانشهر با اعتباری بالغ بر  2 هزار میلیارد ریال و رفع مشکلات شرکت ایران کولا ایرانشهر و کشتارگاه صنعتی پیشین، اتخاذ تمهیدات برای حضور شرکت های بزرگ دولتی از جمله ایدرو و ایمیدرو جهت سرمایه گزاری در استان، برنامه ریزی به منظور ایجاد ناحیه های صنعتی جدید به ویژه در قصر قند و زرآباد، پیگیری برای فعال سازی معادن منطقه و اقدام جهت تامین سرمایه در گردش کارخانه آرد خاش از جمله تکالیف صمت سیستان و بلوچستان در زمینه محرومیت زدایی منطقه بلوچستان است.

افتتاح 59 پروژه نیمه تمام استان تا پایان سال

مهرداد عرب اول، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان هم گفت: مصوبه هیئت وزیران 8 اسفند 97 در هشت بخش و 32 عنوان ابلاغ و حدود 60 درصد آن اجرایی شد، نکته مهم این بود که بیشتر سراغ منابع متمرکز رفتیم نه منابع استان، چراکه رسالت از اجرای این گونه مصوبات کمک به اعتباراتی است که در استان توزیع می شود.

وی ادامه داد: تکلیف این بود برای پروژه های بالای 80 درصد اعتبار ببینیم و تا پایان 99 جزو پروژه های قابل بهره برداری شناسنامه دار شود، در همین راستا 59 پروژه با 147 میلیارد تومان تا پایان سال در استان به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/
 
کد مطلب: 426114