سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۴۸
۰
با جاری شدن صدای پای آب؛

تاب آوری رودخانه های فصلی در جنوب سیستان وبلوچستان پایین آمد/ راه ارتباطی 25 روستا و محور مواصلاتی مسدود شد

عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان گفت: در اثر بارندگی های اخیر دو محور فرعی و ارتباط 23 روستا در شهرستان قصرقند به دلیل طغیان رودخانه مسدود شده است.
تاب آوری رودخانه های فصلی در جنوب سیستان وبلوچستان پایین آمد/ راه ارتباطی 25 روستا و محور مواصلاتی مسدود شد
به گزارش پهره به نقل از عصرهامون، جاری شدن سیلاب در رودخانه های فصلی سیستان وبلوچستان باعث خوشحالی مردم شده و عده زیادی را به تماشا نشانده است.
 با شروع بارندگی های رگباری در برخی از نقاط استان پهناور سیستان وبلوچستان که از 9 تیرماه جاری آغاز شد تاکنون 26 بار رودخانه کاجو طغیان کرده و آب، همچنان در بستر این رودخانه جاری است.
 
تا کنون گزارشی مبنی بر خسارات جانی در اثر سیلاب و صاعقه نداشته ایم
 
عباسعلی ارجمندی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری استان در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت بارندگی در مناطق جنوبی استان گفت: بارندگی های رگباری در مناطق مرکزی و جنوبی استان از 9 تیرماه آغاز و به صورت متناوب تا کنون ادامه داشته که بیشترین بارش روزانه از کتیج با 40 میلیمتر و دهیرک با 37 میلیمتر گزارش شده است.
 
وی بیان کرد: برخی از رودخانه های جنوب استان از جمله کاجو نیز طی این مدت بر اثر شدت بارش ها چندین مرتبه طغیان کرده که با توجه به قرارگیری تعدادی از روستاها در حاشیه این رودخانه مسیر آنها مسدود شده است.
 
این مقام مسئول ادامه داد: طی این مدت و قبل از وقوع بارندگی ها بر اساس اطلاعات بدست آمده از هواشناسی ، اطلاعیه ها و هشدارهای لازم به اعضای ستادهای پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستانها برای در نظر گرفتن تمهیدات لازم و اعلام توصیه های احتیاطی به عموم مردم جهت جلوگیری از ایجاد خسارات به عمل آمده است که خوشبختانه تا کنون گزارشی مبنی بر خسارات جانی در اثر سیلاب و صاعقه نداشته ایم.
 
وی تصریح کرد: در اثر بارندگی های اخیر دو محور فرعی ( فنوج به اسپکه و فنوج به کتیج به رمشک ) و ارتباط 23 روستا در شهرستان قصرقند به دلیل طغیان رودخانه مسدود شده که عوامل راهداری در تلاش برای بازگشایی آنها هستند .
 
ارجمندی گفت: باید توجه داشت که بارش های مونسون در استان به صورت همرفتی رخ می دهد و این مدل از بارشها ویژگی های منحصربفردی را داراست که مهمترین آنها رخدادهای مقیاس خرد است. بدین معنی که ممکن است در ظهر تابستان در محدوده کوچکی شرایط بارندگی سنگین فراهم شده و باران به صورت نقطه ای رخ دهد و این بارش ها ممکن است خارج از محدوده ایستگاههای هواشناسی باشد بر این اساس رعایت نکات احتیاطی و در نظر داشتن هشدارها و عدم تردد در حاشیه رودخانه ها در زمان اعلام هشدار  می بایست سرلوحه همگان باشد.
 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خاطر نشان کرد: پیگیری لازم برای تعیین خسارات احتمالی ناشی از بارندگی و تندباد توسط فرمانداری ها در حال انجام است که به محض اعلام اقدامات لازم برای تامین خسارات از طریق سازمان مدیریت بحران کشور انجام خواهد شد.
 
شهروندان از تردد در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند
 
رحیم بخش پاک اندیش، فرماندار قصرقند هم در این خصوص افزود: بر اثر این بارش ها رودخانه کاجو امسال برای بیست و ششمین بار متوالی طغیان کرد و راه ارتباطی 35روستا به مرکز شهرستان قطع شد.
 
وی بیان کرد: 14 خانوار خرما چین هم که از روستای عورکی چابهار در نخلستان های قصرقند سکونت داشتند درگیر سیلاب شدند.
 
به گفته وی، با همکاری بنیاد علوی و هلال احمر بلافاصله کار اسکان و امداد رسانی به این خانوار ها آغاز شده، همچنین بر اساس اطلاعات بدست آمده از ایستگاه های باران سنج این شهرستان میزان بارندگی در هُلُنجِکان قصرقند 45 میلی متر، پاسک قصرقند 13 و دهیرک کاجو 22 میلی متر گزارش شده است.
 
فرماندار قصرقند از مردم خواست با توجه به هشدار هواشناسی و فعالیت سامانه مونسون در جنوب استان از تردد در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.
 
در پایان نیز گفتنی است با شروع  فصل تابستان و گرمای هوا تراژدی تکراری کم آبی در سیستان وبلوچستان ادامه دارد، افت فشار و قطعی های مکرر آب در کلان شهر زاهدان و سایر مناطق شهری سیستان و بلوچستان تاب تحمل از مردم این شهر و استان را گرفته و این قصه پر غصه ای است  که با وجود بارندگی های سیل آسا همچنان کم آبی زندگی ساکنان این شهر و منطقه را سخت کرده است.
 
انتهای پیام/
کد مطلب: 426089
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *